måndag 9 augusti 2010

The question!!! Answer the goddamn question, jerk!!!

Kommer studion se likadan ut? Kommer jag att jobba vidare med Lasse och Jens? Ersätts "Rule Britannia" av "Viva España"? Frågorna är många inför det paradigmskifte det ändå är i TV-sportbranschen nu när vi gör studiosändningar med spansk fotboll istället för engelsk. Från början hade jag tänkt att göra en intervju om detta med mig själv, men det blir kanske lite konstigt... Därför kan ni väl vara hyggliga och knåpa ihop två-tre vettiga frågor per näsa inför säsongen. Jag lovar att svara ärligt på vad jag tycker "på riktigt".

Skriv i kommentatorsfältet eller maila mig på jonas.dahlquist@canalplus.se innan tisdagens Ligacupbegivenhet, så sammanställer jag sen. Den bästa frågan belönas med ett fint pris.

En notis som inte har med Spanien att höra är att Martin O'Neill kommer att bli rejält saknad i Aston Villa. Hade han avgått för en månad sen hade han varit tränare för Liverpool nu.

11 kommentarer:

Alex sa...

1. Stoke - Blackpool eller Levante - Osasuna?

2. Har du de senaste veckorna tänkt "La Liga kanske ändå inte är så tråkigt att jobba med, nu får jag och Lasse i alla fall skratta åt de olika uttalen på Cristiano Ronaldo" (Cristiaanow Rownäldow)?

3. Kommer du att kommentera La Liga-matcher framöver, eller kommer du att sluta kommentera?

Måste även säga att jag kommer sakna dig, Jens och Lasse. Kommer att sakna hela konceptet med PL-Lördag. Kan inte komma på ne enda sak som är bättre med Viasat..

Madridista sa...

Spanska ligan fick under förra säsongen kritik om hur det enbart handlade om två lag och hur det "alltid" handlar om två lag. Man använde differens mellan olika skikt i tabellen som faktor för att peka på ligans meninglöshet o.s.v. Exakt dessa faktorer som tidigare varit slående i andra ligor och som varit den spanska ligans grej - d.v.s. förekomsten av väldigt många bra lag. Jag är personligen övertygad om att den spanska ligans mittenskikt 7-14 håller överlägset bäst kvalité i Europa. Tittar vi sedan på Topp 6 i Spanien så har samtliga en spelarkvalité som gör att man kan spela ut alla lag i Europa (Se Atletico Madrid, Sevilla, Villarreal de senaste åren) men ekonomin gör att inga lag bakom Madrid och Barcelona på allvar kan ta steget som gör att de får en status likvärdig motsvarande lag i England eller Italien.

Jag undrar därmed hur du tänker arbeta för att öka intresset och kunskaperna om de spanska lagen och bakom Madrid och Barca? Detta hade i mina ögon motverkat alla fördomar som liksom blivit vedertagna sanningar då de just förra säsongen visade sig stämma men som ur ett större perspektiv är direkt felaktiga.

Liarsenic sa...

Hur känns det nu när det inte är någon Premier League på kanalen? Egna känslor? Kanske en ny utmaning nästan med la liga?

Vilka vinner La Liga, Real Madrid eller Barcelona? Sån är ligan tyvärr

Ska ni göra om studion?

Submarino sa...

Hej! Har en mycket stor respekt för ditt fotbollskunnande och har uppskattat ditt jobb såväl i C+ som när jag sett dig i Fan-tv. Jag är personligen en stor entusiast av spansk fotboll (och jag är
en av ganska få i Sverige som inte enbart förknippar Fc Barcelona som spansk fotboll..) och ser verkligen detta TV-bytet som en unik chans för spansk fotboll att växa i Sverige som har varit och är väldigt anglofilvänligt.

Därför tycker jag att det skulle vara intressant att veta hur du som känd PL-profil och förespråkare för den brittiska fotbollen ser på att försöka promota spanska fotboll i Sverige. Med promota menar jag att bredda och födjupa kunskaperna kring den spanska fotbollen som av flertalaet av exempelvis PL-sympatisörerna betecknas som svag och ointressant liga.

hedlund sa...

Hur hittar man experter till spansk fotboll som kan vara gäster, blir det bara EuroTalk-folk?

Maräng sa...

Hur ser du på mediebevkaningen av den spanska ligan? I mina ögon har den varit sanslöst enkelspårig och enfärgad, ofta som en slags Barca-psykos. Real Madrid utpekas ofta som moraliska fuskare, Franco-kopplad, plastklubb och överlag hatas klubben av en ganska utbredd massa. Ofta är detta en allmän åsikt bland "fotbollsälskare" i Sverige som inte håller på Real Madrid. Många av dessa intresserar sig knappt för spansk fotboll och många av dessa förespråkar engelsk fotboll och i viss mån den italienska. Vad är din ställning i detta Madrid-hat? Kommer det fokuseras något på att fördjupa kunskaperna om Real Madrid så inte all tid ägnas till att diskutera hur mycket pengar det köpts spelare för utan att man skrapar lite på ytan så folk får upp ögonen för hur det verkligen varit?

gooner sa...

Who cares? Alla som e fotbollsintresserade kommer ju tyvärr kolla på Viaskit i höst.

Seb sa...

1. Hur står sig la liga mot premier league egentligen?

2. Vilka vinner?

3. Hur pass intensivt följde du la liga under tiden ni sände premier league? Har du koll på alla lag i serien?

Kaltor sa...

Vad kommer du sakna mest med att jobba med Spanien istället för PL? Vad kan Spanien aldrig ersätta. Ex. läktarkulturen, intresset hos svensken för Stoke jämfört med Getafe eller landet i sig..

Hur mycket tittare/köpare, procentuellt, tror du att ni kommer tappa om Zlatan i sista minuten lämnar Spanien?

Fick du erbjudande om jobb på Viasat? Om ja vill jag ha en motivering till ditt nej.

wehrner sa...

Hur tror du att din syn på fotbollen kommer förändras i och med att du nu ska följa spansk fotboll hela din vakna tid istället för engelsk? Det är två ganska olika fotbollskulturer som du hoppar mellan.

hedlund sa...

The question!!! Answer the goddamn question, jerk!!!