måndag 14 december 2009

Försvunna dagar

Idag ska jag påbörja en flytt från vår gamla lägenhet till den nya. Den fortsätter imorgon, så det blir inga inlägg (förutom detta) förrän på onsdag.

Fredagssändningen av Rule Britannia gick bra, och slipar vi bara ytterligare lite på några detaljer är vi snart där vi vill vara. Steve Galloway är en fantastiskt härlig snubbe, och Alexander Axen likaså! Just Axen känns som en blandning av en fotbollstränare, en tvättäkta supporter, en anglofil och en TV-expert. Som klippt och skuren för Rule Britannia, alltså. Hans kära Southampton vann förresten mot Tranmere i lördags (3-0) och ser ut att gå mot en kvalplats upp till The Championship, trots att de startade med en massa minuspoäng.

Lördagssändningen var skitkul, med stor dramatik mellan Stoke och Wigan, samma sak i mötet Chelsea-Everton och Bolton-Man City. Att sedan Aston Villa spöade Man Utd borta gjorde inte omgången mindre iögonfallande, direkt...

Gårdagens stormatch på Anfield var ganska så välspelad, och jag måste säga att jag inte trodde att Arsenal skulle kunna vinna. Jag hade tydligeen glömt bort att Arshavin "alltid" gör mål på Anfield.

Webversionen av Rule Britannia dyker upp på Canal+ hemsida senare idag, bara att förkovra sig! Nu sätter jag igång med kartongbärandet.

16 kommentarer:

Unknown sa...

Du har min sympati Jonas, att flytta kan vara något av det tråkigaste som finns. Jag inleder själv 2010 med en flytt den 4e januari. Riktig skitstart på nya året helt enkelt.

(Svår) fotbollsnörd sa...

Fint av Axén att flagga för Villa. Satt ju som en smäck till 7.23 i odds, tack för kaffet.

Programmet har många förtjänster och kommer säkerligen bli ännu bättre efter ett par program. Ska bli kul med Eurotalk-fjäll i studion nästa fredag. Keep up the good work!

Johan sa...

Hej, jag har en fråga om en regel som du kanske kan hjälpa mig med. I matchen på Anfield mot gunners så blev Steven G hårt tagen av Gallas i straffområdet och ramlade utan att han hade bollen under kontroll. Då säger Jens F att det inte är straff för att Steven inte har bollen. Är Fjällström full på jobbet eller har han rätt. Är alla spelare som inte har bollen fria måltavlor att sparka ner hur man vill?

Unknown sa...

Så välspelad vet jag inte om Liverpool - Arsenal var. Ska kanske inte säga så mycket då jag missade första halvlek men i andra så tyckte jag det mest var ställningskrig på mitten med en hel del felpassar. Fast det kanske är mitt röda hjärta som talar i besvikelse över att just den lille ryssen alltid får göra mål på anfield.

För övrigt så stora pluspoäng och rosor till Rule Britannia, jättebra program och nu när det kommit förstår jag inte vad man gjort utan det. Sen är Galloway en favorit!

Jonas sa...

Webversionen e ju bedrövligt seg, kommer ju inte ens igång, hytt lite med näven åt era it-ansvariga så kanske det blir fart.....

Unknown sa...

Rule Brittania är mycket underhållande och intressant. Jag hoppas verkligen att du får fortsätta att göra det.

Tony sa...

Jag får ju lova att säga att det vart en väldigt fin mugg du hade i sändningen med initialerna nufc. Kan bara tänka mig att det står för mitt kära Newcastle United Fooball Club=) Mvh Tony

BurstingBubbles sa...

Hej Jonas. Bara en liten teknisk detalj angående Rule Britannia (som för övrigt är skönt långt och bra). Ifall du spelar i Full Screen-läge så blir allting väldigt ihoptryckt helt plötsligt. På med Harry-hatten och gå lös på Canal+ digra tekniska besättning

Anonym sa...

Tja Jonas. Kul program, men om man inte har Canal+ utan kör via webben så vore det bra att kunna spola fram i programmet eftersom 'webbrättigheter saknas' när det gäller matchbilderna. Kan du säga åt åt the techguys att fixa det där? Man vill inte sitta och stirra på en dimmig bildtext i 30 sekunder i perioder....

Mvh.

Anonym sa...

Tänkte bara säga att det inte är så himla många straffmissar även om det känns så

"76.4% of pens have been scored in the PL this season - last season it was 78.8%."

Anonym sa...

Alex Axen vilken kunnig kille. Han skulle kunna bli en hyllad expert på TV så fort han vill.

Kommer det inte ¨gå att lösa Webrättighetterna på nätet?

Tack för ett kanonprogram! //Tobbe

Clas sa...

Måste bara få kommentera angående målvaktssnacket i Rule Brittania-avsnittet; Hur kunde ni glömma Brad Friedel? Premier Leagues absolut bästa målvakt enligt mig. Och jag håller på Tottenham och inte Aston Villa.

Anonym sa...

sitter och kollar på rule britannia på webben och undrar: varför kan man inte spola? det kanske man kan men jag hittar ingen sådan funktion.

Anonym sa...

"Webversionen av Rule Britannia dyker upp på Canal+ hemsida senare idag, bara att förkovra sig! "

Vore kul om man kunde få se klippen ni visar, det utgör ju halva programmet.

Mvh Oscar

Hammer sa...

Thats enough of this Rule Brittania stuff. First of all its not British football you show, the EPL, is as it states in the name,is English, not British. Nothing to do with and no connection to Scots Welsh etc.
the rule Brittania logo you have is from the London Underground, in England.
The main reason you should change it is because its a symbol of the British Colonnial days where they went around and smashed up half the world to create the nasty British Empire.
Back to the point - Football - Change Rule Brittania to Land of Hope and Glory and create a real connection to the programme.
Gary Thornton, Stockholm (English!)
garyt2000@hotmail.com

Jonas Dahlquist sa...

Alla som undrar över webversionen: Vi får inte visa PL-bilder på nätet, därav det suddiga filtret över våra klippbilder. Vi kan givetvis inte hålla på och ta bort pratet bakom i redigeringen, ni får väl se det som att det blir ett radioprogram i några sekunder lite då och då.

Hammer: "Land of hope and glory" was written to promote England as rulers of the world early 20th century (Boer war) and it is used by the Conservatives in the UK. Not very much more PC than "Rule Britannia", which is a hell of a lot better song.

The English League contains teams from Wales (as you might know) and we will discuss the Scottish teams will to start playing in the EPL (Rangers and Celtic, that is) later on.