tisdag 12 januari 2010

Engelsk dykning

Vi kör väl en liten statistikgrej till här idag, va? Ni vet ju hur det brukar heta - att "engelsmän minsann aldrig slänger sig" o.s.v. Tar man sig en titt på de sex spelare som varnats två gånger eller mer sedan augusti 2007 för "dykning" i Premier League så hittar vi följande namn:

Wayne Rooney, Man Utd - engelsman
Tom Huddlestone, Spurs - engelsman
Ashley Young, A.Villa - engelsman
David Bentley, Blackburn/Spurs - engelsman
Liam Lawrence, Stoke - irländare, dock född i England
Cristiano Ronaldo, Man Utd - portugis

Hela fem av sex av dessa fridykare är alltså födda i England! Om det sen betyder att engelsmän simulerar fällning mer än andra spelare eller om de bara gör det sämre (så att domaren upptäcker det) är en helt annan fråga.

Min favoritsimhoppare från England heter för övrigt Pearl Heenan och hon tävlar i seniorklassen (80+), ni hittar hennes konster här.

9 kommentarer:

Ojeemar sa...

God eftermiddag Dahlquist.
Jag måste tacka för det kanonprogram som jag precis upptäckte visades här på hemsidan. Riktigt bra tycker jag Rule Britannia var.

Jag är ett stort fan av Eurotalk och uppskattar så fort du och Niva befinner er i samma studio.

Hade inte egentligen inte så mycket mer att tillägga utan tänkte bara tacka än en gång och efter att ha gråtit mig rödögd över Bank och Nivas blogg dog för inte allt för länge sen så har jag nu återupptäckt ett fullgott substitut i din blogg.

Om du nu orkar kan du gärna få ge mig något konkret tips om hur jag skulle kunna få arbeta med fotbollsjournalistik istället för Daminnebandy i Boden om jag skulle utbilda mig till journalistik.

gooner sa...

Hade domarna inte varit förälskade i Gerrard hade han haft 7 röda för dykning.

Anonym sa...

Värsta dykaren är väl ändå Steven Gerrard, men i England slipper han kort för sina filmningar. Däremot har han väl t o m utvisats i landskamper för filmning?

Jonas R sa...

Håller med om att Gerrard borde varit med på denna lista. Han har lite väl mycket "good-guy-cred" i Premier League

McNasty sa...

Roon har väll alltid slängt sig som en trasa. När han och Cristiano spelade tillsammans såg det ju nästan ut som de tävlade ibland.

När kommer föresten avsnitt 4 av Rule Britannia ut på webben?...lyckades ju missa dem på c+ i veckan.

Anonym sa...

Grejen är att det är skillnad mellan att få gult kort för filmning och att filma. Denna lista är väldigt talande. Engelsmän kan inte filma bra, så dom får gula kort oftare än andra när dom väl försöker.

Anonym sa...

han har aldrig fått utvisning för det. Dock så har han, terry och Rooney alla talat om hur ärliga engelsmännen är....när de själva klagar,filmar etc titt som tätt.

Rooney "I don´t dive", "i Don´t like diving"

Terry: "Englishmen don´t do that"

Gerrard " I tell people not to dive"

Etc etc,

Anonym sa...

Tack för en strålande blogg!
Något nytt om TV rättigheterna, har ju Canal+ enbart för PL fotbollen

Petter

Adam sa...

Att big Tom åker på gula för filmningar kan vara missvisande, han faller lika graciöst som en gran när han faller. Sen är han såpass stor att domarna förmodar att han inte kan ramla.