söndag 11 april 2010

Uppe innan folk gått och lagt sig

03.50 - där har ni sifferkombinationen som fick min väckarklocka att gå igång denna söndagsmorgon. Hade ju knappt gått och lagt mig efter det oväntat tama "El clàsico" som slutade vid midnatt.

Det var mer dramatik i Premier League-lördagsstudion igår, när Simon Soltan-Zadeh tog hem PL-utmaningen. Han var grymt snabb och besegrade Joakim Strömbäck med 5-1 i finalen. En resa för två till valfri Premier League-match blev belöningen, och Simon valde Man Utd-Liverpool.

Han valde inte Hull-Burnley, och med 99% säkerhet kan jag lova att den inte är en PL-match 2010-11, så det var nog smart. Burnleys 4-1-seger innebär nog att båda lagen åker ur, även om Hull har en match mindre spelad. Iain Dowie har nu lyckats med konststycket att, på tre matcher, förlora mot jumbolaget (Portsmouth) samt det överlägset sämsta bortalaget på hemmaplan. Inte riktigt den nytändning Hulledningen var ute efter, antar jag. Burnley tog iallafall sin första bortaseger efter att bara ha tagit en poäng på 16 bortamatcher tidigare.

Nu tror jag ju knappast att det hjälper eftersom West Ham verkar vara uppe ur den värsta formsvackan. Vinsten mot Sunderland var blytung, och Ilan verkar bli en riktig "säsongsräddarvärvning" av Zola.

Chelsea är i FA-cupfinal för tredje gången på fyra år, och att målskyttarna hette Drogba, Malouda och Lampard känns ytterst lämpligt. Alla tre gör en kanonsäsong med Chelsea, tillsammans med Ashley Cole innan skadan och den överraskande användbare Ivanovic.

Varför är jag då uppe i ottan? Jo, flyget till Manchester via Köpenhamn lyfter 06.15, och sen är det pronto till hyrbilen för att leta upp Soldiers&Sailors Sports Ground utanför Derby, där en Sunday League-match sätter igång klockan 10.30. Anledningen till besöket är domaren, som råkar vara Englands äldste aktiva domare. Han är 84 år gammal. Det hela kommer i reportageform senare. Sen ska jag och foto-Jocke flänga runt och se om vi kan hitta något mer roligt att filma, det går säkert bra. Vi gör ju, med all säkerhet, vår sista reportageresa till England ihop, så någon av dagarna ska vi fira/sörja/minnas med en pint öl eller två. På onsdag ska vi på Aston Villa-Everton också, vilket blir mitt första besök på Villa Park. Efter det har jag inte många av mina "prioarenor" kvar, Elland Road, Loftus Road, Stadium of Light, Ewood Park, Britannia Stadium och, givetvis, Bramall Lane får jag väl åka till "privat". Det kan jag leva med.

6 kommentarer:

Karl Svensson sa...

Kan bara ana att det måste kännas bra konstigt och tråkigt för dig att inte få arbeta med PL framöver.. hoppas att få se dig med det i framtiden dock!

johnnylogan sa...

Från en pint med Carlings på Villa Park till Sangria på Estadio Municipal de Chapin! Det svänger fort i din bransch...

Linhem sa...

Ian Dowie & Brian Laws...förstår inte riktigt hur de tänkte där?
Burnley hade inte råd med någon bättre? och Hull hade nog lyckats bättre med Phil Brown kvar.

Skönt att de är dem som åker och inte Hammers.

BFE sa...

Jonas, på nåt vis kommer du väl att fortsätta blogga om PL? Även om C+ inte kommer att köra dessa matcher på några år.
(Shit!) Inte bara för att man nyligen förlängde med två år. C+ och SVT har alltid de bästa produktionerna.
CFC är nära nu. KTBFFH

Albin sa...

Hej Jonas!

Vi är ett par Everton-supportrar på Svenskafans som undrar hur det blir med den 7:de platsen. Ger den EL-spel?

Hörde att Porsmouth inte hade någon Europe-licens nästa år.

Jonas Dahlquist sa...

Albin - bra fråga, jag vet inte. Ska försöka kolla upp det.