måndag 31 augusti 2009

Helgens fotboll (och lite annat)

Det är verkligen inte någon picnick att vara fotbollsreporter och bloggare ska ni veta. Om man till exempel råkar vara bjuden på ett bröllop en lördag så innebär det att man missar tre direktsända PL-matcher och highlights från tre andra. Som den fotbollsnörd man är så spelar man givetvis in dem och tittar på dem dagen efter, men när vi kom hem från Köping visade det sig att hemmets digitalbox somnat in för gott. Den stod bara och blinkade lite trött, och efter någon timmes väntetid i diverse telfonsupportköer förstod jag att det bara är att byta ut den.

Detta innebär ett par saker: Nästan all min uppfattning om det som hände i helgen kommer från olika Internethighlights, matchrapporter från Sky Sports samt hörsägen. Extra roligt då att jag tackat "ja" till att vara med i säsongens första Euro Talk på Fan-TV idag. Känner att jag inte kommer att ha så mycket att bidra med. Ett stort tack till Samsung för detta, eftersom det är de som byggt ihop digitalboxen så jävla dåligt att den pajar efter ett års användande.

Tyvärr hinner jag inte hämta någon ny idag, för sent igår kväll fick jag ett SMS av redaktör Jens C som meddelade att jag gärna får vara reporter i Malmö ikväll. Så direkt efter inspelningen av Euro Talk så blir det färd mot Arlanda för vidare tur ner till Skåne.

Av det jag har sett på de olika highlightsen kan jag reflektera över följande:

* Man Utd-Arsenal skulle kunna ha slutat hur som helst, egentligen. Arsenal hade bra med chanser framåt, och självmålet av Diaby är helt bisarrt. Det konstiga med matcher som kan sluta hur som helst är att de oftast vinns av Manchester Utd.

* Chelseas 3-0-seger över Burnley är inget man ska dra för stora växlar av, men full pott är full pott - och det är givetvis riktigt bra av Ancelotti och kompani. Som jag dock har varit inne på tidigare har de ett mycket lämpligt spelschema de första sex omgångarna - så 18 av 18 är egentligen en högst normal utdelning där. Hittills har de alltså 12 av 12. I nästa omgång är det Stoke, och sen Tottenham...

* ...och Tottenham verkar ha ett grymt flyt just nu! Målet i 95:e av Lennon är symptomatiskt för ett lag som är i toppform. Att Luka Modric kommer att vara borta länge efter benbrottet är dock en rejäl jobspost, för den gubben är en riktigt bra fotbollsspelare. Ledley Kings ljumskskada är inte heller bra för Spurs, men är det något de är vana vid så är det att spela matcher utan Ledley King - så det fixar de nog.

* Liverpool fick tillbaka lite självförtroende när de vände borta mot Bolton. Glen Johnson kan redan nu vara säsongens vettigaste värvning i Premier League, och Steven Gerrard avgjorde som vanligt. Jag undrar hur många matcher han har gjort "the game winning goal" i...? Han är som Michael Jordan, på det sättet. Å andra sidan sa Jordan alltid att "visst, jag har satt en väldig massa avgörande poäng i min karriär, men jag har nog missat ännu fler". Gary Megson är nog den manager som sitter mest löst till av alla i Premier League just nu.

* Wolverhampton - Hull slutade 1-1 och det enda man kan säga om det är att det nog var en match som något av lagen hade behövt vinna. Även om det är sjukt många matcher kvar så är trepoängare mot de väntade bottenkollegorna guld värda, en poäng är rena Status Quo-resultatet.

* Stoke vann efter mål på en fast situation. Jag börjar bli lite förtjust i Stoke. De är så sjukt oglamourösa och enkla att de håller på att bli anglofilernas självklara val i ligan.

* Everton behövde verkligen den där trepoängaren, medan Wigan plötsligt har problem under Martinez. Jag hoppas att spelarna ändå väljer att fortsätta att tro på sin nye spanske tränare - det vore kul om hans idéer fungerar, nämligen.

* Aston Villa inledde säsongen svajigt, plötsligt har de två raka segrar mot, i tur och ordning, Liverpool och Fulham. Just nu ligans mest svårbedömda lag, om ni frågar mig. Jag vet inte alls vart jag har dem.

* Emmanuel Adebayor har nu gjort mål i samtliga sina tre ligamatcher med Manchester City, och det blir vansinnigt intressant att följa honom i hans nästa ligamatch, som ju är mot Arsenal den 12:e september... Extra kul att jag ska vara på plats på den matchen! Jag ska nämligen på en sedan länge inplanerad minisemester med mina tre kompisar till England, och vi ska se både den matchen samt Birmingham-A.Villa. Det blir med andra ord inget PL-lördagframträdande från min sida nästa program heller. Oroa er dock inte - sen är jag nämligen med i alla program resten av säsongen (utom ett, när jag åker på familjesemester). Pompey är förresten inte alls bra. Paul Hart sitter nog ännu lösare till än Gary Megson, när jag tänker efter.

14 kommentarer:

gooner sa...

Arsenal - Man Yoo kunde ju slutat hur som helst...

Om inte Mike Dean hållt i visslan.

Nu var det tämligen soklart hur det skulle sluta. Att missa Fletchers 20 fouler samt hans överfall på Arshavin i straffområdet går helt enkelt inte att snacka bort. Att sedan Rooney lät fötterna sluta gå långt innan Almunias klumpiga armar sträcktes ut är inte så lätt att se. Särskilt inte med Mike Deans ögon.

Det som var kul var att det unga Arsenal stundtals spelade ut världens bästa klubblag, skapade massvis med fler chanser än hemmalaget och hade Diaby inte fått hjärnblödning kanske det hade behövts ytterligare horribla domslut från Mike Dean för att säkra 3p för de röda djävlarna.
Proud to be a Gooner!

Kriss sa...

Gerrard har nog rekord i att göra avgörande strutar, och på vilket sätt han gör dom. Det ryktades om att man hittade Jäskeleinens målnät uppe med Fuglesang.

Något som vore intressant för er i C+studion är att se om något lag någonsin har släppt in de 7 första målen i premier leauge på fasta situationer som Liverpool har gjort nu. Det är skrämmande vad lätt det är att göra mål på Pool efter fasta situationer, försvarsspelet som varit Liverpools adelsmärke under så många år.

Mange sa...

En liten fundering angående ditt inspelningsproblem. Visst är du anställd på Canal+? Har inte Canal+ en fil de kan skicka till dig, med lämpliga höjdpunkter eller fullständiga matcher? Det är trots allt 2009, det borde väl vara en lätt sak att fixa?

Björn Orrenius sa...

Det brukar gå att ladda ner matcher från tankafett och piratebay om man gillar torrentpill

Jonas Dahlquist sa...

Försök att tanka ner en hel fotbollsmatch i TV-kvalitet från en server med ett trådlöst modem från "3" så inser du problemet...

Christian sa...

gooner, måste hålla med om att iaf Arsenal skulle haft straff där. Inte bara för att Fletcher går in dåligt (och jag tycker mig se att han tar Arshavin före han nuddar bollen) och för att han tar inte bollen med magen utan med handen. Bara på Old Trafford hemma laget lyckas med att slippa straffar emot sig och få straffar när spelarna (förr Ronaldo, i lördags Rooney) lägger sig innan kontakten

Mange sa...

Ok, dumt att bara ha ett ett modem som internetuppkoppling. Men jag förstår, det passar säkert dig bra.

bLyGE_kEntA sa...

Hahahahha unga Arsenal, jag tror jag dör. Ja Arshavin är ju så ung, och Gallas, och Almunia, och van persie, och Eduardo, och Silvestre, och Rosicky, och Sagna...

Martin Karlsson sa...

Uniteds startelva hade en medelålder på 27,3.

Vilket är rena gubbväldet jämfört med det infantila Arsenals medelålder som var 25,8.

Om United spelat med Berbatov istället för Giggs hade medelåldern varit nästan identisk.

På tal om hjärnblödning...
http://therepublikofmancunia.com/wp-content/uploads/2009/08/eboue.gif

Anonym sa...

Det är ju helt otroligt att Eboue får fortsätta från start gång på gång. Han tar enormt många felbeslut under matcherna.

Unknown sa...

Och om United hade spelat med ordinarie målvakt och Scholes istället för Fletcher så hade medelålder stigit med 2 år istället.

Medelålder bänk:
Arsenal: 22
ManU: 28.7

Medelålder trupp:
Arsenal: 24.2
ManU: 27.8

Viss skillnad. Om man nu ska prata ålder vilket känns helt meningslöst eftersom det inte är u21 vi pratar om här.

Martin Karlsson sa...

Att leka med siffrorna works both ways, och jag håller med dig om att det är relativt meningslöst.

Min poäng var att det "unga" Arsenal inte är så ungt längre.

henke sa...

Gooner/ Perfekt reflektion på hur jag upplevde matchen. Vid 1-0 till Arsenal och efter X-antal missade, solklara frisparkar(och straffen, inte minst) så var jag helt övertygad om att Dean skulle avgöra matchen, på ett eller annat sätt. Jag var dock väldigt övertygad om att det inte skulle vara till favör för mitt underbara Gunners. Ibland suger det att ha rätt...

gooner sa...

Martin:
I år vet jag inte men förra året var Arsenals trupp och förstaelva yngst i PL. Om inte det är ungt vet jag inte vad som är det. Men jag skyller inte på att de är unga, jag bara beskrev dem som unga vilket de, de facto, är. Sådeså.