fredag 27 november 2009

En så kallad Supersöndag

Vi har ett ganska trevligt program på söndag, eller vad sägs om Everton-Liverpool följt av Arsenal-Chelsea...? För er som inte har fått nog efter det spelas det tydligen någon klassisk match i Spanien direkt efteråt också.

Givetvis vill ni ha några sköna fakta inför de matcherna, och här kommer det just precis sådana:

* Förbered er på minst en utvisning på Goodison Park, mötena mellan Liverpool och Everton är nämligen de som genererat flest röda kort sen Premier League startade. Så här ser topplistan ut:

Everton vs Liverpool, totalt 17 utvisningar
Liverpool vs Man Utd, 13 utvisningar
Aston Villa vs Newcastle, 12 utvisningar
Chelsea vs Everton, 11 utvisningar
Everton vs Newcastle, 11 utvisningar

* Liverpool har klar fördel om man tittar på resultaten de senaste åren. Everton har bara vunnit ett av de nio senaste ligaderbyna. Två har slutat oavgjort - och sex stycken trepoängare har gått till Liverpool.

* Everton må ha inlett svagt enligt de flesta, men de har faktiskt bara fyra poäng mindre just nu jämfört med förra säsongen efter samma antal matcher. Då slutade de femma.

* Liverpool ligger däremot långt "under budget" jämfört med förra säsongen. Efter 13 matcher 2008-09 hade de 32 poäng och +13 i målskillnad, nu har de 20 poäng och +9.

* Vad gäller Londonderbyt ska ni hålla ögonen på Didier Drogba om han spelar - han har nämligen gjort åtta mål på sina åtta senaste matcher mot Arsenal.

* Senaste bortalaget som vann på The Emirates i ligan var för övrigt just Chelsea. Å andra sidan var det senaste laget som vann mot Chelsea på Stamford Bridge i ligan just Arsenal...

Erkänn att ni blev ännu mer laddade nu!

14 kommentarer:

Jochen sa...

Satan! 64 mål på 8 matcher av The Drog alltså. Pretty, pretty, pretty good.

En fråga till dig, Jonas. Alla som jag har pratat med hävdar att Chelsea kommer tappa poäng under Afrikansa mästerskapen då Drogba, Essien, Kalou och Mikel försvinner. Är inte den farhågan lite väl överdriven? Jag har för mig att Chelsea har ett ganska lätt program under den månaden och bör klara sig utan dessa spelare. Mikel o Kalou har inte spelat så mycket Drogba har man visat att man klara sig utan. Okej att Essien inte kan ersättas (skulle vara om de värvar in Tjerna).

Vad är dina tankar om det?

Jonas Dahlquist sa...

Ja, ja, ja... Åtta mål PÅ sina åtta senaste matcher då.

Afrikanska är alltid lurigt, och jag tror att Chelsea kommer att känna av att de saknas eftersom djupet i truppen försvinner just då, men det känns ännu värre för Man City som blir av med Kolo Touré i backlinjen.

Har för mig att Chelsea har hyfsat lätt spelschema just under afrikanska också.

Smygen sa...

Om man ser till de SENASTE matcherna (utesluter alltså inte cupmatcherna) har Liverpool inte så stor fördel.

Av de åtta sista derbyna har LFC 3 vinster, 3 kryss och 2 förluster.

Observera att jag valde det antal och typer av matcher som passar mitt syfte, dvs minimera LFC:s dominans medan bloggförfattaren valde andra vägen.

Jonas Dahlquist sa...

Anser nog att man ska försöka undvika att ta med de inhemska cuperna i sån statistik eftersom det ofta är halva (eller hela) B-laget som spelar då.

En annan poäng är att samtliga PL-derbyn som Everton vunnit har varit när lagen mötts på hösten. När det handlat om "det andra derbyt för säsongen" så har Liverpool klarat sig utan förlust så här långt i PL:s historia.

Kriss sa...

Kommer bli en tuff match i merseyside-derbyt, två lag som spelar under sin förmåga och två lag som är rejält skadeskjutna. Lägg där till en ordentligt pressad manager, en helvild publik och skitigt novemberväder. Matchen kunde alltså inte kommit mer lägligt, jag räknar med minst ett rött kort och minst en straff för något av lagen. Tror att i slutänden kommer det komma ett intetsägande oavgjort resultat som ingen har speciell nytta av, men en härlig match.

Smygen sa...

I dessa två cupmatcher det gäller var det definitivt inte tal om något B-lag.

Jag lovar, det kommer flyga grisar den dag då klubbarna väljer att spela med B-gubbar i ett Merseysidederby, oavsett matchtyp.

Intressant dock att EFC är så kassa på våren vilket kan tyda på att truppen är tunnare än LFC:s.

Oscar sa...

Men även imorgon är ju en underbar dag. Checka gärna intervjun på länken, L-G inför SVT: s sändning.

http://anglofil.se/2009/11/26/ar-ni-verkligen-intresserade-av-engelsk-fotboll-i-sverige/

Stefan sa...

Skrev detta förra veckan på en annan sajt:

---------------------------

Angående afrikanska mästerskapen så hoppades jag på att Chelsea skulle tappa poäng här men efter att någon påpekade matcherna så bestämde jag mig för att kolla upp det.

Årets mästerskap spelas enligt Wiki mellan 10 - 31 januari.

Här följer matcherna enligt BBC:
9 - Hull (b)
16 - Sunderland (h)
27 - Birmingham (h)
30 - Burnley (b)

Hull blandar och ger. Man har tagit 11 av sina 12 poäng på hemmaplan och endast förlorat 2 av 7 matcher så det blir ingen lätt match. Sunderland visade senast idag att man kan överraska men precis som Hull är man starkast på hemmaplan och på bortaplan har man förlorat 4 av 6 matcher. Birmingham bör inte vara några större problem att köra över. Burnley är otroligt starka på hemmaplan och har vunnit 5 av 7 matcher där.

Sammanfattar man så bör bortamatcherna mot Hull och Burnley bli riktigt svåra och vi hoppas givetvis på två förluster för Chelsea där.

Hjalmar H sa...

Nu när du ändå är inne på arsenal, så är RvP borta i 4-5 månader nu istället för de 4-6 veckorna.

Tycker du att arsenal ska köpa en striket, isf vem? Tycker Chamakh verkar bra. Imponerar ju i Bordeaux. Och tror du Arsenal har någon chans med alla våra skador, medan alla Chelseaspelare verkar vara tillbaka mot oss.

Hoppas förstås på den 14 raka hemmavinsten. Go Gunners

Jonas Dahlquist sa...

Kollade också upp spelschemat för Chelsea och det ser ut som mellan 8-12 poäng, tycker jag. Förmodligen 10. Hull eller Burnley kan knipa oavgjort, men sen vinner Chelsea resten, förstås.

Arsenal ska inte köpa någonting - de får klara sig med Eduardo och Bendtner, flankerade av Arshavin, Walcott, Nasri o.s.v. Chamakh verkar intressant, men jag tror inte att han går in och petar Eduardo hur som helst - och då kan man lika gärna vänta till i sommar.

Anonym sa...

Jag tror verkligen inte att Chelsea klarar av att ta runt 9-10 poäng under Afrikanska mästerskapen utan snarare 7poäng. 1 förlust 2 oavgjorda och 1 vinst mot Birmingham.

Hjalmar H sa...

Btw. När ska du börja uppdatera Sportspelsbloggen?

Anonym sa...

Hej Jonas! Hörde i Eurotalk att du har ditt eget program, jag råkar tycka att du är en riktigt bra Englandskännare + att du har en social förmåga. Så det blir ett givet försök från min sida. Men jag har inte Canal+, finns det någon gratissändning via nätet som typ tv4play.se eller något? Jag menar, med all respekt för dig, men programmet är ganska smalt. Man borde väl bredda möjligheterna för folk att titta. Jag har ej råd och skulle ändå inte köpa Canal+ om jag kunde, eftersom det programmet är det enda jag är ute efter samt någon toppmatch då och då från PL som man lika gärna kan få se på en sportbar.

MVH.

Jonas Dahlquist sa...

Sportspelsbloggen kommer igång igen så fort aftonbladet.se gett mig mina nya inloggningsuppgifter. Under tiden kan du kolla in http://betting.betfair.com/se för mina speltips. De "twittras" även ut på http://www.twitter.com/betfairtips.

Vad gäller "Rule Britannia" på nätet eller ej vet jag faktiskt inte exakt vad som gäller.