måndag 15 februari 2010

Vid regnbågens slut

Med risk för att jag härmed framstår som en fotbollsreportervariant av Thomas di Leva så upplevde jag något "kosmiskt" på flyget hit till London idag. Sisådär halvvägs in i resan uppenbarade sig nämligen ett ljusfenomen som jag aldrig sett eller ens hört talas om.

När jag tittade ner mot molnen så såg jag nämligen en helt cirkelformad regnbåge. Man kan ana den på bilden som jag tog med mobiltelefonen (som annars givetvis var avstängd), men det var mycket tydligare på riktigt. Det var inte något som hade med flygplansfönstret att göra, förresten. Det var helt enkelt en regnbågering ovanför molnen, och så här såg det ut.

Så, vad säger ni? Har vi någon ljusfenomensexpert där ute? Vad kallas detta? Regnring? Är det vanligt förekommande, eller kan jag sälja fotot till National Geographic för en miljard?

Jag och foto-Jocke har slagit vad om en pint i ämnet. Jag hävdar att det var ett unikt ljusfenomen, och han menar att jag har blivit galen. Vem har rätt?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr får du nog bjuda Jocke på en pint nån kväll. Ovanifrån ser nämligen en regnbåge ut att vara en cirkel. Är inte helt insatt i ämnet och tänker inte heller försöka mig på det, men att det är något unikt ljusfenomen är inte helt korrekt :P

Sinaken sa...

Regnbågar är alltid cirkelformade men man kan inte se det från marken eftersom de alltid är i horisonten..

Peter Lundström, Piteå sa...

Grattis Jocke till pinten!

Jonas Dahlquist sa...

Ja, ja, ja - han fick sin jävla pint. Vad värre är, när vi fick notan för den middag (indiskt) som vi tryckte i oss så fick jag för mig att erbjuda honom lite spänning.

Jag: "Om du sätter summan +/-20 pence så bjuder jag på middagen".
Jocke: "Okej, då säger jag 36,40".

Öppnade notan och den var på 36,52. Total ridå.

dave sa...

För oss som fick läsa den eminenta tidningen Bamse som små så kommer detta inte som någon överraskning. Bamse flög nämligen upp i en luftballong med Skalman och såg att mycket riktigt var regnbågen rund.

Anonym sa...

haha..inte din dag Dahlquist!

Anonym sa...

Jonas släpp vattenkannan och läs nedan artikel. Regnbågen är alltid rund, Crouch kan inte träffa en ladugård och Arsenal är vackrast!

http://eo.ucar.edu/rainbows/


/Gooner

henke sa...

Hahahaha!! Och du ska vara Unibets "ansikte utåt" =)
Det största en man kan göra är att inse och acceptera sina brister. Du, Jonas, kan inte slå vad.

Anonym sa...

haha jag vet inte vad det är för något, dock är det faktiskt olagligt att ta bilder från flygplansfönstret!;)
Jag tror inte dom går så hårt på det men i alla fall..;)

Anonym sa...

Hej, jag har alltid funderat på varför ingen testar D. Beckham som högerback. Han är inte lika bra framåt längre, men har fortfarande sina fina krossbollar. Skulle han inte vara perfekt som högerback, genom att slå krossboll o tidigare inlägg? Vad säger herr Dahlqusist?

/Paolo Di Canio

Bockfoten sa...

Haha, plötsligt är alla fullfjädrade naturvetare efter 2 sek på wikipedia.. jag tror du ska kräva tillbaka den där pinten!