måndag 24 augusti 2009

Helgsammanfattning

Gårdagen spenderades i Borås eftersom jag var reporter på Elfsborg-Örebro. De första 30 minuterna var de klart bästa jag har sett i Allsvenskan den här säsongen, och Stefan Ishizaki var fullständigt lysande. Matchen lät kanske inte så sexig på förhand, men den överbevisade mig fullständigt. Riktigt kul!

Inte lika kul då att stiga upp 05.00 imorse för att hinna ta mig till Landvetter och vidare färd mot Bromma och hem. Man blir ju lunchsugen vid 09.30...

Samtidigt som jag sitter och tittar på den inspelade versionen av Burnley-Everton tänkte jag sammanfatta Premier League-helgen:

* Arsenal har gjort tio mål på två ligamatcher, och räknar man in Champions League-kvalet borta mot Celtic så har de gjort tolv mål på tre matcher (under en vecka). Det får väl anses vara godkänt. William Gallas har gjort mål i samtliga de tre matcherna, och den karln måste ha flyt i fotbollslivet just nu. Mot Celtic kom han i vägen för ett skott och styrde in det med röven, och mot Pompey så sköt han upp bollen i sitt eget ansikte och stolpe in.

* 0-0 i paus och relativt ovisst, men efter paus gick Manchester United in och visade Wigan vilka resurser de har. Rooney firade 100 mål i karriären, och där någonstans kan man ju minnas att han faktiskt bara är 23 år gammal. Viktig seger för Sir Alex, och Arsenal är därmed varnade inför den kommande helgens stormöte.

* Spurs ångar på i toppen - vinst igen, denna gången borta mot West Ham. Jämför man med förra säsongens motsvarande matcher så har de dock exakt lika många poäng nu som då. Under 2008-09 slog de nämligen Liverpool hemma med 2-1, de vann borta mot Hull med 2-1 och de slog West Ham borta med 2-0. Jag gillar ju att jämföra med fjolåret på detta sättet hellre än att se hur många poäng de hade efter tre omgångar då. Imponerande start likväl av Tottenham!

* Manchester City imponerar inte lika mycket, men de vinner. 2-0 borta mot Blackburn följdes upp av 1-0 hemma mot Wolves. Inte ett enda insläppt mål hittills, alltså. Joleon Lescott ansluter strax till vad som verkar vara ett hyfsat fungerande försvar, men tuffare matcher väntar - kanske inte den mot Portsmouth nu till helgen, men sen möter de Arsenal och Man Utd efter varandra. Då får vi se vad City går för.

* En endaste oavgjord match har spelats i Premier League hittills. Helt otroligt med tanke på att vi nu är uppe i 25 stycken. Den oavgjorda matchen var den mållösa mellan Birmingham och Stoke, och det räcker väl med att skriva det för att vi ska ha debatterat klart den matchen.

* Hull spöade Bolton med 1-0 i en match där det kändes som att det gällde att vara minst dålig. Bolton spelar så usel fotboll att jag tappar livslusten, och jag lider verkligen med Johan Elmander - som dels inte kan ha så särskilt kul ute på planen när laget spelar som de gör, och dels är han mållös sedan den 13:e december. Han har inte gjort mål på osannolika NITTON ligamatcher, samtliga från start, och även om han är "bra i spelet" så räcker inte det. Sätter han inte 3-4 mål på de 6-7 kommande matcherna så kommer Bolton att köpa en ny anfallare i vinter.

* Sunderland-Blackburn blev 2-1 till slut, och jag kan bara konstatera att det är bra att jag har Kenwyne Jones i mitt lag i Fantasy Premier League eftersom han gjorde båda målen för hemmalaget. Tack, Kenwyne!

* Chelsea går som tåget under Carlo Ancelotti, och han verkar ha lyckats med det som tidigare Chelseamanagers misslyckats med - nämligen att få Anelka och Drogba att vara en duo. Varsitt mål, framspelade av varandra. Nu väntar jag bara på att Frank Lampard ska hitta sin roll på allvar, då kan Chelsea bli väldigt, väldigt farliga.

* Burnley? Burnley! På fyra dagar har de bjudit hemmapubliken på Turf Moor på trepoängare mot Manchester Utd och Everton. Owen Coyle-statyn håller tydligen redan på att tillverkas. Tar de bara ett par poäng till på de resterande 35 matcherna så är de bättre än vad Derby var för några säsonger sen.

Ikväll är det Liverpool-Aston Villa, och den ska jag sätta mig och förbereda nu eftersom jag kommenterar den. Ringde nyss min grekiske granne för att få rätt uttal på nye försvararen Sotiros Kyrgiakos. Ganska så bisarrt att ha ett yrke där ett sånt samtal räknas som en arbetsuppgift.

6 kommentarer:

Bellman sa...

Vill man ha straff mot Burnley? Troligen inte. Straff mot sig mot United =1-0 vinst. Straff mot sig mot Everton = 1-0 vinst. Och det kan mycket väl fortsätta. Både Che£$ki (ja, vet inte hur jag gör eurotecknet) och pool brukar få varsin straff mot den här typen av lag. För en gångs skull hoppas jag nästan att captain fantastic inte får chansen från 11 meter.

Valdemar sa...

Sotiris "Hercules" Kyrgiakos spelar knappast i kväll, men det lär väl bli tillfälle att droppa hans name ändå.

Spelmässigt tycker jag inte Chelsea imponerat nämnvärt hittills. Men det gjorde de å andra sidan nästan aldrig under Mourinho heller, och ändå vann de hela tiden.

Michael Owens slängkyssar i lördags var för övrigt det vidrigaste jag har sett i en PL-match sedan Eduardos benbrott.

johan sa...

Vad sjutton skulle Elmander till Bolton för? Av alla icke-spelande engelska fotbollslag valde han den värsta klubben av dom alla. Money talks?

papphammar sa...

Kloningen har uppenbart nått Canal+ då Jonas kommenterar båda livematcherna ikväll enligt tv-tablån. Imponerande med sådan split vision!

Seger sa...

Bara Jonas klarar en sådan bedrift

gooner sa...

Klart det är imponerande att Spurs har 9p, så många poäng brukar det ju ta flera månader för dom att skrapa ihop men så särskilt fantastiskt har de ju inte spelat. Mot West Ham var de ju inte ens bäst på plan. Ser man till detta så anser jag (helt objektivt hehe) att Arsenal imponerat vida mer.