fredag 5 mars 2010

Allsvenskan 2010

Det känns lite skumt att tänka på Allsvensk fotboll när ens balkong är täckt av en meter snö, men snart börjar den ju. Jag tänker mig att tabellen ser ut så här när vi summerar år 2010.

1. Malmö FF
2. IFK Göteborg
3. IF Elfsborg
4. AIK
5. Kalmar FF
6. Örebro SK
7. BK Häcken
8. Helsingborgs IF
9. Trelleborgs FF
10. Djurgårdens IF
11. Gefle IF
12. Halmstad BK
13. Mjällby AIF
-------------------------------
14. GAIS
-------------------------------
15. Brommapojkarna
16. Åtvidabergs FF

Anledningen till att jag har Malmö FF som svenska mästare är att jag egentligen inte tror på dem, men att det aldrig blir som jag tippar. Egentligen tror jag på en guldstrid mellan Blåvitt och Elfsborg.

24 kommentarer:

Seb sa...

Kalmar kommer få kämpa för att hålla sig kvar. Så mycket betydde bröderna Elm

henke sa...

Blåvitt vinner.

stef sa...

Kalmar kommer att komma top4 garanterat. Elm betydde mycket ja, men Nanne vet vad han sysslar med.

AIK kommer att inte vara top 4 iår. Regerande mästarlag som alla vill slå som dessutom har tappat sina största stjärnor ifrån guldåret. Näe Stare får det tufft.

Oskar sa...

Som elfsborgare svider det att se en duktig fotollsjournalist skriva "Elfsborgs IF". IF Elfsborg skall det naturligtvis vara. Det känns nånstans som om det aldrig någonsin skulle bli fel såsom Göteborgs IFK, IF Djurgården eller FF Malmö. Har jag fel?

För övrigt tror jag Häcken kommer göra en kanonsäsong.

Viktor sa...

Elfsborg heter IF Elfsborg. Skäms.

Anonym sa...

Jag önskar Helsingborg ska vinna, men tror att det blir blåvitt i år.
Det är deras tur, föll på mållinjen ifjol.
Anki

Anonym sa...

Herregud vilken tråkig allsvenska det kommer att bli i år. Tacka vet jag Superettan. Jag, Rikard Norling, Jeppe Blomqvist, Henrik Larsson, Janne Andersson, Alvaro Santos, Rami Shabaan och Simon Helg är alla rörande överens om vilken serie som är 2010 års mest intressanta.

/Profilettan

Jonas Dahlquist sa...

Satan!! Slarvfel av mig, jag böjer mitt huvud i snabb skam och ändrar i inlägget.

Viktor sa...

Dahlqvist
Du är förlåten.

En fråga: Har du inget bättre argument till varför du tippar Malmö FF som slutlig segrare än att "det blir aldrig som jag tippar"??

Robban sa...

Jonas! AIK vinner då Allsvenskan. För du tippar på Malmö, men tror på IFK Göteborg och Elfsborg, och det blir aldrig som du tror, så AIK vinner!

hussebusselusse sa...

Första "experten" som tippar i år och varje år är det samma sak, GAIS kvalar eller åker rätt ut.
Kan bara älska det. Vi slår underifrån i år igen!

Alla älskar GAIS i Göteborg!

Anonym sa...

Jonas.. Nu tycker jag att du har en sak att förklara. I det senaste Rule Britannia så säger du "att i Italien är fotboll religion, det är väldigt viktigt att pointera". Vad menar du med det? Är du ironisk? Riktigt dåligt av dig i såna fall...

Som vanligt så ska man alltid behöva försvara sin kärlek till Serie A. Överallt pissas det på oss inom svensk media, tragiskt...

Björn sa...

Kul att du kom ihåg Gefle i år!

seb sa...

anonym ang. Italiensk fotboll

Jag följer själv italiensk fotboll på nästan samma idiotiska nivå som jag följer engelsk och jag reagerade inte alls som du gjorde. Det Jonas pratade om var vad en reporter måste ha kunskap inom för att kunna utöva sitt yrke. Det nämndes politik, ekonomi, juridik och så la Jonas till religion. Jag uppfattade det inte som ett sarkastiskt skämt.

Jonas Dahlquist sa...

Anonym: Jo, det var en tydlig ironiserimg kring det sjukt överanvända klichéuttrycket "fotboll är som religion". Hörs oftast i samband med snack om Serie A.

Dock har jag inte någonting emot den italienska fotbollen, vilket många andra verkar ha. Jag tittar med jämna mellanrum. Dock kan jag bara konstatera att engelsk fotboll är bättre, vilket den inte var för 15-20 år sen.

Fotboll är fotboll, religion är religion. Det ena är roligt, det andra är dravel.

Jonas Dahlquist sa...

MFF vinner för att de har bra spelare, och framför allt pengar att köpa spelare för i sommar.

Viktor sa...

Ok. Den största anledningen till att tro på Malmö i år tycker jag skulle vara att de slipper Europaspel samt att de under fjolåret spelade lysande under långa stunder men inte lyckades sätta sina chanser. Det blev ju närmast patetiskt till slut när den ena 100%-iga målchansen efter den andra sumpades. Under hösten fick de dock ordning på maskineriet och med Ofere/Larsson som toppduo har man där en av seriens bästa.

Det jag kan känna talar emot Malmö är väl annars att de känns lite för unga, lite för tekniska. Behövs ett par till av Daniel Andersson-typ. Några som kan ryta till, grisa och brottas mot tunga Allsvenska mittfält. En bättre mittback bredvid Andersson och en tung innermittfältare vore önskvärt men man ska definitivt kunna vara med och fajtas på övre halvan i år med det manskap man förfogar över i skrivande stund.

Stolpe sa...

Elfsborg(s IF), IFK Göteborg och ÖSK (fast det svider i ett Degerforshjärta) kommer att göra upp om det i år. AIK och Kalmar kan utmana. Malmö har kapacitet men någonting är fel i föreningen och de kommer förmodligen inte att få ordning på det i år heller. Mjällby klarar sig kvar med marginal medan ÅFF, BP, Gefle och Djurgården lär få det svårt.

johan sa...

Härlig gardering..

Anonym sa...

Djurgården vinner. Samma teori som Jonas!. trots att jag har noll förtroende för tränarna tycker jag de nya spelarna är intressanta. Men....;-)

Kalmar FF är sveriges näst rikaste klubb och utan tvekan den gnälligaste. Jag vet, jag har spelat för dem och bor nära. De har dock några intressanta nyförväv igen trots allt, så mitten är troligare. Tyvärr. Jag håller gärna tummarna för att de åker ut.

Tror dock mer på BP än Jonas gör. Åtvid ser riktigt svaga ut, men det trodde jag om BP förra året.

Så bara gnagarna inte vinner så är jag nöjd.

Anonym sa...

Låter som om Birro kommenterade. det finns ett bra uttryck för honom Disillusioned. På farlig psykisk nivå.
Men det gör det roligare att tjafsa med hans "övertygelse".

PL är bäst och har så varit rätt länge nu. Serie A är knappast bättre än Bundesliga även om domaren såg till att Chelsea förlorade.

La liga kommer, men är otroligt ojämn. Däremot tappar Holland och ligger nu klart bakom Frankrike i kvalitet. Allsvenskan, ja den är underbar men kanske knappast bra.

Kalmar har väl ännu mer pengar att köpa för i sommar än MFF Jonas?

coffeeseven sa...

http://christofferallround.blogspot.com/

Fredrik Ymer sa...

Superettan mer intressant än Allsvenskan? Bland det mest naiva jag hört ;-)
Kan slå vad om att alla, och då menar jag ALLA lag i SE skulle hellre spela i Allsvenskan!

Johan seidefors sa...

Jonas - jag såh Vasalund-DIF på Skytteholm i söndags och efter den första halvleken tippade jag SM-GULD... och efter den andra nedflyttning. Så, därför blir DIF 6'a i år. Logiskt. Helt klart är dock att Christer Youssef blir utropstecknet i allsvenskan med sina... 13 mål och 5 assist.