tisdag 1 september 2009

Från A till Ö: D

Det här var en lätt bokstav att hitta grejer till.

DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Damfotboll - fortfarande en het potatis bland många av någon anledning. Själv är jag ganska så ointresserad av damfotboll, men det betyder inte att jag därmed ogillar damfotboll, för det gör jag inte. Jag har helt enkelt inte tid att ta in mer fotboll i skallen, och Premier League, La Liga, Allsvenskan och Serie A går liksom före i mitt huvud. Vad det gäller diskussionen om huruvida damfotboll får tillräckligt med/för mycket uppmärksamhet så tycker jag att de får ungefär den uppmärksamhet de förtjänar, både medialt och publikt. Nu under EM har det varit kul att följa landslaget, till exempel. Då kollar jag. Man kan hur som helst säga att det är en bra tumregel vad gäller idrott - man får den uppmärksamhet man förtjänar. Om man inte spelar i Newcastle, förstås. Då får man för mycket.

Darlington - en liten håla i norra England med ett fotbollslag som ligger sist i League Two för tillfället, och som har ett publiksnitt på runt 3.000 personer per match. Hur ser deras arena ut? Åh, inte värre än så här:
Jodå - en nybyggd, skitfin, arena för 25000 personer. Helt bisarrt, egentligen.

Djurgården - mitt favoritlag sedan jag var fem-sex år gammal. På ett sätt är det helt naturligt eftersom jag växte upp fyra kvarter från Stockholms Stadion, men på ett annat sätt är det ruggigt konstigt eftersom den första matchen jag såg var DIF-Ope (0-0) i gamla Division 1 norra. Enligt farsan somnade jag en bit in i andra halvlek, och matchen var tydligen katastrofalt dålig.

Dravel - i takt med att, framför allt, de engelska klubbarna mediatränar sina spelare så kommer det absolut ingenting av värde ur spelarnas respektive mun längre. Som när Emmanuel Adebayor sa följande om sin flytt till Man City: "I'm excited to be here, it is a dream move for me. I'm looking forward to bringing titles to this club, for the manager and especially for the fans". Kan alla som tror att detta var Adebayors riktiga känsla inför sin nya klubb räcka upp en hand!? Han bryr sig knappast om fansens önskemål, han valde knappast klubb för att få spela under Mark Hughes, han gick knappast omkring på gatorna i Togos huvudstad Lomé som tioåring och drömde om att få spela i Manchester City. Dravel, är vad det är. Men det är så klubbarna vill ha det.

Dumheter - det som gör fotbollen till världens bästa diskussionsämne. Exempel på dumheter inom fotbollen:
* Handsregeln.
* Tröjdragningar.
* Filmningar.
* Övergångssummorna.
* Klubbarnas korta tålamod med tränare när de egentligen borde sparka folk högre upp i hierarkin.
* Svenska Cupen.
* Transferfönstret.
* Att t.ex Andorra, Malta och San Marino är med i VM-kvalet.
* A till Ö-listor

5 kommentarer:

Jonas sa...

Andra dumheter:
- technical area
- undisclosed fee
- spelare med våta frisyrer
- tränare med dobbskor
- Sky Sports TV-avtal

Joakim Lindqvist sa...

- Uefa, som hädanefter kommer att få många avstängningsärenden.

Jonas sa...

De 30 värsta sakerna med fotboll känns ju relevant igen :-)

gooner sa...

Go Quakers!

UEFA har återigen skitit i det blå skåpet.

Det kommer se lustigt ut när italienska lag når semifinal i CL med halva laget avstängt för filmning.

Valdemar sa...

http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/football/premier_league/article5589815.ece?token=null&offset=0&page=1