tisdag 21 september 2010

7.699?

Igår var jag på Stockholms Stadion för ungefär 859:e gången i mitt liv. Jag växte upp ganska så nära arenan, och jag har gått där frekvent sedan 1982. Faktiskt var jag där bra mycket oftare INNAN jag började jobba med fotboll, den här säsongen har jag knappt varit där alls. Man blir lite avtrubbad, lite "mindre supporter", när man jobbar med det, av någon anledning.

Hur som helst har jag varit där tillräckligt många gånger för att kunna bedöma publiksiffran ganska så exakt. Jag kan diffa på några hundra, eller max på tusen pers. Igår var det runt 10.000-11.000 personer där. Publiksiffran var dock 7.699...

Stockholms Stadion tar cirka 14.000 åskådare. Säger man att det var 7.699 personer där igår innebär det att nästan dubbelt så många ytterligare skulle få plats. Alla som såg bilder från matchen inser att det är en omöjlighet, eftersom det i princip var fullt på alla läktare utom den gamla fondläktaren.

Jag har inga som helst bevis förutom ögonmåttet, och jag är förvisso närsynt som en mullvad (hade dock linserna i), men något var lurt med den där siffran...

Förutom detta var Djurgården briljanta och Malmö direkt oigenkännbara, och när Djurgården stod för sin bästa insats för året stod Malmö för sin kanske sämsta. Dejan Garaca fick hoppa in med kort varsel i MFF:s mål och var inte anledningen till förlusten, men han var inte bra heller. Framför allt spred han bollarna friskt över arenan när han skulle sparka bort dem.

Här har ni MFF:s och HIF:s kvarvarande spelschema, förresten.

MALMÖ FF
IFK Göteborg (h)
Trelleborg (b)
Kalmar (h)
Häcken (b)
Brommapojkarna (b)
Mjällby (h)


HELSINGBORGS IF
AIK (b)
GAIS (h)
Elfsborg (b)
Åtvidaberg (h)
Halmstad (b)
Kalmar (h)


13 poäng för MFF och 11 poäng för HIF tippar jag. Grattis Malmö, med andra ord.

10 kommentarer:

Daniel sa...

Publiksiffran kanske förväxlades med antalet röster Alliansen behöver för egen majoritet?

Sekt F sa...

Du har helt rätt angående publiksiffran på Stadion igår, likadant var det mot Örebro då siffran landade på drygt 8000.

Anonym sa...

Snälla, ge mig en teori VARFÖR den skulle vara så under den riktiga siffran! Jag kan inte förstå varför och jag håller med till fullo med att något är "lurt. Men vad?

Stringfellow sa...

DIF räknar sålda biljetter, inte hur många som passerar vändkorsen...

Anonym sa...

Skattefiffel

Anonym sa...

Skattefiffel

Björsa sa...

Numera räknas väl bara de som löser entre i grinden, de åskådare som har säsongskort räknas inte in i publiksiffran. Tidigare har väl publiksiffrorna blivit på tok för höga, när man per automatik räknat in alla säsongskort, även om det just för dagen bara är hälften av "säsongarna" som de facto är där. Skulle det kunna vara en rimlig förklaring?

Johan sa...

Rätt sköna svarta stålar in i klubben med 5000 oredovisade entre avgifter på de senaste 2 matcherna. Tvångsnedflyttning är givetvis det enda rimliga straffet. Glöm inte heller att fotbollen dog nu igen när det tändes en bengal på läktaren.

Andreas G. sa...

Det där har varit ett känt fenomen på Söderstadion i alla år. Och skattefiffel är naturligtvis anledningen som supportrar misstänkt lite till mans.

Jonas Dahlquist sa...

Säsongskortsförklaringen stämmer inte alls - då hade det ju t.ex aldrig kunnat vara fullsatt, och att man bara redovisar antal sålda biljetter (inte gratisplåtar) är också fel. Det är nämligen alltid någon som ska stå för biljettkostnaden...

En gång när jag var på Sthlm Stadion (i Superettan) så var det lätt 10.000 pers där, men publiksiffran sades vara runt 4.000. Då skrattade hela arenan. Liknande har setts i andra klubbar, och i andra sporter, också.

Det är ju så vi kan konkurrera med den danska och norska ligan.