onsdag 19 maj 2010

VM-länderna, del 1 av 32

Till slut bestämde jag mig för att presentera deltagarländerna efter hur intressanta jag tycker att de är i årets VM-turnering. Jag tänker börja med de minst intressanta, för att avsluta med det deltagarland som jag tycker ser absolut coolast ut.

Egentligen är det fel i grunden att göra så här eftersom alla VM-länder är grymt intressanta, men precis som det finns grader i helvetet så finns det också grader i himlen. Även om man kommer bland bottengängen här så betyder det inte att man har ett ointressant landslag, det betyder bara att jag tycker att det finns ett antal länder som är ännu mer intressanta.

Jag tar hänsyn till fem olika kriterier och redovisar dem i var och en av presentationerna. Busenkelt. Notera att detta är subjektiva tankar, och inte ett facit (även om det förstås kan misstas för det).

Då sätter vi igång, och vi gör det med...

GREKLAND (Grupp B)

Europamästare för bara sex år sedan och så tog de sig till VM tack vare en dramatisk Play Off-match mot Ukraina. Det borde egentligen innebära att Grekland skulle hamna bland de mer intressanta lagen, men så är det inte. Hysteriskt osexig fotboll varvat med kombinationen "inga stjärnspelare/fula tröjor" har aldrig funkat.

1. Matchtröjorna
Det här är nästan provocerande. Blått och vitt må vara i enklaste laget, men grekerna har ju gett upp på förhand. De kunde ju ha försökt, åtminstone! Tröjorna är fullständigt befriade från känsla - mycket tråkigt att se. BETYG: 1 av 5

2. Förbundskaptenen
Fatta att Otto Rehhagel blev "Årets grek" 2004. Det är imponerande av två anledningar: Dets för att han - de facto - är tysk, och dels för att han egentligen lever för att vara destruktiv. Han var tydligen en benhård och spelförstörande försvarsspelare när han själv var aktiv, och som tränare är han uppenbarligen exakt likadam. 2004 års EM-titel var möjligen en gigantisk seger för Grekland, men också en stor förlust för den offensiva fotbollen. Killen har utstrålning som en betongvägg, men dock positivt att Rehhagel visade att det går att vinna en stor titel med ett halvdant landslag. BETYG: 3 av 5

3. Truppen
Om man kommer på sig själv med att säga "...jag saknar någon som Stelios Giannakopolous..." så vet man att en VM-trupp är profillös. 21 av 30 spelare i den preliminära truppen spelar i den inhemska ligan, och det säger mer om den grekiska truppens styrka än om den grekiska ligans. Ska man ändå nämna tre man blir det Δημήτρης Σαλπιγγίδης, Σωτήρης Κυργιάκος och Θεοφάνης Γκέκας (alltså: Dmitri Salpigidis, Sotiris Kyrgiakos och Theofanis Gekas - vad knasigt de skriver, de gamla grekerna!).
Dmitri Salpigidis - avgjorde mot Ukraina i den där Play Off-matchen, yttermittfältare eller anfallare, snabb och lite kul att se. Till vardags i Panathinaikos.
Sotiris Kyrgiakos - min grekiske granne och kompis Vlasios brukar säga: "Jag är grek och håller på Liverpool, men inte ens jag gillar Kyrgiakos". Det är rätt roligt sagt, och lite överdrivet. Kyrgiakos är en tuffing som kan vara omöjlig att besegra när han tillåts leka Braveheart.
Theofanis Gekas - om man på de fyra senaste åren har lyckats ha fem olika klubbadresser, varav tre är lån, då är man högst troligen en stökig typ. Gekas gör dock hela tiden mål, vilket inte är en dum egenskap. Liten och aggressiv forward som kanske gör något VM-mål.
BETYG: 2 av 5

4. VM-story
Gör sitt blott andra VM genom tiderna, och senast de var med (1994) så förlorade de alla sina tre gruppspelsmatcher och åkte hem med målskillnaden 0-10. Det blev 0-4-förluster mot både Argentina och Bulgarien, plus en 0-2-torsk mot Nigeria. Det enda coola med det var att de släppte in mål av Maradona, Stoichkov och gamle Finidi George inom loppet av nio dagar. Det bör de vara ensamma om. BETYG: 1 av 5

5. Framgång i årets turnering
Nej, det kommer de inte att få någon. När man - om typ 15 år - pratar om VM 2010 så tror jag att de allra flesta kommer att ha glömt att Grekland ens var med. De ryker redan i gruppspelet. BETYG: 1 av 5

TOTALBETYG: 8 av 25

10 kommentarer:

Anonym sa...

Intressanta synpunkter från en person vars landslag aldrig vunnit något och som under Lagerbäcks tid tyckte att vi kan inte byta ut Allbäck eftersom då "knäcker vi honom". Allbäck var ju för fan en vuxen proffosionell fotbollsspelare. Sverige har försökt spela det spel Kung Otto gjort hela tiden. Skillnaden är att grekerna lyckas med det. Emedan Sverige inte klarar av pga miserabel förbundskapten samt ett landslag som bygger på spelare som sitter på avbytarbänken i sina respekive klubblag. Grekiska ligan producerar två lag till Champions league varje år hur många Allsvenska lag spelar där varje år?

Alexander

Frits sa...

Två tröjfunderingar
1) Varför väljer man att göra detaljerna olika på första- och andraställen? Identisk grunddesign borde vara ett minimikrav vad gäller tröjdesign under en kort samlad turnering som ett vm.
I linje med detta störde jag mig enormt under senaste em (vm?) när puma körde med olika typsnitt på siffrorna på första- och andraställen. Helt galet.

2) Vad sjutton hade hänt med målvaktströjan 1994?

Jonas Dahlquist sa...

Alexander: Jag vet inte om du är med på detta, men det var inte jag som trodde att Allbäck skulle bli knäckt. Jag hade bytt ut honom. Dessutom konstaterar jag att det grekiska landslaget, i mina ögon, är VM:s ointressantaste. Precis som de var extremt ointressanta och usla i EM senast.

Frits: Ja, den där målvaktströjan är... icke godkänd. Håller annars med dig helt, hemma- och bortaställ ska ha samma stuk.

Eric sa...

Grymt bra utvärdering, jag tycker du borde nämna vilka motståndare de har och mer motivera utifrån de varför de inte kommer gå så långt i VM :) annars är det hur bra som helst!!

bg sa...

Varför kör dem inte i randigt?

Anonym sa...

Visst tröjorna var inte mycket att hurra för men jag tycker ändå att det är bättre att hålla det simpelt än att försöka sig på någon avancerad och pajig historia. För övrigt borde det självklart vara samma grunddesign på hemma och bortastället.
Jag tycker du glömmer några "stjärnor" i form av Samaras och talangen Ninis som ska bli ganska intressanta att se på. Annars mycket intressant sammanställning.

Erik sa...

Apropå Grekland:

Kom på en annan "Samma mamma". Georgios Samaras och Anthony Kiedis (sångaren i Red Hot Chili Peppers)

Anonym sa...

Du har förstås helt rätt om tröjorna men det är mest Adidas fel. Grymt fult koncept med de där inte-hela-vägen-ränderna och antagligen digitaliserade siffror och bokstäver på ryggen. Usch... Det kommer att göra VM mindre vackert med tanke på alla andra lag som har samma sponsor.

Anonym sa...

Fantastiska texter hittills(2). All cred till dig, pinsamt av folk att kritisera vad du tycker, släpp supporterstilen och njut för h-e!

Batman666 sa...

Nr 9 i bilden är ju OFI legendaren Machlas som vann guldskon '98. Vilket är väl det enda mäktiga från den bilden.