tisdag 23 mars 2010

En sorts skilsmässa

När jag började på Journalisthögskolan i augusti 2000 så var mitt enda mål att få börja på Canal+, eftersom det var där Premier League fanns. Jag fick praktikplats där (efter att ha tvingats tjata på folket på Journalisthögskolan och övertyga dem om att sportjournalistik visst var en form av journalistik) och med lite tur och timing så blev det min arbetsplats redan 2002. Sen dess har jag jobbat med engelsk fotboll mer eller mindre varje dag, så visst känns det konstigt att PL-rättigheterna, från och med nästa säsong, inte finns kvar.

Jag vill passa på att tacka alla som har kommenterat här på bloggen och alla som har skickat mail, det beröm vi har fått där värmer mycket.

Man ska dock inte gå och gräma sig över saker som man själv inte kan påverka, så det är bara att konstatera att Viasat bjöd mer pengar - och fotboll på TV är business. Canal+ har redan gjort klart med rättigheterna för spanska Primera División från och med i höst, och vissa TV4Sport-tittare blir säkert upprörda över det eftersom de har kunnat se det "gratis" tidigare. Som ni känner till så ägs Canal+ av TV4, och det är förstås helt logiskt att flytta över den spanska ligan till betalkanalen. Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen - såna där saker sker en bra bit ovanför mitt huvud.

Vad följderna av allt det här blir vet jag inte än. Det här är ju som en rejäl jordbävning i branschen - och det kommer nog att ta ett tag att lära sig hur den nya terrängen ser ut och hur de nya kartorna ska ritas.

Vi håller dock humöret uppe. Foto-Jocke har redan börjat planera reportageresor till Barcelona hösten 2010, Demonbildproducenten David W skämtade via SMS igår om att "Rule Britannia" får döpas om till "Viva España" och att inslaget 'Hatten' får bli 'Sombreron'. O.s.v. Hur vi gör, vad vi sänder och med vilka är ännu ett frågetecken inför nästa säsong. Vi ska sätta oss ner och börja planera det snart. Vad som händer med bloggen vet jag inte heller. Enligt Googles översättningsverktyg kanske den får byta namn till "Creen que es todo, ahora es".

Nåväl - när jag hade brutit fotleden en gång så hade jag ett ganska stort sår där som inte ville läka. Sjuksköterskan som tittade till det sa: "Äh, inget varar för evigt". Så sant, så sant...

47 kommentarer:

Anonym sa...

Någon som har koll på hur långt Viasats avtal är?

Jonas Dahlquist sa...

Tre säsonger. 2010-11, 2011-12 och 2012-13.

gooner sa...

Primera what? Jag kommer inte se en enda match spansk fotboll på C+. Det har jag visserligen inte gjort på TV4 heller. Surt att det bara tog ett år för TV4 Group att sabba C+.

Anonym sa...

Tårar i ögonen. Viasatligan kommer aldrig kunna axla era lördagar. Jonas, ta med dig Jens och Granen till viasat och be de stollarna hoppa åt sidan, för det är ni som ska hålla på med Premier League.

Anonym sa...

Tack för den här tiden, skilsmässa it is! Sa precis upp mitt canalplus abonemang. Det kändes inte rätt, men jag betalar inte de summorna för att se spanska ligan. Jag tecknar nu med viasat, fyfan vad illa det känns. Kommer sakna mina lördagar, kommer aldrig bli detsamma.

Anonym sa...

Canal+ har väl rättigheterna till Holländska ligan? Borde ni inte passa på att puffa hårdare för den nu, med alla svenska spelare som finns där osv?

Anonym sa...

Men Jonas, du älskar ju Engelska ligan, inte spanska, ta med dig ligan från plus och visa att det här håller fan inte!

Anonym sa...

Flytta över alla i studion till Viasat också annars blir ju alla PL sändningarna där B.

PB sa...

Helt fördjävligt. Ingen kommer göra bättre sändningar än ni. Ingen.

Anonym sa...

Har både Viasat och Canalplus redan idag. Men nu när PL försvinner från C+ så är den inte värd att ha längre. Men o andra sidan blir inte Viasat värd nåt heller för dom kommer bara förstöra det fina som canalplus byggt upp kring PL... Katastrof, får säga upp bägge två då det aldrig kommer bli så bra som det är nu... Skit är ordet!

Andreas Åberg sa...

Håller med föregående om att du och Jens med gäng får gärna också hitta till viasat. Se detta som stora kompilanger för ett enastående arbete. Jag som just fått min fru att inse att fredagsmys börjar efter Rule Britania.

Biscanbauer sa...

Jävligt tråkigt, men för 10 minuter sen sa jag upp mitt C+... Killen på Com Hem frågade om det möjligtvis kunde ha något med de förlorade PL-rättigheterna att göra, och sa sedan att jag var inte direkt den första som hade ringt i samma ärende. Har tack och lov Viasat Sport-paketet sedan tidigare, men det kommer givetvis att bli dyrare samt dyka upp minst en kanal till som blir en renodlad PL-kanal.

Stefan sa...

Själv sa jag upp Canal Digital idag och sparar på så vis 500 kr / månaden, vilket är positivt. Däremot så är det riktigt trist att ni tvingas gå över till Primera. Finns där ingen chans att ni byter till Viasat eller är det helt otänkbart?

Anonym sa...

Verkar vara bra planer ni har för fjolligan, synd att ingen kommer kolla :(

Missförstå mig inte, jag älskar er. Men gillar inte den spanska fotbollen. Vilket många andra inte heller gör. Engelsk fotboll är speciellt och kommer nog vara långt framöver.

Så nu tänker jag köpa viasat och pina mig igenom Bosse Penis och Google-Sladjans genomgångar. Men det är ju trots allt PL.

Kan ni inte piratsända matcherna? ;)

J sa...

Ni kan ju alltid satsa på att sända ryska ligan ;)

Johan sa...

Hoppas Tv4/C+ gör det smarta i det här läget, införskaffa alla rättigheter till Serie A ist.
Premier League har starkast dragningskraft i vårat land, C-L kommer väl på andra plats och därefter Primera och Serie A.
Iom. att sen C+ gav upp Serie A så har det ju fungerat katastrofalt dåligt.
Nu har ni en chans att locka tillbaka en del tittare som har stort engagemang och passion för Serie A.
Se bara vilka protester som kom när Kanal 9 pissade på alla som älskar den italienska ligan.
Ni har ju nu världens chans att omvända oss och börja tro på svensk sport-tv (vad det gäller Serie A). Det är x-antal färre än vad P-L 'fansen' är, men kanske destu mer hängivna.
Jag hoppas du får göra spännande repotage tillsammans med Foto-Jocke i Bergamo, Florens och andra underbara ställen, nästa säsong.

Tack för en bra blogg och även utmärkt studiosnack dessa år.

hedlund sa...

Nu förstår vi varför bossen ansåg att Premier League tog slut förra veckan och varför Rule Britannia inte sänds säsongen ut. Men detta beslut gör det lättare att komma över att Canal+ tappar rättigheterna till PL. I grunden är det nämligen inte tittarna som Canal+ gör tv för. Då hade man rimligtvis kostat på sig att sända Rule Britannia säsongen ut, även om det inte är ekonomiskt försvarbart ur ett längre perspektiv då det inte längre handlar om att bygga upp en produkt.

Anton sa...

Tycker detta är riktigt sorgligt måste jag säga! Blev uppriktigt ledsen när nyheten nådde mig. Hur ska viasats inkompetenta "experter" matcha program som premier league-lördag (veckans höjdpunkt) och Rule Brittania? Dom har inga tillgångar som Jens, Lasse och Jonas! Snälla starta ett eget tv-bolag, en internet sida, vad som helst? Jag vill inte se spansk fotboll, jag vill inte lyssna när världens bästa liga ska förlöjligas av okunniga sura gubbar! Kom igen nu Jonas gör något :)

Erik sa...

Nu när det finns mycket sändningstider att täcka upp tycker jag defenitivt att C+ borde satsa mer på allsvenskan. Egentligen sänder ni typ mindre än en match i veckan och har resten på PPV för att tjäna lite pengar den vägen. Börja visa minst 4-5 matcher i veckan så kanske ni behåller fler abbonenter. För bortsett från Barca och Real, möjligtvis Valencia och något lag mer, är det nästan ingen som är intresserad av spanska ligan

Anonym sa...

Det enda positiva med att ni tar över La Liga är att Jesper Hussfelt(?) kanske återvänder till C+. Killen är Sveriges bästa kommentator. Synd att spanska ligan suger.

Anonym sa...

Håller med en av ovanstående:

Köp tillbaka Serie A. Sedan C+ slutade att sända Serie A har intresset för italien verkligen svalnat. Jag tror absolut att C+ gör ett smart drag i att köpa upp den ligan för att behålla abbonenter.

Hejar egentligen bara på ett utländskt lag, Parma, och sedan C+ slutade sända Serie A har jag bara sett en enda Parma-match på tv, och det var i USA(!) på ESPN. Den kanalen är grym för övrigt. Men så får det ju inte gå till.

Anonym sa...

Du är så dålig och så hatisk mot Manchester United, Jonas, och jag hoppas verkligen att du inte dyker upp i rutan igen när det vankas Premier League. Inse att ni på CP förstört stämningen med ert hat och gjort ett dåligt jobb och stått för pinsamma kommentarer och faktafel och sen stått där långa i ansiktet när United som vanligt vunnit.
Good riddance och heja Viasat som vann kampen mot TV4 som står och faller på eget grepp med sin mångfaldskampanj.

Anonym sa...

Lappen Jonas får sköta sina renar istället

Anonym sa...

skönt att viasat tar över för då slipper vi kommunisterna från TV4 och Viasat är ju riktigt högervridet vilket vi nazister gillar.

Pöjken sa...

Jag tycker det bara är en stor skandal. nu kan man ju inte titta på försnacket som var det bääääästa av allt. ja kommer inte att klara att titta på Sladjan och monstret bosse pettersson. ska sladjan ta över rule brittania. hahahah vilket skämt.
nee får hoppas att canal+ tar tillbaka allt när kontraktet går ut. TACK FÖR ALLT grabbar!!!

nisse sa...

De är SKANDAL
hur fan ska vi klara av att titta på sladjan och bosse. ska sladjan ta över Rule Brittania. skulle inte tro de, ett sånt skämt.
TACK FÖR ALLT GRABBAR
Hoppas vi hörs!!!!!!
NI ÄR BÄÄÄÄST!!!!

N.G. sa...

Det är inget snack om att jag kommer att gråta vid er sista sändning i vår.
Det har varit ett nöje att ha fått se er bära världens bästa ligas fana högt dessa år. Tack.

Fotbollen blir ju såklart densamma i Viasat, men för oss nördar är produktionen sjukt viktig, och där har ju inte la liga- och serie a-sändningarna i viasat och tv4 imponerat direkt senaste åren.

Oskar sa...

Fan också. Det känns verkligen skit. Får väl tacka för alla fina sändningar. Big shoes to fill.

Pontus sa...

Jag är faktiskt lite ledsen. Veckan var ju en transportsträcka till Premier League-lördag...

Bockfoten sa...

...jag läser inläggen.. fan, man blir ju rörd av engagemanget, och jag delar besvikelsen med de flesta.

Sedan tänker jag; tänk om det fanns samma gedigna engagemang för större samhälleliga frågor..

näh, nu måste jag ringa c digital och säga upp mitt abonnemang, hejsvejs

Anonym sa...

När nyheten kom ut att Viasat tar över PL blev jag otroligt ledsen och detta kan vara en av de mörkaste dagarna i tv-historien!

Var du än hamnar Jonas så kommer jag alltid att följa det du gör! I mina ögon är du sveriges bästa sportjournalist! Men jag skulle faktiskt inte gråta floder om viasat värvar dig.

Kommer antagligen ha kvar canal+ bara för att ni kan göra La Liga intressant. Kanske fylla halvtidspauserna med intressanta analyser istället för bara reklam som i tv4sport.
Men samtidigt ha viasat för Premier League är religion!

Tack för ditt arbete Jonas fortsätt bara hålla samma höga nivå så blir allting bra!

mvh
Pontus Blomgren

Anonym sa...

Jonas, du är en av de som fått mig att fastna för PL. Kommer sakna alla PL-lördag. Kommer sakna att vara bänka framför tv:n från halv2-6 varje lördag. Kommer bli tomt nu. Håller med de flesta förgående. Skulle vara helt fantastiskt kul om du, jens oh lasse kunde hänga med över till Viasat. man minns ju vad som hände med C+ när NHL försvann, det gjorde ju även Holmgren & co. Tkr nu kan göra likadant :)

AlanIrvine sa...

Fortfarande bedrövad över ryktet som blev faktum.

Hoppas att det kan bli Championship på C+ för passionen och för att ligan är bra mycket mer intressant än la liga. Jag kräver nämligen någon form av engelsk fotboll för min höga digital-tv avgift!

Sen skulle Sveriges bästa fotbollsreporter (Jonas) göra championship mycket sevärt.

OIof sa...

Givetvis säger man upp c+ efter denna säsong. Vem fan vill se la liga? Bara att hoppas att Viasat sparkar pinsamheter som Bosse Pettersson och Sladjan. För om jag ska tvingas sitta och lyssna när de pratar om min favoritliga vet jag inte vad jag gör.

Anonym sa...

Har nu sagt upp C-plus och skaffat Viasat. Tråkigt men ett måste.

Anonym sa...

IPTV tog knäcken på kabel-tv.

Perra sa...

Dags att börja lyssna på lockrop Jonas. Tror både du och några till kommer få anbud från viasat.

För sladjan och bosse kan ju inte hålla i trådarna. Det är ju pinsam skillnad idag att se t ex champions league sändning med topplag mot en sunkig match i premier league.

Jag däremot har dumstruten på. I februari ringde operatören på tv och frågade om jag ville ha ett bra erbjudande. Så nu sitter jag fast med C+ fram till feb nästa år. Får bli dubbla kostnader ett halvår för den som sänder premier league får mina pengar.

Adam Einehag sa...

Instämmer med föregående talare. Snälla, snälla Jonas. Ta med dig Jens, Lasse och gänget och stick över till Viasat. Det är omöjligt att ni ska behöva stå till tjänst för stollar som ledningen i TV4 Group.

Snälla, snälla. Premier League, helger, derbyn, allt har varit synonymt med er på Canal +. Det har varit en njutning att lyssna på er, det har aldrig varit en tråkig stund med er.

Det räcker med att TV4 Group har ställt till med en ordentlig oreda, snälla, låt inte Viasat förstöra Premier League. Snälla?

Anonym sa...

För 25 år sedan satt jag i bilen och lyssnade på AM bandet 909/693. Att leva utan Engelsk fotboll har aldrig varit något alternativ. Befinner mig just nu med c+ på Tv:n, Championship på radion och livescore pling på datorn.

Det känns som om du Jonas är en av mig, en av oss, vår förlängda arm genom rutan.
Att bara byta abonnemang hjälper förvisso att behålla bilden i rutan, men knappast att bibehålla "ja då syns vi på lördag nånstans"

/Brian Butler

Anonym sa...

Kul att ett United fan får ett spel lite längre upp och anklagar canal plus för att hata just united. Upplever han canal plus studio som dålig kan han alltid vänta och se vad viasat kommer att göra med sändningarna.

Anonym sa...

Mest skrämmande hur alla slickar Jonas arsle här och hyllar canal plus. Svenskar har ju ingen smak men visst anti-United propagandan som Jens och Niklas Holmgren och Jonas stått för genom åren gav ju inte direkt någon utdelning. Canal Plus har gått under namnet Chelsea Plus bland en hel del United-fans med all rätt. Fler engelska kommentatorer ser vi fram emot för varför ska man ens ha svenskspråkiga såna?
Sedan kommer så klart Jonas och alla andra värvas över för mer inavel ligger ju i linje med hur Sverige ser ut på alla fronter nu. Jag har aldrig på ljudet när de pratar i studion eller kommenterar matcherna.

Anonym sa...

Ja du Viasat har genom åren hyllat United och orkat vara opartiska på ett föredömligt sätt så jag ser fram emot Viasat eftersom de är högervridna och står för en politik långt bort från kommunism och annan skit. Nu blir det slut på sosse-tv från canal plus.

Anonym sa...

Skandal! Premier League ska vara på Canal Plus.

Anonym sa...

Jag undrar bara om man ska välja journalistik som program om man vill bli sportjournalist eller hade du bara en hel del tur?

Anonym sa...

Kul att united supportern lite längre upp anklagar alla som jobbar på canal plus att hata united. Särskilt med tanke på att minst ett av namnen han nämner håller på just Man u.

Unknown sa...

Det här är ju skandal. Man känner sig så maktlös.. Nyheten är ju gammal vid den här tiden men sorgen fortsätter.
Viasat är ju fan inkompetenta när det kommer till alla sportsammanhang (ok ett undantag Zacke på golfen, för han är ju så jävla skön).
Man är ju en slav under dom här rättigheterna, bara till att bryta men det kommer bli svårt att njuta och engagera sig med undantag för vredesvrålen mot idiotin i studion.

Jani sa...

Viasat har förmodligen inte fattat att du ÄR premier league så jag hoppas innerligt att de erbjuder dig och att följa med PL till Viasat, (se till o ta med dig Jens och Rule Brittania)och om det erbjuds något liknande till någon i Supersöndag-studion (undantag för Peter) så kan du väl riva/kasta dessa erbjudanden, Skulle bli perfekt med Ola, Jens och Jonas i en ny PLL studio, (då snackar vi inte Ola Wenström)... annars så tackar jag för alla oförglömliga PLL-sändningar...