tisdag 27 april 2010

Det svänger i AIK

Säga vad man vill om AIK, men det händer iallafall grejer runt de regerande svenska mästarna. Är det inte tränarbyte så är det mediabojkott (antingen av media själva eller av spelarna, det spelar ingen roll) eller så är det en ny brasse eller kvartssamtal eller möjligen bara ett felaktigt rött kort på Kenny Pavey (yeah, right). Hur som helst är de alltid intressanta, och eftersom det har hänt lite extra mycket kring dem de senaste dagarna så tänkte jag servera mina egna åsikter i frågorna.


Björn Wesström ny huvudtränare för AIK
Nej, det är han inte alls det. Han är det som heter "caretaker manager" fram till dess att Johan Mjällby är klar med sitt uppdrag i Celtic, och sen kommer Mjällby hem och tar över AIK under VM-uppehållet. Wesström är slipad och säger givetvis tvärtom, för om Neil Lennon (med Mjällby som assisterande) får ta över Celtic på permanent basis så går det jobbet nog före för Mjällby, så då spricker det hela. Därför kan AIK inte gå ut med det än. Tror jag.

Mikael Stahre tvingades bort
Nej, det tror jag inte. Däremot stoppades han inte heller när det kom ett bud från Panionios. Roligast av allt var hur han i Sportnytt svarade på frågan varför han lämnar: "Framför allt är det chansen att få jobba utanför Scandinavium som lockar". Det trodde jag faktiskt att alla människor utom Frölundas hockeyspelare samt en och annan väldresserad häst redan gjorde. Jag kommer hur som helst att sakna honom, för han är en skön stare, som vi som är födda i Stockholm säger.

Här vill Stahre inte jobba.

AIK-spelarna är svåra/omöjliga att jobba med
Nej, inte alls. De kommer till Rule Britannia-studion (Nisse Johansson, Kenny Pavey) och de bjuder på tidningsrubrik efter tidningsrubrik (hej Bojan) utan att ta något extra för det. Det är ju rena svängdörrarna i deras omklädningsrum och på träningsanläggningen nu jämfört med för ett par säsonger sen. Själv har jag haft större problem med andra klubbars spelare än med AIK:s.

AIK är ur "krisen" efter segern mot Kalmar
Nej, de är kvar i den om de förlorar mot Helsingborg. Fixar de oavgjort väntar jag med omdömet en omgång, om de vinner så är de ur krisen.

1 kommentar:

Bockfoten sa...

"utanför Scandinavium".. briljant! Men vad är det som hänt med Blåvitt och AIK, borde inte Sveriges, på pappret bästa lag, ha större marginaler, eller är deras "storhet" så hårfin? Jag vill ju att svenska lag ska börja hänga på i Europacuperna igen, inte vinna allsvenskan och sen säcka ihop. Vad göra? Ett tag trodde man ju att finanskrisen skulle hålla spelare kvar i Sverige, men jag vet inte.... ja e scheptisk.