tisdag 23 mars 2010

Tågtid att fylla

Jag älskar att åka tåg numera, åtminstone när de avgår i tid. Man har en skön stol, gott om tid och Internet. En perfekt kombination för en fotbollsbloggare.

Helgens alla diskussioner om PL-rättigheterna tog en hel del på krafterna, det måste jag medge (fixar ni den ordvitsen så är ni väldigt pålästa om förhandlingarna) - men nu när jag sitter här i en vagn på ett räls i en skog mitt i landet så kan jag ju lika gärna summera helgen som gick. Det kunde jag inte igår på grund av, i tur och ordning, besök hos frisören (blev som vanligt), deltagande i EuroTalk hos Fan-TV (trevligt, som vanligt) samt att min sons dagis stängde tidigare (mutade honom lugn genom att gå till leksaksaffären och köpa LEGO, som vanligt).

Så här såg det ut i helgen:

* Iain Dowie var på väg mot en grym start på nya jobbet, men Hull slarvade bort det i slutet och torskade med 3-2. Richard Garcias slarv innan Kanu's 3-2-mål kan visa sig dyrbart den 9:e maj.

* Hugo Rodallega avgjorde på stopptid för Wigan mot Burnley, och de tre poängen satt nog skönt för Roberto Martinez och hans svänggäng. Man vet verkligen aldrig vad man får av dem. Burnley och Brian Laws vet man numera definitivt vad man får av - inte ett skit.

* Man Utd - Liverpool hade en fantastisk inledning och en härlig Ji Sung Park, men förutom det så var matchen lite av en besvikelse, kanske för att det aldrig kändes som att Liverpool hade chansen att kvittera under de sista 20 minuterna, typ. Liverpool har nu förlorat T-I-O av sina 31 ligamatcher den här säsongen. Lika många som Stoke.

* Apropå Stoke så börjar jag svänga angående dem. De är så tråkiga och cyniska att det har blivit en grej av det, och jag kan inte hjälpa att jag plötsligt tycker att den totala bristen på underhållning är underhållande. Nu räckte det inte hela vägen mot Spurs, som fortsätter att överraska på mig.

* Arsenal överraskar också, jag hade dem ju utanför Champions League-platserna i mitt tips inför säsongen, och det var ruggigt fel. De är fortfarande med i titelracet trots att Robin van Persie varit borta i princip hela säsongen, och trots att Cesc Fabregas varit borta till och från. Det är inget annat än sensationellt bra gjort. Utvisningen på Vermaelen mot West Ham var lite väl tuff, men Almunias straffräddning räddade dagen för Gunners.

* Förresten, Mike Dean dömde straffen som Stoke fick i matchen mot Tottenham. Hans 15:e straff i PL den här säsongen. Nästan dubbelt så många som "näst meste" straffdomare.

* Chelsea såg ut att repa sig snabbt efter Champions League-debaclet förra veckan, men Didier Drogbas snabba ledningsmål kvitterades av El Hadji Diouf. Chelsea har nu bara vunnit två av sina åtta senaste bortamatcher i ligan.

* Sebastian Larsson var bänkad från start för fjärde matchen i rad, och han fick se sina lagkamrater vara grymt yrvakna. De lät Darren Bent göra två mål innan det ens gått elva minuter. Bent har faktiskt gjort hela åtta av sina 20 ligamål den här säsongen under matchernas 15 första minuter.

* Vet ni förresten vem som har gjort säsongens snabbaste mål i Premier League? Svaret får ni här nedanför. Ni kan få två ledtrådar: Han behövde bara 41 sekunder på sig, och han har tröjnummer nio...

* Aston Villa - Wolverhampton var en match med konstiga mål. Ett mycket misstänkt offsidemål av John Carew, följt av en hysterisk felträffsfrispelning av Ronald Zubar till Jody Craddock, följt av ett självmål av James Milner, och så avslutades det hela med en hockeystyrning av Carew igen. 2-2 en liten missräkning för Villa, men väldigt viktigt för Wolves i bottenstriden.

* Svaret är Sunderlands Frazier Campbell, som satte 1-0 mot Bolton efter just 41 sekunder den 10:e mars i år.

7 kommentarer:

Christian sa...

Medge Consulting, ja visst har man kollen

Fredrik sa...

Det var Medge consulting som sålde det! Allt bra Jonas?

Jonas Dahlquist sa...

Helt rätt, men Fredrik - du har väl ändå både mitt telefonnummer och min mailadress, varför hör du inte av dig där...?

Pelle goonern sa...

Var inte Cesc Fabregas måldirekt efter avspark mot Tottenham snabbare än 41 sekunder???

Jonas Dahlquist sa...

Det var inte från första avspark. Det var efter 1-0-målet.

Pelle goonern sa...

Cesc mål är ju ändå snabbare, särskilt när man betänker att det inte ens var Arsenal som hade avspark. Du om någon vet ju hur ma kan vinkla statistik. ;)

Nicklas och Gustav sa...

Defoe? Bent ligger väl några sekunder efter?