torsdag 8 oktober 2009

Från A till Ö: G

Nej, jag har inte glömt bort att den här bloggetiketten existerar. Nu blir det dags för Magnus Ugglas favoritbokstav. G.

GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG

Gaffer - engelskt slanguttryck för "manager". Egentligen betyder det typ "gammelgubben", och det är alltid kul när män som Rafa Benitez, Carlo Ancelotti eller Arsene Wenger blir kallade för 'gammelgubben' av någon 24-årig vänsterback med 38 miljoner pund på banken.

Giggs - ett fenomen. Han var David Beckham innan David Beckham fanns, och på något sjukt sätt så är han fortfarande en av de bästa spelarna i Manchester Utd. Jag är glad att jag har fått uppleva hela Giggs karriär.

Groundhopping - en hobby som jag börjat med på ett mer eller mindre ofrivilligt sätt. När jag hade kommit upp i femton olika arenor tack vare jobbet så började jag att vilja öka på den summan, och sen dess har det blivit besök i bl.a Colchester, Coventry, Darlington, Ipswich och Nottingham av just den orsaken. Just nu är jag uppe i 25 arenor, det blir minst två till innan året är över.

Guds hand - här pratar vi om ett nationellt trauma. Diego Armando Maradona ses inte som en stor fotbollsspelare i England, utan enbart som en fuskare. Vad som är märkligt med själva situationen är att Maradona ändå kommer upp högre än Shilton - Maradona är knappt en tvärhand hög och har armen böjd mot huvudet, medan Shilton är 185 cm lång och sträcker sig med armarna rakt mot bollen. Ett dåligt målvaktsingripande, helt enkelt (säger man så på en pub i England får man stryk).

4 kommentarer:

Unknown sa...

Shilton är så pass lång ändå? Tyckte alltid han såg så kort ut. Men det kanske mest är minnet från Italien-VM 1990 som spökar för mig. Där lyckades han aldrig hoppa mer än 9 millimeter, vilket får vilken målvakt som helst att se ut som en dvärg (utom möjligen Dembo).

Anonym sa...

En fråga: Är Ricoh Arena bra, eller bara average? Nåt drag där? Tänkte besöka kalaset mot Reading 31 okt.

Jonas Dahlquist sa...

Snygg, ny och bra. Som en lite större Swedbank Stadion. Dock ocharmigt belägen och - precis som i princip alla andra nybyggen - totalt befriad från karaktär.

Värt ett besök? Alla arenor är värda ett besök.

olsso sa...

Haha, jag ser en bild i huvudet där G Neville gapar i telefon till sin bror att "Our fucking Gaffer dosent know he has to start me at RB if we would have a chans on the PL-trophey."