fredag 11 december 2009

Uppoffringar man får göra

Snacka om att jag känner mig som en usel pappa idag. Samtliga föräldrar till ungarna på dagis kommer att samlas vid 14.30-tiden och titta på ett väl inövat luciatåg, men själv måste jag sitta i en källare och jobba. Förvisso är det ingen dålig ursäkt eftersom det är mitt eget fotbollsprogram det handlar om, och gästerna Alexander Axén och Steve Galloway ser jag mycket fram emot att prata fotboll med! 19.00 ska ni ha kastat After Work-ölen ifrån er och hunnit sätta er i TV-soffan, Rule Britannia är verkligen den optimala uppladdningen för På Spåret. Idol? Knappast, va.

Att det är värt att göra sociala uppoffringar som missade bröllop, begravningar och dagisluciatåg fick jag bevis på i måndags kväll, förresten. Efter matchen mellan Timrå och Södertälje gick jag, Ankan Parmström, Anders Fredriksson, Björn Oldéen, Arto Blomsten och redaktör Johan Norsebäck och tog oss en matbit och en öl på den lokala puben. En herre kom fram till vårt bord och ville ha en bild på sig själv och Ankan, och det gick givetvis bra. Sen såg han att jag och Anders Fredriksson satt mittemot och utbrast: "Vafan, kungen av Premier League - jag måste ha en bild på oss också!". Det lustiga var att det var mig han menade, och S-A-T-A-N vad sur Fredriksson blev! Han har ju varit Premier League-kommentator sen 1990, så det tog nog hårt i det Fredrikssonska hjärtat, det där. Ödmjuk som jag är så har jag inte påpekat det roliga i det inträffade i mer än ca: 7-8 olika SMS till Fredriksson hittills...

15 kommentarer:

Henrik sa...

Det är ju en fråga vem som är synlig i bild också, det är alltid lätt att glömma bort kommentatorn, även om man får se en bild på han 5sek/halvlek och eventuellt en studio interjuv. Eftersom du även jobbar i studion under lördagar så syns ju du, medan Fredriksson bara kommenterar. Finns ett bra exempel i din kollega Lasse Grankvist som ingen kände igen till utseendet när han jobbade på radion men som alla känner igen nu.

Johan seidefors sa...

Ja vad roligt! Jag älskar att du berättar.

Anonym sa...

För en timme sedan såg jag att "Rule Britannia" går i repris 23.30, vilket var glädjande eftersom jag är uppbokad 19-20 varje fredag.

Nu har jag sett programmet och det är det bästa jag sett på TV på... tja, nånsin?

haha, så jävla skönt med en pratshow som handlar om det ens liv kretsar kring.

Tack Jonas, men försök se lite mindre nervös ut va ;)

Gonner Paul sa...

Perfekt fredags kväll med Rule Britannia, varje vecka längtar man efter helgen så att man kan se engelsk fotboll. Nu börjar det redan på fredag grymmt.

Fabian sa...

Tjena Jonas.

Vad har hänt med plinget på lördagarna?

Känns som ni delat upp olika mål sen kör ni dom.. Sen uppehåll och så vidare

Linhem sa...

Som vanligt verkar de bli att man får se Rule Britannia när den går i Repris, gjorde dock så att då jag missade På Spåret så kollade man via Svt.play på "På Spåret" innan Rule Britannia istället...

underbara program på en fredagkväll.

Rule Britannia är väldigt bra, väntar på att allt ska finslipas lite så de blir lika bra som mer erfarna program som t.ex. Euro Talk ;)

Anonym sa...

Men du ÄR kung av Premier League... eller rättare sagt ENGELSK FOTBOLL! Har man ett visst blades-hjärta, ja då kan man titulera sig KUNG!

Rasmus sa...

står att Tottenham mot wolves ska visas på canalplus sp weekend, men den visas inte där.. Why!! ?? finns juh inget annat sätt att komma ikontakt med er..

Webbis sa...

Jag måste först tacka för lysande fredagsunderhållning! Sedan måste jag fråga: Vem är det på fotot som du har på skrivbordet och som syns ibland i bild?

Anonym sa...

Hej Jonas, undrar bara vart man kan hitta massor av, som vissa skulle kalla, onödig statistik om Premier League, som du verkar ha Massor av? Menar då inte den som finns på PL's hemsida

Jonas Dahlquist sa...

Fotot på skrivbordet: Inte en aning. En tant i 60-årsåldern, ser det ut som.

Plingen: Uppdelade? Nej. De kommer så fort de dyker upp i "plingdatorn" i kontrollrummet i sändningen.

Statistiksidor: Kolla http://www.football-lineups.com, http://www.football365.com, http://www.soccerassociation.com (betalsida). Vi använder oss av Premier Leagues egen statistikfirma OPTA i stor utsträckning, men den är bara för rättighetsinnehavarna. Kolla även Martin Tylers statistikkolumn på SkySports hemsida.

Urban Hammar sa...

Nu på fredag vill inte jag eller någon annan Villasupporter höra "Skräll på Old Trafford" eller "CHOCKVINSTEN". Villa har spöat Pool borta och Chelsea hemma den här säsongen, dags att ta Villa på allvar?

JimPs sa...

Jäkligt bra program, "rule britannia". Såg avsnitt 1 på eran hemsida, hade inte tid att se avsnitt 2 i fredags så jag satte de på inspelning på dig.boxen men! vart nått fel så de vart bara svart i rutan... kommer ni lägga ut fler avsnitt på webben?

Anonym sa...

samma mamma tpis balloteli micah richards nya bilder på båda. Mvh Kim

Anonym sa...

Oh Jonas, den måste svida för Anders asså! xD själv tycker jag att Anders Fredriksson är den bästa kommentatorn i canal+ sen kommer nog du Jonas tillsammans me Thomas Holmgren fast han inte kommenterar så mycket fotboll längre. Älskar ditt program förresten! Underbart att det nu finns ett bra program om engelskt fotboll som man bara inte kan sluta älska :)