onsdag 19 augusti 2009

Från A till Ö: B

Jag funkar så här: När jag kommer på en ny idé tycker jag att den är skitkul i ett par dagar, sen tröttnar jag. Därför är det lika bra att smida medan järnet är varmt, som det brukar heta. Här kommer bokstaven B.

BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB

Bakåtpassningar - ibland sitter jag och tittar på gamla fotbollsmatcher. Det kan vara en FA-cupfinal från 1979 eller en VM-match från 1982 eller 1986. Mellan varven tar målvakten upp bakåtpassningar med händerna, och varje gång sitter jag och skriker "HEEEEY!!" till bildskärmen. Det är onödigt av flera anledningar: Dels kan domaren inte höra genom TV-rutan, och dels så ägde situationen rum för 25 år sen. Dessutom så var det ju tillåtet att plocka upp bakåtpassningar då. Man kan verkligen säga att den regeln har ändrat sättet man spelar på, och det är positivt. En av de bästa regeländringarna på länge, helt enkelt.

Ballack - ett av mina första reportagejobb på Canal+ var när jag skulle intervjua gamle brassen Giovane Elber inför derbyt mellan Bayern München och 1860 München, det var på den tiden som Canal+ sände lite tysk fotboll också. Väl förberedd och laddad upp till tänderna med smarta frågor kom jag in till rummet där Giovane Elber satt, och jag började ställa frågor på engelska. Tyvärr kunde inte Elber ett ord engelska - han pratade bara tyska och portugisiska - och då uppstod ett litet problem. Jag kan nämligen bara tre-fyra ord på portugisiska (olämpliga) och så fick jag bottenbetyg i tyska på gymnasiet. Men, det var bara att sätta igång ändå. Första, och enda frågan, blev: "Das derby am Samstag, was denken sie?". Elber verkade förstå vad jag ville få fram och var vänlig nog att fortsätta intervjun helt själv. Han svarade på tyska på sisådär tio-tolv frågor som han själv ställde, en del riktigt kritiska, och sen tackade vi så mycket. Det blev bland de bästa inslag jag har gjort.

När jag och dåvarande Canal+fotografen Stefan Noreklev gick ut från intervjurummet stod Michael Ballack i mittcirkeln på träningsplanen och så delades resten av laget upp i två grupper, den ena lite större än den andra. Jag frågade gamle Bayernspelaren Björn Andersson, som jobbar för klubben och guidade oss runt, vad det var de höll på med. "Jo, de bettar 50 euro var på om Ballack kan sätta bollen i ribban från mittpunkten - de där fem tror att han fixar det, resten tror att han missar. De gör så varje dag". Ballack tog sats och SMACKADANG så satt bollen stenhårt i ribban, till stor glädje för de fem som trott på honom. Hyfsat imponerad stod jag och glodde på Ballack, och då fyllde Björn Andersson på med "...han har satt den fem dagar i rad nu".

Jag vet inte om det säger något om fotboll i allmänhet, men det var jävligt coolt.

Blackburn Rovers - det är bara är fyra lag som har vunnit ligan sen Premier League skapades till säsongen 1992-93: Arsenal, Chelsea, Manchester Utd och... Blackburn. Idag finns det inte ett uns av guldglans kring laget, men 1994-95 hade de lirare som Chris Sutton, Alan Shearer och så var Kenny Dalglish manager. Ägaren Jack Walker plöjde in pengar i klubben i flera år, och till slut så fick han det han ville - en ligatitel till Blackburn Rovers. Det är bara 15 år sen, men det känns som en evighet.

11 kommentarer:

Unknown sa...

Vilket lag Blackburn hade när de vann. Helt otroligt att TFF slog ut just det laget ur UEFA-cupen. Blixt, Brorsson, Karlsson x2, Jankulovski (enda heltidsproffset) och Sandell mot Sutton, Shearer, Hendry mfl. Undrar när ett svenskt lag slår ut blivande pl-mästare igen. Tror inte det kommer att hända under min livstid (planerar att finnas kvar nåt halvsekel eller så till).

gooner sa...

Mittpunkten? No fucking way.

Jonas Dahlquist sa...

Hade inte heller trott på det om jag inte sett det med egna ögon. Helt bisarrt.

arthur sa...

16 spelade matcher nu och fortfarande inte en oavgjord match! Någon form av rekord? Kanske något att väva något slags statistisk inlägg kring kanske?

grimandi sa...

Lägg till Burnley på B. Manchester United ajajaj. Gick iofs lite småknackigt från start förra året med. Oavgjort mot newcastle och stryk mot pool, men torsk mot Burnley är stor humor.

bLyGE_kEntA sa...

Stryk mot Pool i början? :| prata inte om du inte har koll, knappast pinsamt att förlora på Turf Moor, fråga bara Spurs och Arsenal, och då var de ändå i The Championship.

Valdemar sa...

Som regerande ligamästare (tre år i rad, dessutom) är det verkligen ganska pinsamt att förlora mot nykomlingar. Det tycker nog de allra flesta.

FIlle sa...

ccccccccc
ddddddddd

nu!!

grimandi sa...

bLyGE_kEntA: Eh omgång 3 liverpool Man U 2-1 ringer det en klocka eller. Jag räknar det till starten av säsongen. Jag har koll har du?

Unknown sa...

bLyGE_kEntA: Du ska i åtanke att Arsenal förlorade mot Burnley i ligacupen. Arsenal är inte direkt kända för att ställa upp med sin A-uppställning där va? (till skillnad mot United i PL)

bLyGE_kEntA sa...

Du ska ha i åtanke att Burnley är i Premier Leage nu, inte i ligacupen. Men har inte Arsenal såna fantastiska superduper världens bästa gneom tiderna talanger så de borde vinna såna matcher? För övrigt slog Burnley Spurs med 3-0 hemma, också när de var i The Championship.

Turf Moor är helt enkelt en jävligt tuff arena att spela på.