måndag 26 april 2010

Sebastian Larsson vs Birmingham

Vår nye store domargnällare Seb Larsson (har axlat manteln efter Fredrik Ljungberg) blev utbytt i den 75:e minuten mot Aston Villa i helgen. Sen kom Villas segermål i den 83:e. Min känsla är att Birmingham har gjort bättre resultat med Sebastian på planen än utan, så jag beslöt mig för att undersöka saken.

Ännu en helt felaktig avblåsning från domarens sida... men frågan här är alltså - är Sebastian Larsson bättre än sin omgivning?

BIRMINGHAM TOTALT:
47 poäng på 36 matcher (1,31 poäng per match)
12 vinster (33,33%), 11 oavgjorda (30,56%), 13 förluster (36,11%)
35-44 i målskillnad (-9)

BIRMINGHAM MED SEBASTIAN LARSSON-SPELTID:
42 poäng på 31 matcher (1,35 poäng per match)
11 vinster (35,48%), 9 oavgjorda (29,04%), 11 förluster (35,48%)

BIRMINGHAM UTAN SEBASTIAN LARSSON-SPELTID:
5 poäng på 5 matcher (1,00 poäng per match)
1 vinst (20%), 2 oavgjorda (40%), 2 förluster (40%)

Okej, så långt så är statistiken till Sebastians fördel, om än knappt. Det känns ändå inte som att de här siffrorna duger. Nu tar vi istället och gräver lite djupare och kollar hur det har gått sen Seb blivit inbytt/utbytt i matcherna.

INBYTT
Stoke (h):
60:e min vid ställningen 0-0, matchen slutade 0-0.
Burnley (b):
46:e min vid ställningen 0-0, matchen slutade 2-1 till Burnley.
Portsmouth (b)
77:e min vid ställningen 2-0 till Birmingham, matchen slutade 2-1.
Everton (h):
59:e min vid ställningen 2-2, matchen slutade 2-2.
Blackburn (b):
74:e min vid ställningen 2-1 till Blackburn, matchen slutade 2-1.
Man City (b):
57:e min vid ställningen 3-1 till City, matchen slutade 5-1.
Hull (h):
63:e min vid ställningen 0-0, matchen slutade 0-0.

Sebastian har alltså börjat på bänken men hoppat in i sju Premier League-matcher denna säsongen. Birmingham har bara vunnit en av de matcherna! Tre kryss och tre förluster är de övriga resultaten. Rena rama bottengänget... Sebastian har inte heller kommit in och vänt matcherna till Birminghams fördel, det enda som det har resulterat i är att de släppte in två mål till mot Man City, de släppte in ett reduceringsmål mot Pompey, samt att de förlorade poängen de hade mot Burnley.

TOTALT: Minus två poäng och minus fyra i målskillnad.
SLUTSATS: Har man satt Sebastian på bänken kan han lika gärna sitta kvar där.

Då tar vi och checkar de matcher som han spelat från start, men fått lämna under matchens gång.

UTBYTT
Man Utd (b):
81:a min vid ställningen 2-1 till United, vilket matchen också slutade.
Tottenham (b):
89:e min vid ställningen 1-1, matchen slutade 2-1 till Tottenham.
Sunderland (h):
83:e min vid ställningen 2-1 till Birmingham, som även blev slutresultatet.
Chelsea (h):
88:e min vid ställningen 0-0, matchen slutade 0-0.
Stoke (b):
77:e min vid ställningen 1-0 till Birmingham, som också blev slutresultatet.
Man Utd (h):
83:e min vid ställningen 1-1, och så slutade matchen.
Tottenham (h)
58:e min vid ställningen 0-0, matchen slutade 1-1.
Wolverhampton (h):
68:e min vid ställningen 1-0 till Wolves, matchen slutade 2-1 till Birmingham.
Fulham (b):
68:e minuten vid ställningen 1-1, matchen slutade 2-1 till Fulham.
Aston Villa (b):
76:e min vid ställningen 0-0, matchen slutade 1-0 till Aston Villa.

Endast vid ett tillfälle har det varit en bra idé att plocka ut Sebastian, och det var mot Wolves - där underläge blev till seger. Förutom just i den matchen har det varit katastrof, i inte mindre än tre matcher (Tottenham, Fulham, A.Villa) har ett oavgjort resultat blivit till förlust sedan Seb lämnat planen. Totalt har han blivit utbytt i tio matcher, Birmingham har på dessa tre vinster, tre oavgjorda och fyra förluster.

TOTALT: Minus två poäng och minus ett i målskillnad.
SLUTSATS: Spelar han från start ska han inte bli utbytt.

Vi avslutar detta statistikmaraton med att se hur det har gått i de Birminghammatcher där Sebastian har spelat i alla 90 minuter.

Portsmouth (h): Vinst 1-0
Aston Villa (h): Förlust 1-0
Bolton (h): Förlust 2-1
Arsenal (b): Förlust 3-1
Man City (h): Kryss 0-0
Liverpool (b): Kryss 2-2
Fulham (h): Vinst 1-0
Wolverhampton (b): Vinst 1-0
Wigan (b): Vinst 3-2 (dessutom tvåmålsskytt)
West Ham (h): Vinst 1-0
Blackburn (h): Vinst 2-1
Everton (b): Kryss 1-1
Chelsea (b): Förlust 3-0
Wigan (h): Vinst 1-0

Minsann, här är jag något på spåren. När Sebastian spelat hela matchen för Birmingham så har de otroligt mycket bättre vinstprocent än i de andra fallen. Sju segrar (50%), tre oavgjorda (21,43%) och fyra förluster (28,57%) på 14 matcher.

TOTALT: Ett poängsnitt på 1,71 poäng/match jämfört med det totala 1,31 poäng/match.
SLUTSATS: Killen ska spela från start och definitivt inte bli utbytt.

Några andra poänger man kan göra är att på de tolv ligamatcher där Sebastian inte har funnits med i startelvan så har Birmingham bara vunnit två. Det hade också varit bättre, rent statistiskt, att behålla honom på planen i matcherna han har blivit utbytt eftersom Birmingham har förlorat mer än vad de har vunnit på att byta ut honom. Dessutom är han en dålig inhoppare, så det är ingen idé att ha honom på bänken från start. Om det är någon som har läst hela det här inlägget så är ni en gnutta störda, förresten. Det blev bra mycket längre än vad jag hade tänkt mig, men å andra sidan så vet vi nu absolut svaret på frågan i bildtexten ovan - Sebastian Larsson ÄR bättre än sin omgivning.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Tror du resultatet skulle vara samma i en lite större klubb än Birmingham?

Jonas Dahlquist sa...

Nej, hans nivå är nog ungefär Birmingham eller strax över. Min gissning är att han går till "storsatsande" Newcastle eller West Ham till nästa säsong.

hedlund sa...

En annan och viktigare poäng är att genomgången inte visar något tydligt resultat i ena eller andra riktningen någonstans egentligen, men att du ändå väljer att publicera eftersom det krävdes en hel del arbete. Jag hade gjort detsamma.

Min känsla var också att Birmingham gått sämre utan Larsson, men jag har utgått från att det berott på att Birmingham gått sämre, och att Larsson offrats av ena eller andra anledningen. Sportsligt har det inte betytt så mycket.

Albin sa...

Hur får man en inloggning till OPTA?

Unknown sa...

härligt älskar sånna här inlägg, mera sånt (y):)

Jonas Dahlquist sa...

Albin - man betalar en jäkla massa pengar till dem.