torsdag 24 september 2009

Stolpdebatt, en fortsättning

När jag stod där i spelartunneln på Behrn Arena under den första halvleken och kände till vad Kim Christensen hade gjort med målstolparna så dök det ju upp ett par dilemman i huvudet. Mina medarbetare i bussen såg ju när det hände, och sen var vi tvungna att vänta till ett spelavbrott för att rapportera om det. Det rådde det förstås aldrig några tvivel om, allt som inträffar på planen (eller på linjerna) ska vi rapportera om. Det är vårt uppdrag.

Sen stod jag mellan bänkarna, strax bakom fjärdedomaren, bra länge innan huvuddomare Johannesson sprang fram och flyttade tillbaka stolparna. Fjärdedomaren upptäckte aldrig att stolparna var flyttade, för jag tror att det var Sixten Boström som kallade Johannesson till sig och ville få målet kontrollerat. Det var en jäkla aktivitet på läktaren bakom ÖSK-bänken där ett tag, det sprang fram folk och ropade till Boström och de andra som stod där, och jag antar att det var ÖSK-supportrar som fått rapporter från kompisar som sett det hela på TV-sändningen.

Vissa kanske tycker att jag/vi skulle ha sagt till domarna och berättat om fusket, men det är inte vår roll på matchen. Det är precis som med t.ex straffsituationer eller offsidesituationer - jag tittar direkt på reprisen och ser om det är rätt eller fel, men jag kan ju inte säga något till domaren för det. Hade Christensen kommit undan hela den 1:a halvleken och sen smidigt flyttat tillbaka stolparna så vet jag faktiskt inte vad vi hade gjort i paus. Vi hade kanske inte kunnat fråga Sixten Boström vad han tyckte om det, för då hade det varit som att "skvallra". Samtidigt hade det varit märkligt att inte fråga honom om det som de facto hänt under den 1:a halvleken.

Vi brukar ju visa straffsituationer och dylikt, så att tränare/spelare får säga om de tyckte att det var rätt eller fel. Men där är det ju redan dömt och avklarat, och så kan man inte göra något mer åt det hur fel det än var. Här var problemet att situationen kunde ha pågått under hela 1:a halvlek, eller till och med hela matchen. Hade vi "avslöjat" det för en ÖSK:are så hade vi påverkat matchen, och det ska vi inte göra. Som tur var slapp vi ta det beslutet eftersom de löste det tidigare.

Nu talas det om avstängning i efterhand, och det tycker jag låter överdrivet. Visst gjorde Christensen fel, och visst var det medvetet - men vilken Allsvensk spelare kommer inte undan 5-6 gånger per match med att göra otillåtna saker på planen? Det är fasthållningar, tröjdragningar, små tricks vid fasta situationer och allt möjligt. Christensen tog en rövare och kom undan med det i, typ, en halvtimme.

Här blir Blåvitts mål lite smalare än 3,72, men å andra sidan så såg det faktiskt ut som att ribban blev lite högre i mitten.

Jag tycker att det var befriande ärligt att Christensen erkände vad han hade gjort och att han hade gjort det förut, och lika befriande att Tobias Hysén sa att det där var något som hela laget brukade tänka på, även i offensivt straffområde (fast då sparkar de förstås stolparna åt andra hållet). Att det de gör är fel är en sak, men de hymlade i alla fall inte med det.

Nu lär vi hur som helst inte få se en målstolpe som står en millimeter fel under resten av säsongen.

11 kommentarer:

Niclas sa...

Har ni kameror vid båda målen?, tydligen sparkar ju även Alvbåge in sina stolpar innan match, och tillbaka dom när han ser vad som händer i Kims straffområde, fast det är kanske inte lika sexigt att rapportera om fusk när det gäller ösk kontra IFK.
Det såg ut som en häxjakt utan dess like på Kim av er på C+ igår.
Det skulle vara intressant att räkna ut hur många cm det blir TOTALT för tex Alvbåge under en hel säsong på hans hemmaarena.
(på G Ullevi följs reglerna om att målburarna skall vara fast förankrade i marken)

Jonas Dahlquist sa...

Jadå, vi har likadana kameror vid båda målen (sk "kranar"). Om Alvbåge kickade lite på stolparna vet jag inte, men de i sändningsbussen kollade förstås och hans stolpar stod tydligen (mer eller mindre) där de skulle enligt rapporterna därifrån.

Christensens fel var alltså att han puttade in stolparna så förbannat mycket, hela målet såg skevt ut. Hade det bara varit någon centimeter så hade det knappast upptäckts. Jag fattar inte att varken huvuddomaren eller de assisterande såg det, för det var supertydligt även från långt håll.

Att det är en "häxjakt" på just Christensen håller jag verkligen inte med om. Han gjorde medvetet fel och han gjorde det utan att skämmas en sekund. Då får han också stå för det. Det kunde givetvis ha varit vilken målvakt som helst, men nu var det Christensen som blev ertappad.

"Alla" har ju t.ex. kört för fort ibland, men om man åker dit för det så är det bara att betala böterna och se glad ut, för man har ju faktiskt kört för fort då. Att det sen finns en massa andra som också har kört för fort utan att åka dit har inte med saken att göra.

Att vi skulle välja lag att rapportera om för att det ska bli "sexigare" med IFK än ÖSK är givetvis rent trams. Man måste nog vara en väldigt enögd supporter för att tro något sånt. Jag har förstått att det finns konspiratoriskt lagda fans som tror att det fungerar så, men de har helt enkelt fel. Å andra sidan - hur det ser ut på andra redaktioner i andra media har jag ingen aning om, för jag har bara jobbat för Canal+.

Christensen fuskade och gjorde det för tydligt för att det inte skulle upptäckas.

Han åkte dit.

Han erkände.

Mer än så var det inte.

Dennis sa...

Häxjakt är ju en ordentlig överdrift, Canal+ rapporterade väl i stort sett bara om vad som hände. Sedan var det andra som såg till att det rättades.

I vilket fall som helst, om man antar att han flyttade stolparna 10 cm så kommer man fram till att målet förminskades med knappt 1,4 procent. Nu är inte det samma sak som att chansen att göra mål minskade med lika mycket, men för min del så känns det som att även ett gult kort hade varit en överdrift. Det räcker med en tillrättavisning.

Henrik sa...

Den självklara följdfrågan är väl given. Varför går det ens att göra något sånt där på ett fotbollsmål?

Det borde inte vara något som helst problem att konstruera ett fotbollsmål där man inte kan göra detta.

Jonas Dahlquist sa...

Ja, det stämmer ju förstås. Sätt dit målet ordentligt så går det inte att fuska. Borde vara världens enklaste sak.

Unknown sa...

Står ju tydligt i reglerna att målet skall vara förankrat. Är ju ju Örebro som ska bestraffas....

Teacher sa...

Förundras ändå över att när man läser dagens sportnyheter får nyheten att Bajens fans ånyo skämde ut sig(sprang in etc) MINDRE PLATS I MEDIA än den om stolpflytten.. Vad håller ni på med i media egentligen.. Människor i tusentals dödas i bombattacker -men huvudnyheten är Anna Ankas uttalanden... Jag blir så trött .. Så uppgiven...

Jonas Dahlquist sa...

Hmmmm... kvällstidningarnas nyhetsvärdering har jag svårt att ta ansvar för, måste jag säga. Jag jobbade med ÖSK-IFK, och där var stolpflytten det mest anmärkningsvärda. Anna Anka? Trodde aldrig att hennes namn skulle nämnas på den här bloggen.

Det är farligt att placera folk i fack, som t.ex "journalister". Jag har träffat alla möjliga olika sorters människor med olika värderingar som har varit journalister.

Att basera sin uppfattning om journalister på dem som skriver om Anna Anka är som att basera sin uppfattning om musik på Kevin Borg.

W sa...

Vill först och främst tacka för en trevlig blogg. Keep up the good work! Egentligen saknar jag intresse av Allsvensk fotboll, men tycker ändå det är intressant med det som skedde i matchen mellan Örebro och IFK Göteborg. Till skillnad från dig Jonas tycker jag att det ändå är en allvarlig händelse. Att en målvakt sparkar på stolparna vid olika tillfällen förekommer varje match. Inget märkligt med det. Men det som jag tycker är allvarligt är när man systematiskt sparkar på stolparna för att försöka dra fördelar genom att minska målet!(Som IFK-spelarna erkände) Vill inte vara någon regelpolis, men jag tycker att det är ett övertramp gällande de regler som finns om målburens placering. Om det sedan är fel av Örebro att inte ha stolpar som sitter fast lämnar jag utanför denna diskussionen, samt om det förekommer andra händelser på planen som exempelvis tröjdragningar... Därför tycker jag att IFK bör bestraffas på något sätt, mer än en tillrättavisning.En liten tankeställare, är det inte ofta vi hör uttrycket "det är små marginaler som avgör i fotboll"!? :-)

Daniel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniel sa...

Jonas, det skulle för skoj skull vara kul och se om hur spridningen är mellan våra allsvenska klubbars målburar.

Undra hur mycket mindre målet egentligen blev areamässigt om nu punkterna var rätt.