tisdag 20 april 2010

The Swedish Jury

...and the 12 point go to... Loftus Road!

Ni kan sluta rösta nu, det är helt klart att det blir QPR-Watford för mig och foto-Jocke ikväll. De övriga fighterna får vi väl följa via resultatrapportering i mobilerna, antar jag.

Ni vet förresten narurligtvis att de fyra som blivit framröstade som kandidater till årets spelare i Premier League (av PFA) är Wayne Rooney, Carlos Tevez, Didier Drogba och Cesc Fabregas. Rooney kommer givetvis att vinna. Däremot kanske ni inte har koll på vilka fyra som är nominerade till samma utmärkelse i den skotska ligan, och det finns - minst - två roliga saker att notera där.

1. Alla har kontrakt med samma klubb
2. En av dem är 39 år gammal

Klubben i fråga är givetvis Rangers, som har gått som tåget 2009-10. Andy Webster spelar visserligen i Dundee Utd den här säsongen, men han är utlånad från Rangers. Övriga tre är Steven Davis (gamle A.Villa- och Fulhammittfältaren), målmaskinen Kris Boyd samt, och här kommer det... David Weir!

Ni minns kanske att David Weir var för gammal för elitfotboll redan för sju-åtta år sen, men den före detta Evertonmittbacken har uppenbarligen tillräckliga kvaliteter för att vara en av de bästa spelarna i Skottland. Något säger mig att det blir svårt för Rangers att ta sig till Champions League-gruppspel.

Farbrorn i den blåa tröjan är David Weir, 39 år gammal.

Det säger förmodligen mer om den skotska ligans styrka än om David Weirs. Jag menar - herregud - det är ju som om t.ex Teddy Lucic skulle komma hem till Allsvenskan och vara bästa mittback. Eller vänta nu...

6 kommentarer:

Seger sa...

Nu har jag inget att säga om den uppenbara kvalitétsdifferensen mellan de båda men: Paolo Maldini var ju nära 40 när han spelade ordinadie i Milans försvar förra säsongen.

Så åldern kanske inte är allt man ska kolla på.

Jonas Dahlquist sa...

Paolo Maldini blev aldrig petad i Everton, om man säger så.

Anonym sa...

men han har ju alltid varit briljant, lite långsam kanske lite lite långsam, OK han e slö som fan då... (suck)

Anonym sa...

Jag skall oxå till loftus Road, för att kolla mitt favoritlag Newcastle nästa helg.

Om man nu kommer dit vill säga..:)

Mvh

Dagge

Anonym sa...

Var på QPR-Swansea, vilket hets och liv på läktaren, stod precis bredvid 2.000 swansea fans mitt bland QPRS kategori C, planstormning efter Swanseas mål samt slagsmål utanför arenan mitt framför ögonen för oss, och folk säger att fotbollshuliganismen är död...

Bland de roligaste jag varit med om var en stor brittisk man som hade med sig sin 5 åriga son mitt bland QPR huliganerna, sonen bar självklart en svart Stone Island jacka precis som pappa. Inte konstigt att den grabben kan bli en huligan...

Mange sa...

Underbart med gamla stofiler! Stubbs, Wier, Gough, Watson!