tisdag 27 april 2010

91 down, 116 to go

I och med att Färöarnas stolthet Gunnar Nielsen fick hoppa in istället för Shay Given i Man Citys match mot Arsenal i lördags så har det nu funnits spelare från 91 olika länder i Premier League. Det finns 207 länder som är rankade på FIFA's världsranking, så det finns alltså fler nationer som INTE har haft representanter i Premier League än vad som har haft det.

Bildsöker man efter Gunnar Nielsen på google.com så dyker den här bilden upp. Jag tror att den är från Man Citys träningsanläggning i Carrington, tycker mig känna igen trädet.

Det svensk som har gjort flest PL-matcher är förstås Fredrik Ljungberg, som har 241 framträdanden. Det är en av tre ledtrådar ni får till det här quizzet, som var riktigt roligt. Jag kom bara upp i 40 rätta svar.

Det högst FIFA-rankade landet som aldrig har haft en Premier League-spelare är Venezuela, som just nu parkerar på 48:e plats.

Det sämst rankade landslaget som har haft en PL-spelare är den karibiska önationen Montserrat, som tillhör det brittiska samväldet men som har deklarerad och erkänd självständighet. Spelaren i fråga är den gamle klassikern Ruel Fox, som man (jag) mest kommer ihåg från fina år i Norwich och Tottenham. Newcastletiden hade jag faktiskt glömt bort ända fram till dess att jag googlade honom nyss. Montserrat ligger hur som helst på en delad 202:a (och sista) plats tillsammans med San Marino, Anguilla, Amerikanska Samoa, Centalafrikanska Republiken och Papua Nya Guinea.

Montserrats stolthet Ruel Fox, en sorts dåtidens Shaun Wright-Phillips, kan man säga.

Den spelare som är aktiv idag och som spelar i det sämst rankade landslaget är... INTE Gunnar Nielsen. Färöarna ligger på 125:e plats, medan Barbados ligger på 137:e plats, och därifrån kommer ju t.ex Wigans ytter-/mittback Emmerson Boyce.

8 kommentarer:

Mats Svensson. sa...

Också 40.
Sjukt roligt - vilka minnen!

Oskar S sa...

Hittade minst 13 spelare med anknytning till Arsenal. Känns som en klar överrepresentation va? Kanske inte så konstigt med Mr. Wengers scouting på billiga importer i och för sig. Är det någon som hittat fler spelare från någon annan klubb?

Edge sa...

47 st. Och självklart känner man sig som en idiot att man inte klarade 15 till när man väl såg vilka man glömde.

Anonym sa...

Ruel Fox ville någon gång på 80-talet köpa ett par träningsoverallbyxor (tachinikopia) av mig när Norwich låg på träningsläger i Svanskog i Säffle kommun. Med i laget var bl.a. målvakten Chris woods ( som jag som målvakt specialstuderade) och Sunderlands nuvarande tränare Steve Bruce. När Ruel frågade om priset sa jag förstås utan att tänka efter, priset i kronor varpå han svarade "No fucking way"

Böckis sa...

åååh, vad ledsen man blir när man ser gänget i champions leaguestudion på viasat. Så fruktansvärt stylade och stela. Är de ens människor? Jag undrar. Vita tandrader och livlösa ögon. Näh, tacka vet jag Canal plus!!!

Linhem sa...

Ruel Fox...mm, lyckades alltid vara med i de halvgalna matcherna mellan Spurs-Toon, för bägge lagen förstås.

Annars väntar jag på Nielsen i en vit toppluva...

Erik sa...

Ruskigt kul grej trots att många av spelarna spelade innan man började kolla PL, d.v.s. 2003. Fick bara 25 rätt.

Man glömde lätt bort målvakterna, vilket är dumt eftersom målvakter ofta spelar många matcher. David James, Brad Friedel, Jussi Jaskelainen, Mark Schwarzer, Mart Poom, Thomas Sorensen, Shay Given, Jerzy Dudek (den satte jag iofs!).

Jonas Dahlquist sa...

Anonym - helt bloody fuckin brilliant story.

Böckis - menar du att vi har gula tänder på Canal+?