tisdag 2 februari 2010

Sing, sing, sing

Ni som har varit med på den här bloggen väldigt länge kanske minns att jag en gång frågade om ni hade bra koll på vilka låtar som spelas som inmarschmusik på de olika arenorna i England. Då kom det ett helt knippe med bra tips, men eftersom vissa klubbar har en benägenhet att byta sånt här så tänkte jag att vi kör en liten uppdatering.

Liverpool - Gerry & The Pacemakers, "You'll never walk alone"
Blackburn - Europe, "Final countdown"
Man City - Sha-na-na, "Blue moon"
West Ham - "I'm forever blowing bubbles" (tror att det är Cockerel Chorus' version som hörs)
Everton - Johnny Keating & His Orchestra, "Z Cars Theme"
Stoke - Tom Jones, "Delilah"
Wolves - Jeff Beck, "Hi, Ho, silver lining"
Sheff Utd - John Denver, "Annies song" (klart den bästa!)
Arsenal - Elvis, "The wonder of you"
Newcastle - Mark Knopfler, "Local hero"
Chelsea - Harry J Allstars, "The Liquidator"
Crystal Palace - Billy Fury, "Glad all over"
Man Utd - Stone Roses, "This is the one" (eller har de bytt nu?)

Där har ni ett urval av de låtar som liras. Vilka är fel? Vilka har bytt? Har ni fler? Vilken version av "Oh, When the Saints go marching in" spelas i Southampton? Frågorna är många. Jag och foto-Jocke ska göra ett reportage om detta (har varit på gång i två år, men av en miljon anledningar har det inte blivit av) så vi behöver hjälp.

Här har ni för övrigt min topp fem över de svenska låtar som spelas:

1. IFK Göteborg - "Snart skiner poseidon"
2. AIK - "Åh vi é AIK/Solen stiger över Råsunda"
3. Malmö FF - "Åh vi älskar Malmö FF"
4. Hammarby - "Just idag är jag stark"
5. Djurgården - "Sjung för gamla Djurgårn"

Lite surt att, som Djurgårdare, tvingas konstatera att både AIK och Hammarby har bättre låtar. Ingen kommer dock i närheten av Blåvitts sång, som är klar etta på den här högst subjektiva listan.

26 kommentarer:

Christian sa...

Har inte man utd bytt till den där "Take me home United road" som är cover på "Take me home country roads"

Ati sa...

Leeds - Tin Tin Out, "Strings for Yasmin".

http://www.youtube.com/watch?v=HEg9ss7ENVE

Anonym sa...

Sjung för gamla dif !!!

Anonym sa...

En liten detalj med Liverpool, första låten på uppvärmningen är Beatles - Revolution

Anonym sa...

Var på Swedbank arena i höstas och Malmös låt var nog bland det värsta jag hört. Trots att jag håller på Barca så måste ju den också sågas med fotknölarna. Änglarnas är verkligen klockren, likaså Hammers & Pools (Celtic) låtar.
aik känns mer som en hejarramsa, Bajens är riktigt bra men det lät ju bara ironiskt i höstas...
Rolig sammanställning, kör mer på detta temat (och länka!).

Oskar sa...

Millwall: Let em Come
Och varför i helvete har Blackburn The final countdown!?!?! Det krävs en förklaring.

Oskar sa...

Glömde skriva att Let em Come sjungs av Roy Green

Niclas S sa...

Manchester United kör väll "Fanfare for Rocky" eller i alla fall nån variant på den!

Viktor sa...

Tyvärr har jag inte varit i England och sett fotboll live (än), något som gör det extra intressant att läsa om vilka låtar som körs vid de olika arenorna. Kan tänka mig stämningen på Anfield när "You'll never walk alone" drar igång.


En liten fråga bara: Vilka är det som väljer de här låtarna och har varje klubb sin unika anekdot om varför just den låten blev vald som inmarschlåt? Dahlqvist, du kanske kan informera om hur vissa av låtarna kom till om du vet det, då jag inte har så god koll på detta.

Anonym sa...

Ej att förglömma "Härliga IFK" den bästa av dem alla.

Alex sa...

Sheff Wednesday har samma låt som Wolves, fast istället för Hi, Ho, silver lining sjunger de; Hi, Ho, Sheffield Wednesday - vilket gör det till en av de 4-5 bästa mäktigaste intrycken i England. Har inte Sunderland en låt också, brukar höra en typ "Oasis" låt som jag gillar skarpt utan och veta namnet på varken artist eller låt..
Skulle jag ranka topp 5 i England så blir det nog: 1: Liverpool, 2: West Ham, 3: Stoke, 4: Sheff Utd, 5: Sheff Wed.

Honken Nicholson sa...

Hej Dahlqvist. Du glömde ju naturligtvis den så käcka och härliga Glory Glory Tottenham Hotspur...

Tror inte att det här är en tillfällighet, då jag, när jag tittar på Eurotalk och Rule B (eminent program för övrigt) får en känsla av ett visst ogillande och ett förbiseende av Spurs... Kan inte riktigt förstå det här faktumet...

Emil Nieroth är för övrigt väldigt nöjd med sin signerade Unitedtröja...

Tjena

Oskar sa...

Premier League i all ära, men snackar vi inmarschlåt är Roma Roma Roma störst. Faktiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=zPs4Sr3X53s

Anonym sa...

Man U kör fortfarande Stone Roses!

GAIS kör Gårdakvarnar & skit följt av Kasabians Club Foot...

Anonym sa...

Jag har för mig att det finns ett lag i dem engelska divisionerna som Chelsea spelat mot den här säsongen som marscherade in til tonerna av en Abba-låt.

Anonym sa...

Charlton brukar väll spela den gamla punkdängan "Into the Valley" med the Skids. Låtvalet är ganska självförklarnade om man vet vad deras arena heter

Marcus sa...

Blackburn lirar väl någon version av Wild Rover.

Unknown sa...

Som Viktor säger hade varit sjukt kul att få lite historia om alla låtar. Kanske ett projekt för Rule Britannia

GulSvart sa...

Häcken kör "My hero" med Foo Fighters. Solklart bäst!

Daniel sa...

Malmös är ju patetiskt dålig! Hoppas att du skämtar.

Hammarby, aik och IFK Göteborg är klar topp 3.

Sedan håller jag naturligtvis Just Idag Är Jag Stark högst, men jag är ju Bajare så det kanske inte är så konstigt.

Filip sa...

Det klart mest oförklarliga låtvalet står ändå Rotherham för. Av någon anledning kör de det gamla Kharma-örhänget "Sandstorm" med finske trancekungen Darude.

Slutsats: det kan inte vara kul att hålla på Rotherham.

sparven sa...

Vad jag brukar höra från Old Trafford är som någon redan nämnt, Fanfare For Rocky.

Anonym sa...

Manchester City kör väl på Fatboy Slim-vad-låten-nu-heter?

Jocke sa...

Tja Jonas!
Helsingborg har ''På gator röda och blå'' som inmarsch, sök på det på youtube och du kommer finna ett antal klipp.

Niklas sa...

Hej Jonas.
"Local hero" är som sagt den låt som används som inmarschlåt på st.james' park. Men den hymn som förknippas mest med Newcastle är ju "The Blaydon Races" som sjungs av fansen varje match och har gjort det sedan 1800-talet. Den spelas även efter första halvlek. Så om du ska ha med Newcastle i reportaget så rekommenderar jag dig att använda den riktiga hymn.

Tack för en bra och intressant fotbollsblogg!

Anonym sa...

Korrekt av Anonym, så kör Manchester City Fat boy slim med låten - Right here, Right now, som för övrigt har den coolaste musikvideon, evolutionen..:)