måndag 26 april 2010

Ledig efter den ofrivilliga ledigheten

Jag passade på att slappa hela helgen efter den märkliga extraveckan i England. Det var bestämt sedan långt tidigare att jag skulle vara ledig just den här helgen, men originaltanken var att jag och min flickvän skulle åka till Prag på semester. Nu var en weekendresa plötsligt det sista man ville ut på...

Från TV-soffan kunde jag dock glatt konstatera att det var två riktigt bra matcher i Premier League-lördag, samt att Simon Bank opponerade sig på ett härligt sätt mot fotbollsekonomen Stefan Szymanski, som jag och foto-Jocke ju intervjuade i förra veckan. Om ni inte har läst hans och Simon Kupers bok "Why England lose" så ska ni göra det, man håller kanske inte med om allt - men den väcker en jäkla massa tankar.

Apropå tankar, här har ni lite från helgen som gick:

* Ryan Giggs gjorde sitt första Premier League-mål på straff mot Tottenham. Det var hans 101:a PL-mål i karriären, och lustigt nog även den 101:a straffen i Premier League den här säsongen. Sen gjorde han förstås sitt 102:a PL-mål på den 102:a straffen också.

* Arsenal-Man City slutade 0-0, och det var bara fjärde gången på nästan fyra år som som en ligamatch på The Emirates slutade mållöst. De tre tidigare kom inom loppet av 29 dagar 2009...

* Innan den här säsongen hade inte Chelsea gjort sju mål i en enda Premier League-match. Nu har de gjort det tre gånger den här säsongen. De är faktiskt det första laget som lyckats med den bedriften i högstaligan sen 1962-63, då Wolves faktiskt gjorde samma sak.

* Aston Villa fick straff mot Birmingham i derbyt (tveksamt, tycker jag) och straffen gick i mål i den 83:e minuten. Jag var själv på höstderbyt på St.Andrews när Aston Villa vann med 1-0 efter sent mål av Agbonlahor (85:e min). Sena avgöranden är tydligen naturligt i Birminghamderbyn...

* Apropå straffar så var Jimmy Bullards usla försök mot Sunderland den blott andra straffen den här säsongen som gick utanför. Evertons Louis Saha är den andre som syndat från elva meter (mot Burnley tidigt i höstas).

* Darren Bent gjorde ett tidigt mål igen, och det är inget ovanligt. Det var hans sjunde ligamål som har kommit mellan minut 1-10 den här säsongen.

* Det är inte ovanligt att det blir röda kort när Sunderland och/eller Hull spelar fotboll. Varsitt rött kort i den inbördes matchen i lördags innebar Sunderlands sjunde utvisning för säsongen (flest av alla) och Hulls sjätte (delat näst flest).

* West Ham och Wigan är klara för Premier League-spel nästa säsong eftersom lagen bakom dem i tabellen helt enkelt är för dåliga. Scott Parkers avgörande 3-2-mål var för övrigt hans första ligamål på hemmaplan för klubben.

* Fredrik Stoor fick hoppa in för Fulham i den 89:e minuten mot Everton. Då stod det 1-1. När matchen var slut så stod det 2-1 till Everton på resultattavlan. Utan att veta exakt tror jag att Fredrik Stoor därmed har en ganska så dålig "poäng per minut"-statistik... En som jag tror har en bra sådan statistik är Sebastian Larsson. Ska kolla upp det nu. Återkommer.

12 kommentarer:

Raita sa...

Om jag inte minns fel så gjorde Scott Parker ett mål mot Chelsea tidigare iår, så hans första för klubben var det väl ändå icke?

Klatten sa...

Scott Parkers första ligamål - Nejdu den gubben går inte.

Unknown sa...

Gjorde inte Scott Parker mål mot Chelsea tidigare den här säsongen i en match som slutade 4-1?

Unknown sa...

Hmm.. Gjorde inte scott parker mål mot Chelsea tidigare den här säsongen på ett volleyskott?

Tror bestämt det.

Johan sa...

Jag vill minnas att Scott Parker gjorde mål på Chelsea för inte så längesen i ligan. För övrigt bra blogg och kanonbra jobb i C+ studion.

Hartson sa...

Parkers mål var hans första på Upton Park, han gjorde ett annat drömmål på Stamford Bridge tidigare under säsongen...

Get your facts straight! ;-)

Anonym sa...

"Scott Parkers avgörande 3-2-mål var för övrigt hans första ligamål för klubben." skriver du. Men det stämmer väl inte? Gjorde inte han mål mot bl.a. Chelsea på Stamford Bridge tidigare i vår? Bra jobb annars!

Anonym sa...

"Scott Parkers avgörande 3-2-mål var för övrigt hans första ligamål för klubben." Tror han gjorde mål i borta matchen mot chelsea för nån månad sen.

gooner sa...

Trist att Hull åkte ner. Verkligen. Jättetrist.
F.ö saknar jag Pulis kommentarer om att Kalou "inte är den typen av spelare" och inte "har ett ont ben i kroppen". Eller någon kommentar överhuvudtaget. För det måste ju vara Kalou det är synd om, inte Sörensen.

Johan sa...

Parker gjorde ju mål mot Chelsea för några månader sen? I ligan.

Anonym sa...

Eh, första ligamål för klubben? Han har ju t.om gjort flera tidigare den här säsongen.

/blyge_kenta

Jonas Dahlquist sa...

Den, i sammanhanget, mycket viktiga delen "på hemmaplan" föll av okänd anledning bort i Scott Parker-delen av inlägget. Det blev därför fel.

Mycket uppmärksamt av er alla, jag ändrar/korrigerar.