onsdag 27 januari 2010

Öppet, men inget korsdrag

Det är helt tydligt att Olof Lundh hade rätt när han "spanade" i Rule Britannia tidigare under säsongen. Det är lågkonjunktur även i fotbollsengland, för sällan har väl ett öppet transferfönster använts så lite. Det handlar nästan uteslutande om lån, och på ett sätt tycker jag att det känns sunt - men samtidigt hoppas man ju alltid på några stora affärer eftersom det kryddar det hårda matchandet i februari ytterligare.

Detta är de transfers som har genomförts med Premier League-klubbar inblandade (enbart spelare som faktiskt känns som att de kan/kunde spela i a-laget):

ARSENAL
In: Sol Campbell, klubblös
Ut: Philippe Senderos, Everton (lån)

ASTON VILLA
In: -
Ut: Nicky Shorey, Nottingham F (lån)

BIRMINGHAM
In: Madera Michel, Sporting Gijon (£3.000.000)
Ut: -

BLACKBURN
In: Yildiray Bastürk, Stuttgart (lån)
Ut: Zurab Khizanishvili, Reading (lån)

BOLTON
In: Vladimir Weiss, Manchester City (lån)
Ut: Nicky Hunt, Derby (lån)

BURNLEY
In: Fredric Nimani, Monaco (lån)
Ut: -

CHELSEA
In: -
Ut:-

EVERTON
In: Landon Donovan, LA Galaxy (lån)
Philippe Senderos, Arsenal (lån)
Ut: Lucas Neill, Galatasaray (£750.000)

FULHAM
In: -
Ut: -

HULL
In: Amr Zaki, Zamalek (lån)
Ut: -

LIVERPOOL
In: Maxi Rodriguez, Atletico Madrid (fri transfer)
Ut: Andrea Dossena, Napoli (hemlig summa)
Andrei Voronin, Dynamo Moskva (£1.800.000)

MANCHESTER CITY
In: Patrick Vieira, Inter (lån)
Ut: Vladimir Weiss, Bolton (lån)
Felipe Caicedo, Malaga (lån)
Jó, Galatasaray (lån)

MANCHESTER UTD
In: -
Ut: Danny Welbeck, Preston (lån)

PORTSMOUTH
In: -
Ut: -

STOKE
In: -
Ut: Andy Griffin, Reading (lån)

SUNDERLAND
In: Matthew Kilgallon, Sheffield Utd (hemlig summa)
Ut: -

TOTTENHAM
In: -
Ut: Giovanni dos Santos, Galatasaray (lån)

WEST HAM
In: -
Ut: -

WIGAN
In: Gary Caldwell, Celtic (hemlig summa)
Steve Gohouri, Borussia Mönchengladbach (fri transfer)
Vladimir Stojkovic, Sporting Lissabon (lån)
Ut: Olivier Kapo, Boulogne (lån)
Daniel de Ridder, Hapoel Tel Aviv (lån)

WOLVERHAMPTON
In: Mujanji Bia, Charleroi (lån)
Ut: -

Ni ser, verkligen inte mycket att skriva hem om. Det brukar förvisso smälla till de sista dagarna, men just nu känns det som det lugnaste januarifönstret någonsin.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, det kanske var medvetet men du missade Andrej Voronin,även om han kanske inte är bra så spelade han a-lags fotboll i Liverpool ibland innan han såldes till Moskva i januari.

Jonas Dahlquist sa...

Helt rätt påpekande, jag lurades av Sky Sports lista - där han faktiskt inte fanns med. My mistake. Lägger till honom. Om ni hittar fler namn som saknas får ni gärna skriva här så kompletterar jag.

Anonym sa...

Chris Smalling från Fulham till Man Utd, dock så stannar han i Fulham säsongen ut
Zoran Tosic lånas ut från Man Utd till Cologne i Bundesliga säsongen ut

Petter

Jonas Dahlquist sa...

Smalling gills inte eftersom han inte går förrän efter säsongen, och Tosic... tja, jag vill nog inte kalla honom A-lagsspelare, faktiskt. Kan komma på 10-11 mittfältare som ligger före honom hos United.

Unknown sa...

En del lån är garanterat av skattetekniska skäl. Nytt budgetår i april. Många klubbar har det tufft och lånar nu och tar övergångssumman nästa budgetår.

Anonym sa...

Ok jag medger att du har rätt angående Tosic, å andra sidan så känns väl inte Danny Welbeck som en given A lags spelare.
Hade han varit kvar så tror jag att Rooney, Berbatov, Owen, Diouf samt Macheda varit före honom i "pecking order"

Petter

Björn sa...

Bastürk är inte på lån. Hans kontrakt med Stuttgart blev uppsagt.

Philip sa...

Värst va Galatasaray har varit i farten, Jo på lån, Dos Santos på lån och köpoption och Neill för £3/4 miljoner. Har dom lagt vantarna på några fler spelare utanför England?

Anonym sa...

Mame Biram Diouf till United :) Efter lån från norska Molde.

Hampus sa...

Maxi Rodrigez, free transfer?

Jonas sa...

Diouf borde väl på sätt och vis räknas med på denna lista trots att övergången i princip var klar tidigare än Januari. Även om han inte är förstaval i United bör han få lite speltid denna vår.

Viktor sa...

Ja, det råder onekligen lågkonjunktur inom fotbollen just nu och jag tycker, likt Dahlqvist, att det känns sunt. Undrar senast det hände så här lite under ett vinterfönster i England (även resten av Europa). Kanske du kan kolla upp det Dahlqvist?

Det finns inte så många värvningar att välja mellan men ska jag välja en som jag tycker varit snäppet bättre än de andra är Blackburns lån av turken Yildiray Bastürk. Honom ska det bli intressant att följa. Inte för att jag har kanonkoll på honom, men jag har sett honom några gånger och då tycker jag han varit grymt bra. En riktig playmaker som jag tycker saknats i Rovers.

Viktor sa...

Jag tycker Everton gjort ett bra byte genom att ta in Landon Donovan och skeppa iväg Jô som jag för övrigt håller som en av de största flopparna i PL:s historia. Han tillförde inte mycket under sin Englandssejour, enormt överskattad. Donovan tror jag blir en bra spelare för dem. Han har inställningen som krävs i PL och kommer nog göra en del mål. Dock tycker jag fortfarande att Everton har lite för få anfallare i truppen. En till borde man värva för att vara helt nöjd. Annars har de, i övrigt, ett lag för topp sex, absolut. Deras mittfält är grymt starkt om alla är friska och krya. Dessutom en bra backlinje (också om alla är friska) och en bra målvakt. Så jag tror det finns anledning att hoppas på en topplacering även i år för det Everton som stod för en mardrömsinledning av denna säsong men som nu hämtat sig och spelar bra.

Kriss sa...

Eidur till Tottenham på lån resten av säsongen. Ecclestone (Liverpool, 1 match denna säsong) till Huddlesfield på lån.

csfc.se sa...

Nicky Shorey kom tillbaka till Villa från lån i Nott Forest.

Chelsea har fått hem några lån som Jack Cork, har sålt Woods till Carlisle.

Smalling är INTE mittfältare, han är mittback. Åtminstone var han det mot Chelsea och andra matcher han spelat.

Jonas Dahlquist sa...

csfc.se - kommentaren om 10-11 mittfältare före sig i rankingen gällde Zoran Tosic, inte Smalling.

Chelseaspelarna du nämnde kvalar inte riktigt in som A-lagsspelare, väl?

Philip sa...

Tottenham

In:
Younes Kaboul, Pompey (ej konfirmerat)
Asmir Begovic, Pompey (ej konfirmerat)
Eidur Gudjohnsen, Monaco på lån

Ut: Roman Pavlyuchenko, Birmingham (ej konfirmerat)

Anonym sa...

Äh, här har du en utmaning Jonas, nämn någon offensiv världsstjärna som lämnat transferfönstret i januari? De största är väl Arshavin och Cassano (till Real) de senaste åren. Känslan är att det faktiskt inte tokvärvas under vintern och jag tycker att endast skylla på lågkonjuktur är lite missvisande. Flera spelare är reggade för CL så det förvånar mig inte att spelare som Dzeko etc inte lämnar nu. Sedan är väl klubbar överlag inte så pigga på att släppa sina spelare mitt under säsongen för den delen heller.