lördag 5 december 2009

Dödens grupp

Av någon anledning måste tydligen minst en VM-grupp etiketteras på det sättet. Igår blev det gruppen med Brasilien, Portugal och Elfenbenskusten som skulle få det epitetet. Nordkorea var visst med där också.

Själv tycker jag att det inte fanns en enda grupp som var värd att kallas "Dödens grupp". I min bok måste alla fyra lagen vara så pass bra att de kan tänkas gå till åttondelsfinal för att gruppen ska kunna benämnas som det. Överlag kände jag att grupperna bestod av två bra lag, en potentiell utmanare samt ett strykgäng.

Premiären av "Rule Britannia" klarades av igår, och jag är väl halvnöjd med programmet. Kenny Pavey och Erik Niva var utmärkta, men jag själv hade problem med att kapa snacket i rätt tid samt att komma med följdfrågor på rätt ställen. Det finns en hel del småfix att förbättra, dessutom - men ge det två program till så ska allting sitta! Ni som kommenterat och tyckt att det var för kort kan ha en poäng, vi stod kvar i över en timme efter programmet och drog storys för varandra. Kenny hade en hel del på lager, om man säger så.

Nu är det dags för Premier League-lördag. Slit och släp...

18 kommentarer:

Foppa sa...

Kanon program! Nu är fredagen räddad!

Johansson sa...

Var kan man se programmet i efterhand?

Elias sa...

Jag har svårt för sport-journalist men jag tyckte ändå att programmet var riktigt bra igår!

Magnus.D sa...

Missade tyvärr Rule Britannia igår. Hade vart kul om man kunde se det på intrernet i efterhand.

Ryan Giggs sa...

Jonas! Grymt underhållande program, trots att du bara är halvnöjd. Hade själv extremt höga förväntningar och är väl kanske som du säger.. programmet kändes lite kort men samtidigt är det ju som så att detta program skulle behöva 1½ - 2h / fredag för att man ska få ut det maximala både av dig och gästerna. Kan omöjligt bli för mycket snack om Premier League och England.
Vill även slänga in ett önskemål.. Jag som United-supporter skulle gärna vilja ha ett stort inslag och intervju med Premier Leagues mest meriterade någonsin, Ryan Giggs. Det skulle vara fantastiskt stort, både för oss United-supportrar och andra Premier League -intresserade. Eller varför inte ett program där fokus ligger på, säg, att lista Premier Leagues 10 största hittills under dessa 19 (?) år och då visa höjdpunkter och snacka om dessa spelare. Vore intressant och kul.
Du är kung Jonas, keep up the good Work.

Magnus sa...

Det här programmet är det bästa som hänt TV-Sverige på mycket länge. Härligt med ett program där engelsk fotboll behandlas med passion och kärlek. Detta program blir ett underbart komplement till alla matcher ni sänder och gör ett jättejobb med bra analyser och bra upp och nersnack.


Dessutom är det en fullkomligt genialisk sändningstid för Rule Brittania....fredag klockan 19.....det går inga matcher som konkurrerar på fredagarna och det startar en timma innan alla frugor och ungar måste se på idol.

Ni tillsammans med SVT producerar de bästa sportsändningarna out-standing.....Viasat är så långt efter att ljusår i sammanhanget är ett ganska svagt begrepp för att beskriva hur långt efter er de är. Jag är bara orolig för två saker.....att Viasat kniper rättigheterna till Premier League när de ska omförhandlas, och att ni utökar reklamtiden mer än vad den är idag....tror att ni ligger illa till att kunna fortsätta producera sådan hög kvalitets-tv i så fall. Jag personligen ser hellre höjda avgifter än mer reklam, och jag vet att många håller med mig.

Tack för att ni finns och för det briljanta programmet Rule Brittania!!!

/Magnus

Unknown sa...

för oss som missade programmet, går det några repriser?

Anonym sa...

riktigt grymt program Jonas! men jag skulle vilja ha ännu mer om stryktipset! :) Men ett riktigt bra program!

J sa...

Lägg upp eftersnacket på webben? Det är ofta lite skönare än de som visas i tvn. Fotbollskanalen med Lundh och Ekwall har ju extramaterial och et vanligt program, tycker de koncepte är bra. SVT med fotbollskväll/hockeykväll kör väl samma koncept.

minro sa...

Jag tyckte programmet var mycket bra och intressant som vanligt när Jonas står bakom något.

En liten tanke för kommande program:
Jag tycker ibland att det vore intressant att få veta VAD domaren dömer för, jag tänker på situationer som inte nödvändigtvis är helt klara varför domaren blåser av. t.ex för hårt spel eller våldsam satsning.
I andra sporter som t.ex hockey har ju domarna ett slags tecckenspråk för att visa att han har dömt för t.ex tripping. Eller är det här, liksom målkameror, en alltför stor förändring för domarkåren. De är ju numera trots allt professionella, en förklaring skulle sitta fint ibland när man står upp och skriker i vardagsrummet.

Ser fram emot nästa 45 minuter :)

Patrik sa...

Jag tycker att du gjorde det bra med "rule britania" men kommer man inte kunna se det på webben också? passa TV-tider känns lite mossigt..

En undring till bara, kommer du sluta gästa Fjäll nu när ni är "konkurrenter"? ;)

Keep up the good work.

Stefan sa...

För ett par veckor sedan i pausvila så visade du upp utmärkta exempel på olika situationer. Bland annat så visade du hur Chelseaspelarna tittar upp och letar efter passningsvägar innan personen själv har fått bollen. Detta delades upp med exempel där du själv sprang omkring ombytt på träningsarenan.

Finns där någon möjlighet att få tag på samtliga dessa videor eller är där något samlingsnamn på denna delen? Det var inte "vanligt" halvtidssnack utan mer specifikt som jag är säker på att varje tränare skulle kunna använda till träningen ute i stugorna.

Anonym sa...

Du har i tv sagt att Du tror /hoppas att England vinner VM nästa år.
Ditt uttalandet är fullständigt obegripligt!
Det är en gåta för mig hur Du kommer fram till denna slutsats.
För det första;
Hur kan FIFA seeda England i elitgruppen?
För det andra;
England har inte presterat något som gett eko i världen före eller efter den TVIVELAKTIGA VM-bucklan 1966.
Själv är jag uppvuxen med, och har med stor glädje följt tipsextra sedan 1969 och älskar nuvarande Premier League och håller den för den bästa.
Men;
England som världsmästare - DRÖM och GLÖM.
Palle

Unknown sa...

Mera Niva för fan.

Anonym sa...

Hej Jonas.. grymt det ska bli med Rule Britannia, såg inte första programmet då jag avskyr Pavey. Men kul med ett program om den roligaste ligan. Mvh IFKPetter

ps Arsenal spelade med juniorlaget mot man C ds

Anonym sa...

Tack för ett otroligt skönt/bra program! Ett perfekt sätt att börja helgen... Tack, tack, tack!

//Scholes

PlainArsenal sa...

Hej Jonas. Skitbra program "Rule Britannia". Och det är ett gott betyg eftersom jag ogillar Spurs och AIK till den milda grad hehe. Niva har jag dock stor respekt för även om han håller på Spurs. Han är kunnig och visar alla lag respekt. (håller själv på Arsenal).
Kommer följa dig Fredagarna framöver när tid finnes!

michael t sa...

Kul att ni vågade köra med en engelsktalande pavey och niva är väldigt kunnig även om hans "Ancelotti är bra på att handskas med ägare-teori" kändes som ren spekulation.

ps- kanske autotune på niva nästa gång?