tisdag 23 mars 2010

As good as it gets

Just nu sitter jag på X2000 på väg ner till Malmö. Det är MFF-ÖSK som står på programmet, och jag är riktigt laddad, faktiskt. Dels är det förstås roligt med ÖSK som spelar fin fotboll och som lånat in Paulinho (även om han inte blir spelklar till ikväll), och dels är MFF på något sätt alltid intressanta och som lite extra krydda har hemmasupportrarna utlovat det största tifot i svensk historia.

Dessutom spelas matchen på Swedbank Stadion, och trots att jag i grunden föredrar gamla, slitna arenor med inbyggd "charm" så kan jag inte värja mig mot den här arenan. Den är den bästa i Sverige. Så här ser min topp sex ut:

1. Swedbank Stadion - snygg, dyr, bra platser var man än sitter, bra akustik, genomtänkt... det närmaste en bra Premier League-arena man kan komma i Sverige år 2010.

2. Stockholms Stadion - snygg, gammal, osar historia... då kan man förlåta löparbanorna och bristen på "moderna" faciliteter som t.ex. vettiga toaletter.

3. Gamla Ullevi - när den är fullsatt är den lika bra som Malmös arena, men när den inte är det så sjunker den djupare (när GAIS och ÖIS spelar, alltså...). Den är genomgående bra, men samtidigt har jag alltid känslan att de kunde ha gjort mer.

4. Råsunda - size matters. Nu är det tyvärr rätt länge sen som Stockholmsderbyna lockade 35.000 åskådare, och på landskamperna så känns den mest som en gigantisk karaokebar på en Finlandsfärja. Rent allmänt är den ganska ful, halvrisig, men med en makalöst hög högstanivå, om man säger så...

5. Olympia - en personlig favorit eftersom min pappa är född i Helsingborg och min farfar var HIF-supporter. En riktig fotbollsarena som är otroligt härlig att vistas på en varm sommardag. Den behöver dock en stormatch för att leverera, lite som Ji Sung Park.

6. Örjans Vall - undrar ni varför Canal+ aldrig har Halmstadsmatcher under mars, april, september, oktober och november - men relativt ofta i maj, juni, juli och augusti? Sommaren är bäst i Halmstad, och promenaden från stan ut till arenan en varm sommardag är svensk fotbollskvalitet. Resten av året är den bedrövlig.

Här har ni en anledning till att åka till Malmö. Annars såg jag en undersökning där man frågade Malmöborna vad som var bäst med deras stad. Det vinnande alternativet blev "Att det är nära till Köpenhamn"... Det tycker jag är kul.

5 kommentarer:

Perre sa...

Jonas
Det var inte en dag för tidigt som den nya stadion såg dagens ljus i Malmö. Den gamla Erich Honecker-skapelsen var ju milt sagt bedrövlig. Flack och steril också. T o m när det var derby mot BoIS eller Hbg. Håller med dig om Olympia men kan ALDRIG ALDRIG ha fördragsamhet med löparbanor, hoppgropar och rostiga löparhäckar inslängda i ett hörn på arenan. Nej!

Jonas Dahlquist sa...

Friidrottsdelarna av Stockholms Stadion ger ju minst fem minuspoäng, men pluspoängen för arkitektur, känsla och historia är så många fler att det blir en bra slutpoäng ändå.

Hade Stockholms Stadion varit en renodlad fotbollsarena hade den nog varit etta på listan. Men jag är förstås ganska så jävig i frågan. Å andra sidan så är det ju min lista, så det vore konstigt om den inte var jävig.

Viktor sa...

Vad tycker du om Borås Arena? Är det pga konstgräset du inte tar med den?

n.g. sa...

Vad är dealen med örebro-spelaren Robin staafs mustasch?
Har han förlorat ett vad? eller försöker han distrahera motståndarbackarna?

Fick mig ett fint garv i soffan i vilket fall...hahaha...

Anonym sa...

Den undersökningen måste stämma bra. Malmö är en kungen av skitstäder.

/Malmöit