onsdag 16 september 2009

Back in bloggbusiness

Efter långhelgen i England och gårdagens fotografering/hockeymöte på Canal+ kan jag äntligen sätta mig ner och blogga igen. Jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska skriva om idag, för det finns en hel del att välja mellan - men som så ofta förut tror jag att det blir statistik.

Hade ni tänkt på följande saker, till exempel?

* Chelseas 2-1-seger borta mot Stoke i lördags innebär att de har fem raka vinster denna säsongen. Eftersom de avslutade 2008-09 med fem raka trepoängare så är de nu uppe i tio i rad! Det är tangerat PL-rekord för dem. Det totala rekordet har Arsenal från 2002, då de vann 14 raka.

* Tim Cahill gjorde mål på nick mot Fulham, hans 19:e nickmål i Everton och Premier League. Bara Peter Crouch har nickat in fler mål sen säsongsstarten 2004-05, då Cahill flyttade till Everton. Cahill har för övrigt gjort totalt 38 ligamål för The Toffees, rätt imponerande då att 50% av dem har kommit på nick med tanke på att han "bara" är 178 cm lång. Själv är jag 195 cm lång och har aldrig gjort mål på nick, vad jag minns.
Boxare är vana vid smällar mot huvudet.

* Jag var på St.Andrews i söndags och såg Gabriel Agbonlahor avgöra sent för Aston Villa mot Birmingham i en riktig skitmatch. Förra gången det var derby på St.Andrews avgjorde han i 87:e minuten, nu var det i den 85:e minuten. Han gjorde mål i förra derbyt på Villa Park också, då kom målet i den 78:e minuten. Agbonlahor har för övrigt gjort 34 mål i Premier League, 27 av dessa (eller 79,41%) har kommit i den 2:a halvleken.
Antingen kan man säga att han är uthållig eftersom han slår till i slutet av matcherna, eller så kan man säga att han är väldigt trögstartad. Eller så kan man säga både och.

* Darren Bent smällde in två mål mot Hull, vilket innebär att han har gjort 53 ligamål sen säsongsstarten 2005-06. Bara två spelare har gjort fler, nämligen Cristiano Ronaldo(75) och Wayne Rooney(59). Det kanske inte var så dyrt med £10.000.000 för Bent, trots allt.
Statistiken visar att Darren Bent är bra. Då är det så också.

* Tottenhams fina start fick ett abrupt slut hemma mot Manchester Utd, och nu är det dags för dem att möta Chelsea på Stamford Bridge på söndag. Förutom att Spurs är usla i månaden september, vilket jag redan har redogjort för, så har de lite problem när de möter storlagen på bortaplan. Eller lite och lite, förresten. Senaste gången Spurs vann borta mot antingen Man Utd, Liverpool, Arsenal eller Chelsea var... 1993! Då vann de med 2-1 på Anfield efter två mål av Teddy Sheringham. Sedan dess har de spelat 63 bortamatcher i ligan mot lagen i "The Big Four" utan att vinna.

Då lärde vi oss alla lite mer om Premier League i och med detta inlägget, hoppas jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

All statistik är intressant och inte så sällan en chock. Men inte en vinst borta mot big four sedan 1993! Det är helt otroligt. Hull är för f-n starkare.