tisdag 1 december 2009

Bye, bye Bolton

Omröstningen här på bloggen om vilket lag ni helst blir av med i Premier League är nu avslutad, och något överraskande ville 25% av er bli av med Bolton Wanderers - ett lag som varit med under nästan hela 2000-talet, som var med och grundade ligan 1888, och som har en svensk i laget. Det måste helt enkelt vara deras spelstil som gjort att de blivit så impopulära. Hull hamnade också på 25% av rösterna, men de fick fem röster färre till antalet, så de blev bara tvåa. Så här slutade det:

25% Bolton
25% Hull
14% Burnley
11% Portsmouth
10% Wigan
8% Wolverhampton
2% Birmingham
1% West Ham

Jag får förvisso detta bara till att 96% av alla klick har registrerats, men det är väl någon inställning som gör att decimalerna inte kommer med.

Själv röstade jag på Wigan eftersom det inte är en fotbollsstad och att det verkligen känns som att man skulle överleva utan dem i Premier League.

6 kommentarer:

J sa...

Bolton får helst åka ur för min del. Wigan vill man ju ha kvar av en enda anledning: det är nära till liverpool och manchester. Känns riktigt härligt old school varje gång man ser 7000 scousers/manc's fylla ut ena kortsidan på DW och skapa grymt tryck.

Anonym sa...

Bolton är också det lag i Europeisk fotboll som spelat flest säsonger i sitt lags högsta liga utan att nånsin vinna den. Läste jag nånstans.

Ett rekord värt att bygga på :)

Trodde du var en Wiganfanatiker Dahlqvist, så mycket som du snackat upp dem inför säsongen?

dave sa...

Rent fotbollstekniskt/skönhetsmässigt är väl kanske Bolton eller Stoke lag som man kan klara sig utan. Men Engelsk fotboll är mer än bara ren fotbollsteknik/taktik. Det finns ett mycket stort kulturellt bidrag till den engelska fotbollen och på den fronten känns Wigan som ett väldigt svagt kort. Bolton och Stoke är kulturella fanbärare av den gamla tidens brittiska fotboll.

Sammantaget dessa båda två kategorier skulle jag nog personligen byta ut Hull, Burnley och Wigan mot något av Leeds, QPR, West Brom, Nottingham Forest eller Newcastle.

Anonym sa...

Förstår inte varför inte Stoke med sitt inkast- och fasta situationertaktik ens når upp till 1%. Bolton tycker jag ändå ryckt upp sig lite sen Allardyce lämnade, fastän väg till underhållande spel fortfarande är lång.

Men jag väljer Bolton varje dag framför Stoke.

Mats Svensson. sa...

Det visar att du har ytterst kloka läsare.

Jonas Dahlquist sa...

Jag tog bara med lag som jag tror riskerar att åka ur, och Stoke är inte ett av dem. De ska inte hamna särskilt högt på listan, hur som helst, med tanke på deras status som "klassiskt lag".