onsdag 21 april 2010

Oväntad upplevelse

Vi hade verkligen tänkt oss ett bra besök på Loftus Road. Vi var beredda på en skitig arena med grova läktarskrik, dålig fotboll, rå men hjärtlig stämning, en öl på The Springbok innan match samt att frysa. Allt det där fick jag och foto-Jocke, men det hjälpte inte. Det fanns ett par andra saker som förstörde upplevelsen.

* Biljetten till QPR-Watford kostade £30. Det är ungefär dubbelt så mycket som den borde kosta. Vi tog förvisso alternativ "gold" för att få det mer bekvämt. Big mistake.
* Det gick inte att se det ena målet pga en pelare. Sånt handlar mer om otur och må vara hänt, men kombinerat med priset samt nästa punkt så blev det bedrövligt.
* Det gick överhuvudtaget inte att sitta ner. Våra platser, på South Africa Road, var så förbannat trånga att varken jag eller foto-Jocke fick ner benen. Okej för att jag är 195 cm lång och han är 190 cm, men det hade inte gått om man varit 180 cm heller. De enda som hade kunnat få plats där är Gianfranco Zola och Dennis Wise. Möjligen.

Så här var mina ben placerade under matchen. Den överlägset sämsta plats jag har haft på en fotbollsarena någonsin.

Här får ni ytterligare en bild av hur trångt benutrymme det var. Två snusdosors djup att få in benen på... det kanske hade varit okej om själva sitsen var stor som ett dasslock, men det var den inte. Den var stor som en grytlapp.

Nu tycker ni säkert att jag bara är en gnällig och bortskämd gubbe som inte begriper sig på charmen med Loftus Road, men så är det inte. Jag gillade allt runt omkring arenan, det var toppen fram till dess att vi fick våra platser. Bortskämd är jag inte heller, jag brukar föredra gamla, slitna League One arenor framför, t.ex The Emirates. Det här var bara för mycket. Man kan stå ut med många småfel, men när en sak blir så uppenbart fel så blir småfelen inte charmiga längre. Bara irriterande.

Jag begriper faktiskt inte hur folk har kunnat sitta där i alla år? Är QPR-fans generellt mycket, mycket kortare än andra fans?

Matchen? Den slutade 1-0 på en tveksamt dömd straff. Adel Taraabt utgick i 1:a halvlek och där försvann också det mesta av QPR:s anfallsspel.

Dock ytterligare en arena att bocka av. Jag kommer inte att återvända.

Glömde dessutom att skriva att hela South Africa Road-läktaren har fel "vinkel", vilket innebär att man inte ser de närmaste fem-tio procenten av planen. Hela sidlinjen är omöjlig att nå med blicken. Bedrövligt.

5 kommentarer:

Andreas sa...

Hallå. Om du tycker Loftus Road är kass, besök då inte London Road i Peterborough. jag kan ju möjligtvis kommit på fel läktare men där var det så jävla trångt att det var hemskt.

Jonas Dahlquist sa...

Jag garanterar dig, det var MINST lika trångt på Loftus Road igår...

Tack för varningen, dock - det känns som att Peterborough kommer ganska så långt ner på priolistan.

Anonym sa...

Jag och min kompis Jan var på Loftus Road och kollade på QPR - Scunthorpe och vi satt på samma läktare som Ni gjorde, trångt och jävligt (£30 är ju rena rånet). Bakom mig satt en rakad engelsman och drack en öl (en plastflaska med Carlsberg för £4.50), men han hade inte förmågan att hålla i ölflaskan på ett bra sätt. Följden blev att jag kände helt plötsligt att jag blev blöt i baken och fick sitta på halva sitsen i en halvlek drygt, inte kul. Matchen vann Scunthorpe välförtjänt med 1-0.

/Ulrik Milton

Unknown sa...

ulrik milton - hahaha, låter som en vidrig london weekend med qpr vs sCUNThorpe, samt en jävlig britt bakom dig. Själv har jag bara haft en match på loftus och det var 2000 eller 2001 då jag kollade på mitt kära man city mot qpr. Bortaläktarn kanske är bättre:)Kul var även att qpr fansen verkade uppskatta robbie steiner något oerhört.

Anonym sa...

Skön läktar-benutrymme-rapport.

Är QPRare sedan barnsben och det är en dålig kombination då man blev 192 cm.

Dock så Loftus Rd sina fördelar, det engelska plåt-taket behåller läktarljudet på suveränt sätt och om bara QPRledningen kan ha lite tålamod med tränarna så kommer toppfotbollen snart tillbaks till W12 !

Come on you Superhoops !

/Petter in Smalland