onsdag 1 september 2010

Framtiden kommer förr eller senare

Vi har haft en jobbig sommar med vetskapen om förlusten av Premier League-rättigheterna hängandes över en hela tiden. Och så lämnar Zlatan för spel i Serie A på det... Nu kämpar vi som djur för att bli så bra som möjligt så snabbt som möjligt. Jag har jobbat 22 dagar i rad nu, och arbetstiden har fyllts av annat än bloggande - därav den relativa stiltjen här. Jag ska bättra mig fr.o.m måndag, ska bara iväg på en minisemester först.

Ingen på Canal+ kan säga att det här med Zlatan inte gjorde någonting, för det har så klart påverkat oss negativt. Däremot är jag själv så obotligt envis att jag inte tänker ge mig förrän vi har samma nivå på sändningarna från Primera Division som vi hade från Premier League. Det är där vi själva kan påverka vad som händer, det övriga är som det är och blir som det blir. Jag hade dock en idé om att det säkert skulle vara värt 150 miljoner för att få ner tre svenskar av bra klass till ligan...

Det låter kanske orealistiskt, men jag tror ärligt talat att det bara är en tidsfråga. Vi på Canal+ hade nog kunnat köpa t.ex. Kim Källström, Emir Bajrami, Andreas Isaksson och Mikael Lustig för totalt 150 miljoner, för att sedan ge dem till fyra olika spanska klubbar. Det är inte omöjligt att vi hade gått plus på det i längden.

Man kan också tänka sig en TV-kanal i ett större land, och därmed med en större marknad, som går in och gör detta på riktigt allvar. En engelsk TV-kanal som går in med pengar i en spansk klubb (helst på Ibiza, förstås...) och gör bevakningen kring dem heltäckande. Helst i dokusåpaformat, förstås... Det kanske är att ta det ett steg för långt, men annars är det nog ingen omöjlig profetia, det här.

Den förste spelaren som ägs av en TV-kanal är max tre år bort.

12 kommentarer:

JP sa...

Jag anklagar inte dig eller något i den stilen Jonas, du gör ett mycket bra jobb och är dessutom ärlig i det du skriver, keep it up!

Dock så kan jag inte förstå hur canal + tänker, skapar nya kanaler(och ersätter dock med säsongskortet) och dubblar priset om man vill ha tillgång till alla la liga matcher och program(såsom barca tv osv.) när man dessutom d-facto har ett försvagat utbud sett till ett år tillbaka då man hade både NHL och framförallt Premier League.

Jag har både canal + och viasat idag(följer all fotboll som är bra) dock är PL prio 1. Hade faktiskt tänkt behålla båda abonnemangen men nu är jag rejält tveksam till canal + , man betalar redan en stor summa och då har man inte ens tillgång till alla matcher från la liga.

Skulle tv4 koncernen vara smarta så skulle de släppt säsongskortet helt och fått dessa nya kanaler att ingå i canal plus total. Då skulle ni förmodligen vinna tillbaka de kunder ni förlorat

Andreas G. sa...

Intressant tanke, och naturligtvis helt sant. Om det bara funkar rent legalt är det bara en tidsfråga som sagt.

Anonym sa...

Intressanta tankar måste jag säga. För övrigt kan jag inte med ord beskriva hur jobbigt det var att ni tack vare TV4 tappade rättigheterna till EPL, vem fan går och plöjer ner så mycket pengar i dom svenska rättigheterna att man tappar EPL, jo TV4.

Dom svenska serierna tillsammans kommer ju inte ens i närheten av omklädningsrummet i EPL.

bollen sa...

Äntligen märks det att du är tillbaka! Intressanta funderingar angående tv-bolagen som aldrig tänkts på av mig samt oavsett om det är skitsnack eller inte så verkar ditt driv för la liga kanske va på väg att bli genuint! Kul!

Unknown sa...

Du är en sann profet Jonas! Tror du att det kommer att funka likadant i de mindre ligorna i europa? Eller är det rent av så att man skall börja där, i en mindre liga typ allsvenskan?

Wesslan sa...

Jävligt intressant tänkande.. Och lite skrämmande också!

t-bear sa...

Intressant idé!
Under tiden får ni nöja er med Rosenberg, Kennedy och Goitum! :)

Anonym sa...

Såg att ni lyckades låna in Rosenberg till Santander ;0)

Erik sa...

Men ni fick ju Markus Rosenberg. De har ju faktiskt två gemensamma klubbadresser i karriären. Kanske går att göra något av...

Unknown sa...

Zlatan må vara en trollkarl på planen men ert team var världsklass i Premier League-lördag och ni kommer fortsätta ha de bästa sändningarna och studion där man som tittare känner sig delaktig. Ni fick ner Rosenberg i alla fall. Kul att se mer av honom.

Erik sa...

Ni tappade Zlatan...men ni fick Mackan Rosenberg!! ;)

Nu måste det väl bli en del Santander när han och Kennedy lirar i samma lag?

BKB sa...

Äh. Murdoch gick ett steg längre och tänkte köpa ett helt fotbollslag men där gick han bet.