tisdag 9 mars 2010

Långa dagar

Igår lyckades jag med konststycket att inleda min arbetsdag 06.00 och avsluta den 23.00, men förutom (det uppenbara) att det var en jäkligt lång dag så var det också en mycket märklig dag. Hur många kan pricka av följande lista när de summerar sin arbetsdag?

* Stå på en scen och driva med Johan Mjällby.
* Få lunchunderhållning av Peter Flack, a.k.a "Hjalmar från Viby by".
* Prata med alla Allsvenska fotbollstränare inom två timmar.
* Bli offentligt utskälld av domarbasen Bosse Karlsson (mest på skoj, tror jag)...
* Kommentera Liverpools nionde ligaförlust för säsongen.

Jag var alltså konferencier för den Allsvenska upptaktsträffen "Avspark" i Örebro under dagen, och när den var slut körde jag till Canal+ lokaler i Stockholm och kommenterade Wigan-Liverpool.

Vad gäller det senare uppdraget så var Liverpools insats oroande för klubbens alla supportrar, inte så mycket för förlusten - ibland går man på pumpen - men inställningen, attityden och humöret som Liverpoolspelarna hade var direkt bedrövlig. Mer speltekniskt så kan man väl anmärka på Liverpools passningsspel, eller snarare bristen på passningsspel. Jag tror aldrig att jag har sett så många felpassningar från ett väntat topplag. I någon liga. Någonsin.

10 kommentarer:

Simon Pålsson sa...

Kontakta mig via simma_i_vattnet@hotmail!

Simon Pålsson sa...

Hallå Jonas!

Har sökt kontaktuppgifter till dig personligen, men har inte lyckats hitta det. Jag framför därför mitt ärende via en kommentar.

Jag går första året på gymnasiet och har fått en uppgift som går ut på att analysera 1800-talet med fokus på ett speciellt område. Min tanke var därför att fokusera på England, fotbollens uppstart och rivaliteten mellan olika städer och följdaktigen fotbollslag. Den rivalitet som lever kvar än idag bottnar ju i många fall (?) i historien.

Det är här du kommer in i bilden. Du som uppenbarligen är väldigt kunnig inom engelsk fotboll och dess historia skulle kanske kunna bidra med hjälp? Antingen direkt hjälp eller indirekt i form av tips på bra källor?

Tack på förhand!

olof sa...

Trodde ni redde ut detta i Rule Britannia... MaSCHerano, inte MasKerano!

WeedyB sa...

Jag undrar var det som var så hemskt i reprisbilderna när Torres slängde käft med Caldwell. "Det här är dumheter av Torres, varför håller han på så här osv". Jag såg inget som ens borde ge ett gult kort. Sådana där situationer måste uppstå ett tiotal gånger under match. Jag kan hålla med om att han borde fokusera mer på andra saker, sitt spel förslagsvis, men nåt särskilt olämpligt enligt regelboken var det knappast. Tacklingen han så småningom gav honom gult kort var i mitt tycke också billig. Han springer ikapp Nzogbia och glider längs med honom och rör honom lätt på benet, det som ser fult ut i realtid är att det sker i hög fart. Efter Ramseys otäcka benbrott grips vissa av panik så fort någon gör en glidtackling.

Jonas Dahlquist sa...

WeedyB - Om det nu inte var någon dumhet av Torres, varför blev det då ett gult kort som INGEN protesterade över...?

Peter Ö sa...

Problemet med Torres tackling är att den byggs upp av hans irritation och agressiva jakt efter spelare, så hela stadion på förhand tänker "ojojoj - nu kommer det smälla", när sen tacklingen väl sker och ärligt talat med engelska mått mätt inte är så farlig så kommer ofta det gula kort med posten ändå, därför att uppbyggnaden till tacklingen skrämde upp. Därav inga klagomål. Och Torres borde veta detta.

WeedyB sa...

Okej för att domaren ger gult kort för tacklingen. Jag tyckte bara att den vara billig och inte alls särslilt ful.

Vad jag hade synpunkter på var din överreaktion på a) reprisbilderna b) tacklingen. Inget av situationerna var särskilt uppseendeväckande. Det var säkert tio liknande händelser under matchen.

Jag tror din reaktion delvis beror på Ramsey-händelsen- att spelare som kastar sig och gör en tackling numera är farliga. Sen blir det extra obehagligt när det är Torres som är så teknisk, gör så fina mål och ser så oskyldig ut faktiskt också kan bli förbaskad, löpa tillbaka 50 meter och göra en aningen otajmad tackling. När man sen dessutom på reprisbilder får se honom stå och svära åt en försvarare är det ju bara för hemskt. För inte ska fotbollsspelare bli osams med varandra och svära.

Nu överreagerar kanske jag på din överreaktion. Jag blev bara förvånad och kanske lite besviken att det kom från dig som uttalad PL-fantast. Attityd, tacklingar och lite lagom tjafs mellan mittbacken och anfallaren tycker jag är ingredienser som måste få finnas i PL även 2010.

Unknown sa...

Torres kort var ju rätt givet, behöver ju inte alltid vara så att det bara är fula tacklingar som renderar kort. Han gör ju typ en 50 meterssatsning bara för att "hämnas". Det summerade upp kvällen ganska bra också, total frustration och ingen som klarar av att ta tag i det...

Det händer ju att (även topplag) gör såna där första halvlekar men sen ser de fan till att lägga på högsta växeln i andra halvlek efter en rejäl utskällning i halvtid och kanske något byte. Men även om det skrivs i pressen att alla spelare stödjer Benitez så tror jag faktiskt inte de gör det i omklädningsrummet... Han skällde säkerligen ut dem men det gav nog ingen effekt.

Sen ska det sägas att han är ett taktiskt geni men han är ingen bra matchcoach. Vänta så där länge med byten när spelet ser ut på det där viset...

Många av spelarna går nog och väntar på att Gerrard ska göra något också och eftersom han har varit i en rejäl formsvacka hela säsongen så blir liverpool oförmöget att föra spelet.

Det bästa för liverpool vore om de kunde klämma dit den där fjärdeplatsen ändå och sen göra sig av med Gerrard och Benitez till sommaren och börja om på ny kula till hösten. I alla fall Benitez..

Viktor sa...

Bra jobbat, Jonas! Kul att följa upptacktsträffen live. Dock lite minus att tränarna inte kom med sina tips om slutlig segrare när ni intervjuade dem samt att varje tränare inte fick så mycket tid som under fjolårets träff. Men, kul hur som helst att höra deras funderingar inför säsongen och du var ju grym som konferencier! (Det märktes inte att du inte tycker om sådana där sammanhang där man står framför en massa människor).

Anonym sa...

Jonas - gillar det du gör som studiovärld och rule brittania men ifrågasätter liksom vissa andra här ditt kommenterande i måndags (du kanske är lite ringrostig)

Många situationer missades helt och andra uppförstorades något enormt (gerrard och torres). Jämförelsevis med några av tacklingarna från Wigan-mittfältarna. Samt Scharners gnuggande på hälsenor hela matchen