onsdag 19 maj 2010

VM-länderna, del 2 av 32

En av de vanligaste frågorna kring VM 2010 som har hörts under våren är: "Vilka är det nu som är med i VM - Slovenien eller Slovakien?". Svaret är: Båda.

Här presenteras därför den ena av de två Slov-länderna.

SLOVENIEN (Grupp C)

För att förvirra det ytterligare så spelade Slovakien och Slovenien i samma kvalgrupp, där de kom före t.ex Tjeckien och Polen. Slovakien vann gruppen före Slovenien, och så fick Slovenien spela Play Off mot Ryssland, som ju bara skulle köra över slovenerna. Så blev det inte.

1. Matchtröjorna
30.000:- i kontanter, en bättre middag bestående av plankstek med hemmagjord bearnaisesås och ett åkband till Gröna Lund. Där är det som skulle krävas för att jag skulle ta på mig Sloveniens grön-gula (grön-beige?) andratröja. Hemmatröjan säger mig ingenting. Det där hjärtrytmstrecket som finns i både tröjan och i märket i flaggan symboliserar förresten landets högsta berg, som heter Triglav, och det betyder faktiskt "trehövdad" ska ni veta. Tack, snälla Wikipedia. BETYG: 1 av 5

2. Förbundskaptenen
Jag vet egentligen ingenting om Matjaz Kek, och det vet förmodligen inte ni heller, men man kan ju säga så här - en kille som, med lilla Slovenien, lyckas besegra gigantiska Ryssland under Guus Hiddink tack vare regeln om bortamål är nog en a) makalös inspiratör, eller b) bisarrt duktig taktiker. Ett mycket oskrivet kort för mig. BETYG: 3 av 5

3. Truppen
Här är det rätt naturligt att fastna på att vi, i 30-mannatruppen, har med en Allsvensk spelare och en före detta Allsvensk spelare. För övrigt känns det som att man mest sitter och letar efter Zlatko Zahovic's namn, men det finns ju förstås inte där längre.
Miran Burgic - jättebra ibland, usel ibland, så har hans tid i AIK sett ut, tycker jag. Han kommer förresten inte tillbaka till AIK efter VM-uppehållet, det hade de kommit överens om sedan tidigare. Knappast startspelare i anfallet, eventuellt inte ens med i den slutgiltiga 23-mannatruppen.
Andrej Komac - också en gammal bekanting i stockholmsfotbollen, han spelade ju på Djurgårdens mittfält i ett par år. Nu spelar han i Maccabi Tel Aviv. Faktiskt den som har tredje flest landskamper (40) av alla i den preliminära truppen.
Robert Koren - den här ettrige mittfältaren häckade i Lilleström i Norge i ett par år innan han gick till West Bromwich, där det blev spel i både Premier League och The Championship. Är free agent till sommaren och jag sätter en hundring på att han hamnar i någon annan Championship-klubb. Typ Sheffield Utd.
BETYG: 1 av 5

4. VM-story
Var med i VM i Japan/Sydkorea 2002, men gjorde inte mycket väsen av sig där. Precis som grekerna har de bara spelat tre VM-matcher, och torskat alla tre, men slovenerna har lite bättre målskillnad (2-7). Då hade de iallafall den redan nämnde, och briljante, Zlatko Zahovic, plus praktikant-Jockes favoritspelare Milenko Acimovic. Rent allmänt känns inte Slovenien som ett VM-land, tycker jag. BETYG: 1 av 5

5. Framgång i årets turnering
Allt är ju relativt, men jag antar att Slovenien kan ta en poäng i sin grupp. Eventuellt kan de till och med vinna mot Algeriet. De två övriga motståndarna, England och USA, är nog för bra. Alldeles för bra... Tar de en poäng är det godkänt, och det är där någonstans jag tror att de landar. BETYG: 2 av 5

TOTALBETYG: 8 av 25

10 kommentarer:

Eric sa...

Jag håller faktiskt inte alls med dig på matchtröjorna. Tycker de är snyggare än de flesta landslagströjorna!

Greken sa...

Hur ofta kommer du att publicera de här bedömningarna? Jag tycker det är väldigt intressant att läsa.

Tack för en bra blogg.

Fredrik sa...

Hoppas du får minst en riktigt förnärmad kommenterare från varje land, det hade vart det roligaste av all vm-uppladdning...=)

Jonas Dahlquist sa...

Fredrik: Exakt vad jag också hoppas. Då har jag lyckats...

Greken: Jag bör snitta två om dagen fram till VM om jag ska ha gott om marginal...

John Locke sa...

Keep it up! Håller helt med dig hittills angående Grekland och Slovenien. Får man gissa på att Nya Zeeland kommer härnäst? Följt av Honduras och Nordkorea eventuellt.. ;)

Anonym sa...

Hej Jonas , detta är lite off-topic då det inte handlar om vm. Men jag saknade en slutgiltig analys av Premier League nu när ni inte ska sända det mer, tycker ni har gjort ett fantastiskt jobb, mycket cred för det!

Men är lite besviken att du inte ens har skrivit något om Chelsea , som tagit dubbeln och varit briljanta iår. Saknade en avslutning helt enkelt på er briljanta PL era

MVH

Johannes

Linhem sa...

Bör inte bara närvaron av Zahovic och Acimovic ge dem en 2a?

Annars bara att hålla med...

Hur rankar du Nordkorea? Känns ju så okända att de blir väldigt intressanta, dessutom nästan slagit ut Portugal i en VM-Kvart.
(3-0 på 25 min) Att de dessutom har en galen diktator gör de ännu mer kittlande.
(som säger att han ger förbundskaptenen tips via en ny slags mobil-teknik som han uppfunnit)

Joakim Aspelin sa...

Rent allmänt känns inte Slovenien som ett land, tycker jag!

Anonym sa...

Kan man inte skilja på Jugoslavien och Tjeckoslovakien, då är man helt enkelt pinsamt dålig när det kommer till allmänbildning. Och det säger jag inte som någon besserwisser, utan som en som anser att något så enkelt som länder, flaggor och deras huvudstäder borde folk ha bättre koll på än vad som verkar vara fallet.

Anonym sa...

-> John Locke

Honduras känns fan heta! :) Ska följa dem noga.