onsdag 21 april 2010

Groundhopping, en resumé

Jag tänkte bara snabbt gå igenom vilka arenor jag nu har varit på. De får ett betyg också, ett betyg som inte kan förklaras mer än att det är så jag känner inför arenan i fråga.

5 - Arsenal (Highbury, nedlagd)
5 - Fulham (Craven Cottage)
5 - Newcastle (St. James' Park)
5 - Liverpool (Anfield)

4 - Man Utd (Old Trafford)
4 - Arsenal (Emirates Stadium)
4 - West Ham (Upton Park)
4 - Nya Wembley

3 - Everton (Goodison Park)
3 - Man City (City of Manchester Stadium)
3 - Aston Villa (Villa Park)
3 - Chelsea (Stamford Bridge)
3 - Blackpool (Bloomfield Road)
3 - Tottenham (White Hart Lane)
3 - Southampton (St. Mary's Stadium)
3 - Darlington (Northern Echo Darlington Arena)

2 - Millwall (The New Den)
2 - Nottingham (City Ground)
2 - West Bromwich (The Hawthorns)
2 - Portsmouth (Fratton Park)
2 - Coventry (Ricoh Arena)
2 - Wigan (DW Stadium)
2 - Watford (Vicarage Road)
2 - Notts County (Meadow Lane)
2 - Birmingham (St. Andrews)
2 - Bolton (Reebok Stadium)
2 - Charlton (The Valley)
2 - Ipswich (Portman Road)

1 - Queens PR (Loftus Road)
1 - Colchester (Layer Road, nedlagd)

Jag trodde lätt att jag var en bra bit över 30 arenor, men nu när jag räknar dem så får jag det bara till just 30. Märkligt. Dessvärre kommer det att bli 29 arenor till hösten, när Darlington inte spelar i League Two längre.

Som jag tidigare sagt - får jag skriva en önskelista som tar mig upp till 35 arenor så lyder den: Stadium of Light, Ewood Park, Britannia Stadium, Molineaux Ground, Elland Road, Bramall Lane, Hillsborough. Kanske Riverside Stadium, Selhurst Park, Deepdale och Walkers Stadium också.

24 kommentarer:

Jonas Dahlquist sa...

Jösses, glömde Tottenham av alla lag. Har ändrat i texten nu.

Peter Lundström, Piteå sa...

Har du suttit på vanlig plats på dessa arenor eller har du suttit i pressbåset?

För måste säga, Anfield är en fantastisk arena och förtjänar en 5a. Men inte är det så mycket benutrymme där heller!

Jag är 192cm.

Jonas Dahlquist sa...

De enda av alla 30 arenor där jag bara suttit på pressplatser är City Ground, Portman Road och DW Stadium. Alla andra har jag haft vanlig biljett till.

Benutrymmet på Anfield är rena slottssalen jämfört med Loftus Road. Kolla bilden igen. Jag sitter dubbelvikt och har inte en chans att få in benen.

Okej att det kan vara lite trångt, men det här var way beyond the acceptable.

loontoon sa...

Hur kommer det sig att du inte varit på Bramall Lane lane än? Du är ju ändå en Sheffield U man så borde väl stått ganska högt upp på att-göra-listan?

Anonym sa...

Deepdale är faktiskt inte så speciell, ett trevligt museum utanför förvisso men det var inte mycket till stämning på arenan förutom de tillresta Middlesbrough fansen som hade en halv kortsida.

hedlund sa...

En högst individuell lista, helt klart. När inte hjärtat är på plats blir benutrymme viktigare, det köper jag. Men du har inget direkt emot rymdskepp med för långt avstånd mellanläktare och plan alltså!

Simon sa...

Tjena Jonas!
Det här är kanske inte helt rätt forum men hoppas jag kan få ett svar ändå.
Kommer de matcher som fyran sänder från VM även sändas i Canal+ HD?

Anonym sa...

Var på Elland road i höstas, det var inte heller någon höjdare. Bedrövligt utrymme även där!

Anonym sa...

Vilken arena har haft bäst atmosfär?

AV mina besök har Britannia, Anfield och White Hart Lane varit de mest imponerande.

Sämst Emirates, JJB och Goodison Park.

Unknown sa...

Highbury är allstå den bästa arenan, kanske för att du fick se världens bästa fotboll där ;)

Är dock lite förvånad att du ger St. Andrews en 2a då du har själv sagt att de gillar när det är skitigt och lite ruffigt och det är precis vad St. Andrew är + så har du sagt att du gillar St. Andrew i Premier League lördag. Kommentar?

Oskar sa...

Millwalls arena heter The Den. Det där "new" togs bort får många år sedan

Unknown sa...

har du inte varit på Bramall Lane, trodde du varit där några gånger då du säger att du håller på sheff U.

Ändå en imponerande lista måste sägas... själv känns britannia stadium som en riktig höjdare

andy sa...

Highbury var så härlig! Fick se Arsenal - United (2-4) där och vilken stämning det var! Inte så konstigt att Arsenal gillade att spela längs marken där, när en höjdboll kom såg man ju inte den pga. taket ovanför!

Anonym sa...

St James's park är det mest imponerande jag varit på i England. Helt sjuk atmosfär och cool annorlunda arena mitt i stan.

Det enda jag har varit på som kan utmana i stämning är Westfahlenstadion där jag såg, Revierknaller, derbyt Borussia Dortmund - Schalke 04 . Unbef...ingliveable!

Stor besvikelse var Bernabeu, endast tryck vid missnöje o visselkoncerter vid hörnor..

/Björn

Anonym sa...

Har varit epå Loftus. Du hade otur. Eller så var jag så halvglad i hågen att jag inte märkte att jag inte fick plats...

Kom alltid ihåg att tvärrandigt väger upp det mesta.

//LittleK

Anonym sa...

http://www.oxbacken.se/nysida.html

Här har du lite konkurrens angående Groundhopping ;)

henke sa...

Får dessvärre aldrig uppleva Highbury live...
Fan att man är född på -90 talet. Du har det bra du, gamling
=)

Anonym sa...

Carrow Road går inte av för hackor, 25000 gula åskådare!

Viktor sa...

Får du inträde gratis varje match?

I så fall kan du ju tänka lite på hur mycket du tjänat under de här åren...

Jonas Dahlquist sa...

Viktor - jag får betalt för att gå på fotboll, det är det som är grejen med det här jobbet... Jobbar jag så betalar jag självklart inte, är jag ledig så betalar jag biljetten själv. Enda undantagen, som sagt, Wigan, Ipswich och Nottingham.

Stenis sa...

Ser att du håller de populära men lite modernare arenorna strax under de klassiska som St. James och Anfield. Intressant. Aldrig varit på gamla Wembley förresten?

Unknown sa...

Först skriver du att du föredrar slitna League One-arenor framför Emirates sen ger du den en fyra i betyg? Vars är alla League One-arenor med 5 i betyg isf? ;)

julia sa...

Stadium of Light var rätt bra får jag säga ändå, definitivt värt ett besök :) Dock lite tråkigt att den har rätt stor bortasektion vilket gör att alla lag inte fyller den och arenan kan kännas tom...men som sagt absolut värt ett besök :) Men favoriterna jag har varit på är ju dock Anfield och St James Park, med Old Trafford tätt bakom!

Anonym sa...

Stadium of light verkar vara en riktigt skön arena faktiskt