torsdag 4 mars 2010

Stora silvret

Omröstningen om vilken klubb som är "näst populärast" i Premier League är avgjord - det är Everton som ligger närmast till hands att vara ert favoritlag efter ert riktiga favoritlag, så att säga. När jag - i våras - hade en omröstning om vilket lag som har flest fans i Sverige vann Liverpool knappt, före Manchester Utd. Staden Liverpool verkar helt enkelt populär, vilket är lite underligt för oss som har varit där...

Så här såg topp sex ut över vilket "nästfavoritlag" ni har i Premier League:

1. Everton, 165 röster (16,57%)
2. Fulham, 112 röster (11,24%)
3. West Ham, 102 röster (10,24%)
4. Tottenham, 88 röster (8,84%)
5. Aston Villa, 68 röster (6,83%)
6. Arsenal, 65 röster (6,53%)

Fyra av sex klubbar kommer från London, vilket jag gissar beror på att många har varit i London och tittat på fotboll under en långhelg där, och därför även börjat följa laget de såg då. Jag själv hävdar ju att jag har Port Vale som andralag, men eftersom West Ham var det första lag jag såg på plats (hemma mot Derby County, den 11:e april 1998, 0-0 blev det och både Stefano Eranio och John Hartson blev utvisade) så tycker jag att de är lite roliga också. Min andra match på plats i England var för övrigt även den på Upton Park, West Ham-Coventry 5-0 och Paolo di Canio gjorde två mål och tre målpass. Magnus Hedman stod i mål för Coventry och på West Hams centrala mittfält spelade två spolingar som hette Frank Lampard och Michael Carrick. Men det där är en helt annan historia.

10 kommentarer:

csfc.se sa...

Sverige är det enda land i världen tror jag där Liverpool är det populäraste laget. Jag skyller på Glenn Hysén. Fast i tidigare omröstningar har de varit klart populärare än Man U på andra plats (i Norge är Man U religion, så populära är de just där - kan det bero på alla norska spelare som varit i klubben). Arsenal kom trea.

På sjuttiotalets början var det Man U och Chelsea.Då brydde sig ingen om Liverpool.

Everton är en blå klubb och sådana får alltid min röst före röda även om jag var snäll och röstade på West Ham i den här omröstningen då det ju är Chelsea light numera. Plus att bäste kompisen tjatar om dem hela tiden... ;-)

I andra delar av världen är det numera nästan bara Chelsea och Man U, de sistnämnda är större än Chelsea dock, utom i världens näst största land Ryssland. I Indien har Liverpool en hel del supportrar. Det lag som tycks "backa" mest är Arsenal vilket bevisar att framgång är nyckelordet för hur populära lag är. Vilket är självklart. Inte fasen visades Chelsea särskilt ofta i gamla Tipsextra. Där var det bara ManU och Liverpool och Arsenal (efter de första åren då det bara var Stoke, Wolves, Leicester, Derby och andra Midlandslag).

Det mest fascinerande med sådant här är hur extremt populära Tottenham är bland svenska sportjournalister! Där finns det varken förnuft eller logik...;-)

Viktorov sa...

Jag har inget favoritlag i England, inte ens i övriga Europa. Däremot tycker jag det alltid är trevligt med trevliga lag såsom Everton, Fulham och Villa. Arsenal tycker jag också om men det har mest att göra med deras spelstil. Jag tror de flesta faller en del för de lag som utmanar med mindre resurser och som slår ur underläge mot de stora. Med tanke på Citys enorma ekonomiska muskler lockar nog inte de till sig så många "andralags-supportrar".

Riz sa...

Konstigt att everton är nästfav.lag ,enl,den här listan, för se spelar inte rolig fotboll,men jag tyckte om dem när de slog man utd och chelsea och de spelade riktigt bra också, men de var dåliga mot tottenham.Av de andra lag under top4 tycker jag att west ham har spelat mest sympatisk fotboll,tottenham spelar också bra oftast, avton villa har spelat bra de senaste åren men de var mkt dåliga mot man utd

Riz sa...

när jag vill skicka en kommentar så känner sen här sidan inte mitt konto i google och jag måste registrera mig varje gång jag vill skriva..varför?

Valdemar sa...

Det är nog inte i första hand staden Liverpool som är populär, utan det "speciella" med klubben Liverpool som Erik Niva fångar på ett utmärkt sätt i sina uttalanden och texter. Att Everton är populära även bland de som håller på andra lag har nog att göra med flera saker. För det första är det en klubb med väldigt fina anor och med tanke på tipsextra-historiken i Sverige blir det ganska logiskt att gamla storklubbar är populära. För det andra är de Liverpools lokalkonkurrenter (faller sig naturligt att sympatisera med rivaler till en klubb många utanför supporterskaran retar sig på).

För återknyta till det inlägg som csfc.se skriver ovan (Chelsea-supportrarnas motsvarighet till blyge Kenta?) så är det verkligen helt obegripligt att Chelseas popularitet varit särskilt hög innan 2000-talet. Vi vet alla att det historiskt sett inte är någon storklubb i jämförelse med klubbar som Man Utd, Liverpool, Arsenal, Everton, West Ham och (ja) Tottenham.

Unknown sa...

csfc.se, Liverpool är ju oerhört populära i Norge också, konstigt nog.

wendyclear sa...

Manchester United är självklart mitt No. 1 men "andralaget" är Fulham. Det kommer från när Fulham var rätt nya i PL (typ 03-04), då hade de en massa spelare med coola namn - McBride, Bocanegra, Zak Knight, Legwinski, Konchesky, Leacock, Queudrue, Rosenior, Malbranque osv. Namn som det är en fröjd för munnen att smälla av.

Och efter "The Great Escape" så blev jag ännu mer imponerad av dem. Det är något speciellt med klubben... småklubb utan mångmiljoner tros Al-Fayed, Billy the Badger, Craven Cottage osv...

Linhem sa...

csfc.se & niklas:

Antar att Norska spelarna i Liverpool gjort Norrmännen till Liverpool intresserade också,
"Liverpools Skandinaviska supporterklubben" Är framförallt Norsk.
en sådan som Björnebye som serverade Stan The Man & Gerrard med många inlägg kanske har något med det att göra? Eller Riise på senare år.

Gällande Andralag så valde jag Spurs här, Har alltid vart ett vackert loserlag.

Men annars så är det Watford man har en soft spot för, då Championship visades på Tipslördag för 7-8 år sedan så fastnade man lite för dem(innan jag hade Canal+)
särskilt då de alltid var med på stryktipset och deras underbart gula tröjor.

csfc.se sa...

Valdemar, det visar nog mest att du inte kan din fotbollshistoria. Chelsea vann FA Cupen 70 och Cupvinnarcupen mot Real Madrid året efter. Precis de åren hade Tipsextra startat och några gånger fick de visa matcher utanför midlandsområdet. Då blev det sådana cupmatcher. Chelsea blev därför väldigt populärt i Sverige. Chelsea var också och spelade massor av gånger de åren i Sverige, särskilt på somrarna och den berömda omgången i Cupvinnarcupen 71-72 mot Åtvidaberg då Åtvid gick vidare. Det lade grunden till att laget då var väldigt populärt. Jag vet för det var då som CSFC grundades och var nordens förmodligen första och största fan klubb under en period. Under 80-talet var Chelsea rätt usla och då gick det som det gick med populariten till vi började vinna igen runt 97-98....

Niklas: Riise är nog förklaringen för Liverpools popularitet i Norge. Men såååå populära är de inte efter de mätningar jag sett! Fast de kanske inte är så vetenskapliga, ungefär som enkäter på internet.

Anonym sa...

csfc, - Liverpool är oerhört populära i Norge, inte jättelångt efter ManU så du får nog nyansera din text lite. Att Liverpool inte skulle vara särskilt populärt i resten av världen och att Sverige är det enda landet där L'pool har flest supportrar har jag mycket svårt att tro.

Utöver det så förstår jag precis varför staden Liverpool är populär, och jag har varit där.