måndag 30 november 2009

Kyligt Goodison

Jag vet inte hur mycket det syntes under sändningen igår, men jag tror faktiskt att jag aldrig har frusit så mycket som jag gjorde under gårdagens Merseysidederby. Hade ingen känsel i benen från 70:e minuten och framåt, tror att jag tinade upp först när jag och foto-Jocke satt och käkade Yorkshirepudding på en pub framför en TV som visade Arsenal-Chelsea och Barca-Real.

Egentligen har jag ju en soft spot för gamla arenor som inte är så där "Emirates"-perfekta, men det gäller enbart när jag får gå på match utan att jobba. När man arbetar ska det fungera smärtfritt, och då är inte Goodison Park rätt ställe. Vi fick inte ens plats i mediarummet innan matchen, och jag och den norske Canal+kommentatorn Arve Fuglum fick sitta ute i en trång sändningsbuss och göra de sista förberedelserna. Man har det bättre på Grimsta IP, arbetsmässigt - men sen börjar ju matchen, och då är det en gudagåva att få vara på ett Merseysidederby.

Matchen? Tja, Everton borde ha vunnit, men Liverpool var starka och tog vara på sina chanser. Bilyaletdinov, Fellaini och Cahill är mittfältsnamn som kommer att innebära att Everton klättrar i tabellen snart - men inte förrän de mött Tottenham(h) och Chelsea(b) härnäst. Chelsea ser ju "ganska" så starka ut...

För övrigt:

* Bara två hemmasegrar på tio matcher i Premier League i helgen. West Ham och Wigan var två lag som verkligen behövde just det.

* Arsenal räcker helt enkelt till mot de andra tunga kanonerna i ligan, på sina 19 senaste ligamöten mot (de andra topplagen) Liverpool, Chelsea, Man Utd, Aston Villa, Man City och Spurs så har Gunners bara vunnit fyra.

* Jimmy Bullard är inte klok i huvudet, men en riktigt bra fotbollsspelare. Han är urtypen för en engelsk fotbollsspelare som går hem på läktarna; en gamäng som kan spela fotboll.

* Sju raka kryss för Man City var nog inte vad shejkerna la ut alla de där miljarderna för. Å andra sidan har City bara förlorat en enda match på hela säsongen.

* Portsmouth är årets West Bromwich - de försöker att spela fin fotboll men har inte materialet för att klara av det i Premier League.

* Jack Collison är nog en storstjärna inom ett par år.

Nu ska jag och foto-Jocke åka till Anfield och Old Trafford för att göra lite enkäter med supportrar, ni får se slutresultatet i "Rule Britannia" under hösten. Sen drar vi till Blackpool och gör ett inslag om fotboll och musik, sen ska vi på Bloomfield Road ikväll och se Blackpool-Preston. Slit och släp.

3 kommentarer:

Valdemar sa...

West Lancashire derby förtjänar nog att uppmärksammas mer än det gör. Har förstått att stämningen på Bloomfield Road brukar vara ganska mäktig för att vara en så liten stadion. Jag undrar hur långt tangerinerna räcker egentligen. Känns inte riktigt som de hör hemma ens på övre halvan av tabellen med det spelarmaterialet.

gooner sa...

Ja det var verkligen 7 små dvärgar mot 11 stora starka fotbollsarbetare på Emirates i går. men lite surt att CFC gjorde två mål på det enda läget de hade i första, hade varit skoj att se vad som hänt annars då Arsenal dominerade spelet totalt. Men men. Chel$ea springer nog hem ligan i år. De är lika effektiva som trista. Vilket är en hel jävla massa det.

Anders Lindahl sa...

Du har rätt i att Jack Collison är en kommande storstjärna.
Men så spelar han också i West Ham.
Kolla in engelska landslaget och se efter hur många som har kopplingar till West Ham och the Academy.