onsdag 2 december 2009

Önskelista

På tre dagar har jag och foto-Jocke hunnit med matcher på tre arenor, varav två var helt nya för mig - nämligen Bloomfield Road i Blackpool i måndags och så The New Den här i London igår. Millwall vann med 3-2 mot MK Dons, och det var inte alls så mycket folk på matchen som jag hade hoppats på. Det som var lustigt att notera, med tanke på alla myter som finns om Millwall, är att myterna stämmer:

* Det såg ut att vara väldigt mycket "hårda grabbar" både utanför och inne på arenan. Jag tror att vi räknade upp till 100 Stone Island-jackor. Sen slutade vi att räkna.

* När toalettdörrarna öppnades i paus så vällde det ut en tjock, sött luktande, dimmig rök därifrån. Jag förstod inte alls vad det var, men foto-Jocke berättade världsvant att det nog var lukten av marijuana. Det var verkligen helt bisarrt hur rökigt det var!

* När det blev mål för hemmalaget lät de 7.900 på läktarna som runt 15.000.

Hur som helst innebar besöket på The New Den att jag nu är uppe i 27 besökta arenor i England. Kravet är att det ska ha varit tävlingsmatch när jag varit där, annars räknas det inte. Om jag fick göra en önskelista över arenorna jag ännu inte varit på match på så skulle den se ut så här:

1. Villa Park - helt otroligt att jag inte lyckats gå på match där än! Jag har varit på både The Hawthorns och St.Andrews, men Birminghams största klubb har jag missat.

2. Stadium of Light - allra helst när det är derby, givetvis, men då får man ju minst vänta till nästa säsong. Ryktet säger att det är sanslöst bra drag här när det är mycket folk.

3. Ewood Park - kanske inte den glammigaste arenan, men eftersom Blackburn trots allt har vunnit Premier League en gång så känns detta som ett måste. Jag är ju dessutom svag för deras hemmatröjor också.

4. Elland Road - när jag började åka till England på jobbresor så sjönk Leeds som en sten i ligasystemet. Därför har det knappt blivit ett enda besök till staden, som faktiskt tillhör de största i England. Allra helst skulle jag vilja se dem i Premier League, men The Championship får funka det med. Nästa säsong, alltså.

5. Bramall Lane - egentligen utom tävlan eftersom Sheffield Utd är mitt lag, men nu har jag byggt upp såna förväntningar på mitt kommande besök där att bara en viss typ av match duger. Ett "Steel City Derby" skulle vara godkänt, liksom en match mot Leeds. Annars vore det mest passande förstås att jag fick kommentera dem mot något storlag i Premier League, men då får jag nog vänta ett bra tag...

Bubblare: Loftus Road, Molineux Ground, Britannia Stadium, Hillsborough.

Bloomfield Road-beviset...

...och The New Den-beviset.

12 kommentarer:

Alex sa...

Jag har bara varit på 2 arenor, anfield och VILLA PARK! Skönt att kunna knäppa dig på näsan där iaf än så länge...

Såg Aston Villa - Portsmouth när dom ännu var bra. Bra drag på läktarna och på puben innan. Portsmouth vann med 3-1 för övrigt.

Tack för en bra och intressant blogg

/Alex

Unknown sa...

Eftersom jag inte ens är i närheten av antalet besökta arenor får väl jag "skryta med" att jag i alla fall besökt Loftus Road.

En FA-Cup match mellan QPR och Millwall 1994. En rolig händelse från den matchen är att efter slutsignalen tvingades bortfansen (Millwall) stanna kvar inne på arenan tills QPR-fansen gått ut. Dessutom fick en del av fansen på långsidan ocksp stanna kvar (där vi satt).
I alla fall red polisen in med hästar på planen bort mot Millwall-fansen varpå de började dunka i reklamskyltarna. Detta skrämde flera av hästarna som började riva upp gräset. Blev rätt ordentliga torvor.

/Martin

hussebusselusse sa...

Ett South Wales Derby på Liberty Stadium står högst upp på min lista. Det hade vart nått!

Oskar sa...

Fan vad gött att se att du var på The Den. Har följt Millwall sen jag läste det briljanta Offside-reportaget, och ska över på min andra match under luciahelgen. Wallsall hemma, definitonen av en rövmatch. Får hoppas att det går bättre än sist jag var där, då avgjorde Tranmere med 1-0 i 87e.

Bra videobloggat i dag också förresten.

Miiiiiiiiii!

Anonym sa...

Loftus Road tycker jag ska upp ett par hack på din lista där. En helt underbar 'liten' arena. Såg QPR-Sheff W inför en fullsatt arena. Sheffield W fyllde hela bortasektionen. Riktigt härlig atmosfär.

Tycker du ska smita in där nästa gång du är i London. En trevlig upplevelse!

/Jonas

Anonym sa...

http://www.svenskafans.com/england/millwall/default.asp välkommen in och förkovra dig!

up the lions!

Anonym sa...

Jag förstår att listor av sin natur är individuella. Själv skulle jag nog ranka Britannia Stadium väldigt mycket högre. Den som har varit där har upplevt något väldigt speciellt.

/Cred-on-Trent

Anonym sa...

Ha, Elland Road på lördag.
Leeds-Hudds, kan nog bli hett trots att det verkar bli kasst väder. Cheers Pingu

Izzy sa...

För några veckor sen var jag på Kenilworth Stadium (Luton!).. Utöver det har jag bl.a. varit på Spotland Stadium (Rochdale), Loftus Road, samt Emirates, Stamford Bridge, Wembley (nya) x 2, Old Trafford (mer än 15 gånger nu...). Som tjej är väl det ganska ovanligt.. Men jag är väldigt imponerad av din lista! Bra jobbat!

Qpr sa...

Var på Stålderbyt senast..det var grymt liv på publiken..Ta dig snarast till Loftus..

Jonas Dahlquist sa...

Alltså - att jag har både Loftus Road och Britannia Stadium som bubblare innebär ju inte att jag inte vill gå på de arenorna. Jag skulle verkligen älska att se både QPR och Stoke, men de fem jag har nämnt känns ändå som de mest angelägna.

Seb sa...

Har varit på derby på Stadium of light. Tyvärr stod jag på hemmasupportrarnas kortsida (bokar alltid själv efter detta).
Stämingen är ok men jag tycker stämningen är bättre på st James Park. Är kanske lite färgad...