torsdag 10 juni 2010

VM-länderna, del 21 av 32

Upp med en hand alla ni som tror att jag kommer att hinna skriva ytterligare elva såna här presentationer på typ 36 timmar med tanke på att det har tagit mig 22 dagar att skriva de första 21...? Well, well, vi får väl se vad jag hinner ikväll.

SERBIEN (Grupp D)

Om man bortser från den lilla detaljen "målvakten" ser Serbien otroligt bra ut på pappret, inte minst bland de övriga defensiva spelarna. Ju mer jag läser på om Serbien, desto mer blir jag övertygad om att det är de som blir det stora skrällgänget i årets VM. Eller skräll och skräll, men de är iallafall inte bland de 6-7 mest tippade.

1. Matchtröjor
Vi börjar med bortatröjan som är enkel och stilren och som fungerar alldeles utmärkt. Nu till hemmatröjan. Ska jag vara helt ärlig så... vet jag faktiskt inte än. Jag kan inte bestämma mig. Å ena sidan ser det ut som en ful variant av en dansk flagga, å andra sidan så har den något visst. Ena hjärnhalvan säger nej, den andra säger ja. BETYG: 3 av 5

2. Förbundskapten
Radomir Antic har under stora delar av sin tränarkarriär varit en sån där kille man ringer när ens lag går knackigt och behöver en snabb uppryckning. Real Madrid ringde 1991 och Barcelona ringde 2003, till exempel, vilket gör honom till en av bara två personer som varit huvudtränare för de två El Clasicoklubbarna. För övrigt så ringde Atletico Madrid honom och erbjöd jobb inte mindre än tre gånger mellan 1995 och 2000. Han tog det varje gång. Antic har uppenbarligen egenskapen att få ihop ett lag till att börja prestera snabbt, en egenskap så god som någon i ett mästerskap. BETYG: 3,5 av 5

3. Truppen
Sätt er genast och börja kolla på namnen i den serbiska truppen så ska ni se att ni tänker att ni nog har underskattat det serbiska laget.
Branislav Ivanovic - ett av tre världsnamn i backlinjen. De andra två är förstås Nemanja Vidic och Aleksandar Kolarov. Ivanovic är den osannolika kombinationen av en mittback och en ytterback. Det brukar aldrig vara så att man är lika bra på båda positionerna, men det fixar Ivanovic. Kanonsäsong i ryggen.
Milan Jovanovic - här kan Liverpool mycket väl ha gjort ett bra köp, men ska man kritisera det (köpet) så är det att det kanske kommer en eller två säsonger för sent. Jovanovic är 29 nu, och för en spelare som till stor del lever på sin snabbhet känns det inte som en långvarig plan. Två år kan han dock definitivt hålla.
Nikola Zigic - vad vill du ha när du verkligen behöver ett mål i slutet av matchen? Jo, du vill ha en 202 cm lång målmaskin. Det blir verkligen en särskild sorts anfallsfotboll när ett lag har en kille som Zigic, men det kan förstås vara effektivt. Jag blev inte ett jäkla dugg förvånad när Birminghams manager Alex McLeish lade upp sex miljoner pund för att köpa honom från Valencia för några veckor sen.
BETYG: 4 av 5

4. VM-storyn
Lite av känslan "borde ha varit bättre" gäller här. De har till exempel inte chans emot Sverige rent VM-historiskt, om man nu tar gamla Jugoslaviens resultat och låter Serbien ärva dem. Det brukar gå till så, även om det inte blir hundraprocentigt rätt. De är oförlösta, helt enkelt. BETYG: 2,5 av 5

5. Framgång i årets turnering
Jag förväntar mig åttondelsfinal, och egentligen får de inte godkänt förrän de är i kvartsfinal och framåt. I och med att de är i samma grupp som maskinerna från Tyskland kanske man inte ska förvänta sig mer än en andraplats i gruppen, och då ställs de i såna fall mot vinnaren i grupp C, vilket bör bli England. Vilken jävla match det kan bli. BETYG: 3 av 5

TOTALBETYG: 16 av 25

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag börjar tro att alla redan är skrivna men du publicerar inte dem förräns någon timme innan första matchen imorrn så ingen hinner läsa allt :D

Anonym sa...

Förstatröjan är väldigt snygg. Så är det bara.... Men det tar ett tag inna man inser det....

Anonym sa...

Vad är din åsikt om sträcken längst ut på ärmarna på Nikes tröjor? Väldigt onödigt enligt mig.

Anonym sa...

Alla tröjor nike har i VM i år är gjorda av återvunnetmaterial. Skulle inte förvåna mig om sträcken på ärmarna har nått med den saken att göra.