onsdag 3 mars 2010

Botten har svårt borta mot storlagen

Rubriken på det här inlägget kan tyckas självklar, men jag och praktikanten praktikant-Jocke har nu tagit reda på exakt HUR svårt klubbarna på den nedre halvan av tabellen har det när de åker till Old Trafford, Stamford Bridge, The Emirates och Anfield.

Så här har lagen på plats 11-20 lyckats borta mot Man Utd, Chelsea, Arsenal och Liverpool under den här säsongen:

MAN UTD HEMMA MOT LAG 11-20
11. Stoke: ej spelad än
12. Blackburn: 2-0
13. West Ham: 3-0
14. Sunderland: 2-2
15. Bolton: 2-1
16. Wigan: 5-0
17. Wolves: 3-0
18. Hull: 4-0
19. Burnley: 3-0
20. Pompey: 5-0

Nio matcher, åtta segrar, en oavgjord, målskillnad 29-3

CHELSEA HEMMA MOT LAG 11-20

11. Stoke: ej spelad än
12. Blackburn: 5-0
13. West Ham: ej spelad än
14. Sunderland: 7-2
15. Bolton: ej spelad än
16. Wigan: ej spelad än
17. Wolves: 4-0
18. Hull: 2-1
19. Burnley: 3-0
20. Pompey: 2-1

Sex matcher, sex segrar, målskillnad 23-4

ARSENAL HEMMA MOT LAG 11-20
11. Stoke: 2-0
12. Blackburn: 6-2
13. West Ham: ej spelad än
14. Sunderland: 2-0
15. Bolton: 4-2
16. Wigan: 4-0
17. Wolves: ej spelad än
18. Hull: 3-0
19. Burnley: ej spelad än
20. Pompey: 4-1

Sju matcher, sju segrar, målskillnad 25-5

LIVERPOOL HEMMA MOT LAG 11-20
11. Stoke: 4-0
12. Blackburn: 2-1
13. West Ham: ej spelad än
14. Sunderland: ej spelad än
15. Bolton: 2-0
16. Wigan: 2-1
17. Wolves: 2-0
18. Hull: 6-1
19. Burnley: 4-0
20. Pompey: ej spelad än

Sju matcher, sju segrar, målskillnad 22-3

Totalt har de tio bottenlagen åkt på bortaresa till lagen i "The big four" 29 gånger hittills under säsongen. 28 av matcherna har slutat med hemmaseger, och bara en oavgjord (när Man Utd kvitterade sent hemma mot ett adrenalinstinnt Sunderland). Den totala målskillnaden är 99-15 i storlagens favör.

Man kan också notera att Man Utd redan har mött alla lag utom elfteplacerade Stoke bland de som ligger mellan plats 11-20 hemma på Old Trafford, medan Chelsea har fyra matcher kvar mot de lagen. Plötsligt fick Chelsea en liten, liten fördel till.

Och hörni, jag vet att både Man City och Tottenham ligger före Liverpool i tabellen, men när vi kollade deras hemmafacit mot lag 11-20 så var de inte lika övertygande, så vi "valde" mot "Big four" istället. Allt beror på hur man vinklar det, som ni vet.

På lördag visar vi förresten Arsenal-Burnley i Premier League-lördag. Med tanke på statistiken ovan kan det bara sluta på ett sätt.

5 kommentarer:

Alma sa...

Tjena Jonas och tack för en mkt intressant och bra blogg.

Tänkte bara på din kommentar angående att Chelsea skulle ha en fördel av att Utd redan har mött alla lag på nedre halvan på hemmaplan. Man kanske kan vända på det och säga att Utd därmed har hemmamöten kvar med lagen på övre halvan medan Chelsea i större utsträckning bör ha bortamatcher mot lagen från övre halvan, vilket väl får anses vara knivigare matcher att vinna. Jag tror att om det rent hypotetiskt enbart var enkelmöten i PL så skulle nog de flesta av storlagen välja att möta de förmodade övriga topplagen på hemmaplan medan man skulle "vilja" möta de sämre lagen på bortaplan. Jag har inte kollat det faktiska schemat som Chelsea och Utd har kvar men jag tror kanske att Chelsea har ett på pappret totalt sett värre schema även om de har "enklare" hemmamatcher.

Själv är jag Liverpoolare så jag har väl inga större (läs: inga ;-)sympatier för varken Chelsea eller Utd men det var en tanke som slog mig iaf när jag läste ditt inlägg.

Jonas Dahlquist sa...

Som sagt - allt beror på hur man avgränsar sin sökning och ur vilken vinkel man väljer att se statistiken...

Riz sa...

Var tror ni att Arsenal kommer att tappa poäng?jag tror faktiskt att de kan tappa mot Man city ,Tottenham,Birmingham och eventuellt Fulham också.Men hoppas förstås att de vinner alla sina matcher och vinner ligan,men det blir jättesvårt...troligen kommer de att förlora fabregas,bendtner och kanske vermaelen också under landskampmatcher för det är så typiskt för Arsenal.
Jag vet att jag låter mycket pessimistisk.

Tror ni att Liverpool kan vinna hemma mot chelsea och borta mot man utd?

hedlund sa...

Och nu vill vi såklart se nån grej på Man City och Spurs, måste finnas nån skön vinkel när statistiken ändå är framtagen. Hur dåliga är dom egentligen hemma mot sämre lag, och är det detta som tillslut avgör till Pools fördel?

Emin sa...

Som Arsenal suuporter blir jag förvånad om Arsenal vinner med 8-0, förväntar mig en 6-0, 7-0 seger mot Burnley, hade vi haft bästa laget på plan hade det slutat 2 siffrigt och jag tror även att vi vinner ligan och har en bra chans att vinna Champions League. Ja så bra tycker jag mitt Arsenal är frågan är bara hur bra tycker du att Sheffield United är?