onsdag 8 juli 2009

Problemet med pressläggningar

Ni som köper Expressens TV-bilaga vet att det finns en liten Canal+bilaga inuti den, där vi berättar vad som ska hända i filmens och sportens värld. Jag brukar skriva en krönika i den där tidningen, och man måste vara ute i ganska god tid med tanke på pressläggning o.s.v. Igår fick jag den tveksamma äran att tippa en PL-tabell för 2009-10 till ett av augustinumren, trots att lagen knappt ens har börjat värva. Jag tänker dock inte låta detta påverka mitt framtida tabelltips - nu har jag gjort ett, och sen får jag stå för det. Here goes:

1. Liverpool
2. Chelsea
3. Manchester Utd
4. Everton
5. Arsenal
6. Aston Villa
7. Tottenham
8. Wigan
9. Manchester City
10. West Ham
11. Fulham
12. Sunderland
13. Bolton
14. Birmingham
15. Stoke
16. Blackburn
17. Portsmouth
18. Burnley
19. Wolverhampton
20. Hull

Jag tippade Liverpool ifjol också, men nu känns det som ett ännu bättre år för dem att ta hem sin första Premier League-titel. Wigan ser jätteintressanta ut och blir antingen succé eller fiasko – jag väljer att tro på nye managern Roberto Martinez. Fulham får svårt att följa upp sin fina sjundeplats och hamnar något sämre. Arsenal har levt farligt som "lag nummer fyra", tycker jag. Nu tar Everton den platsen. Av nykomlingarna tror jag mest på Birmingham, som har ett halvcyniskt spel och mycket Premier League-rutin. Hull var vårsäsongens sämsta lag, men klarade sig kvar ändå – nu åker de ur så det sjunger om det. Wolves och Burnley får också lämna.

Frågan är vad jag ska lova att jag gör ifall Manchester Utd trots allt vinner ligan. Jag ska ju åka och sjunga "Simply the best" utanför Old Trafford när jag och foto-Jocke sticker dit i augusti, jag ska säkert komma på något lämpligt straff för nästa säsong också. Egentligen är det idiotiskt att tippa mot Man Utd med tanke på att de har vunnit fler PL-titlar än alla andra lag tillsammans, men va fan - lite spänning måste man ju ha i tillvaron.

17 kommentarer:

Christian sa...

Om jag inte minns fel så va ditt Liverpool tips förra året med garderingen "Om Torres och Gerrard inte blir skadade", hur många matcher vare dom spelade tillsammans egentligen? Tror iaf samma sak gäller i år, Torres och Gerrard måste vara hela (och Alonso och Mascherano får inte bli sålda). Då tror jag på Liverpool.

Anonym sa...

Jag tror Arsenal tar tredjeplatsen i år. Särskilt med tanke på deras snygga bortatröja.

Dennis sa...

Tröj-idéerna var bättre förr. Synd bara att det stannade vid idéer. Presentationen var också bättre förr.

stevvan sa...

Aaanääee! Tippar Wolves på nedflyttningsplats!?! Skämmes! De kommer definitivt före Birmingham/Hull/Burnley åtminstone!

Henrik sa...

Dessvärre så ser Liverpool väldigt starka ut och är väl det ända laget som inte förlorar så mycket på att bli ett år äldre. Saknar dock fortfarande ett halvdugligt alternativ till Torres, vilket inte kommer att gynna dom i längden. Man Utd har förmodligen sålt en ligatitel, även om jag tror att dom kan slå vilket lag som helst i enskilda matcher.

Som grundtips så ser den din tabell ok ut, tror dock att Arsenal med en Arshjavin i högform kommer att knipa 4e platsen till slut, men det blir nog ännu mer på håret än denna säsongen.

bLyGE_kEntA sa...

Haha alla här tror på Liverpool. Lär sig folk aldrig eller?

Henrik: Förlorar United eller Arsenal på att bli ett år äldre eller? Som jag ser det så förlorar Liverpool ganska mycket på att bli ett år äldre, för har de egentligen någon nyckelspelare som är under 25? Nope.

Henrik sa...

Giggs och Scholes kommer förmodligen att spela än mindre nästa säsong pga att dom blir till åren, två spelare som United inte riktigt lyckats hitta bra alternativ till i min mening. Jag är inget större fan av Anderson och nu när Ronaldo är borta så tycker jag att United saknar riktigt bra yttrar. Valencia är ok, park är en slitvarg och Giggs är Giggs men inte riktigt i närheten av sina stora dagar på kanten. Med det inte sagt att han är dåligt på något sätt, men det som har varit en av Man Utds stora styrka senaste 15 åren ser jävligt svagt ut inför nästa säsong, åtminstone förhållandevis...

Chelseas stjärnor börjar även dom bli till åren. Drogba, Ballack, Lampard, Anelka bland annat når alla 30 och alla dessa har sett bättre dagar,har svårt att se att Ancelotti ska få liv i dom.

Angående Arsenals lovande lag, vilket dom har varit i en herrans massa år nu så tycker jag att dom dels inte är lika bra på att hålla bollen i laget(helt bedrövliga då inte Fabregas är med), dels har bedrövliga anfallare. Samtidigt som allt för många stannat i sin utveckling.

I Liverpool däremot så är väl de flesta av de bra spelarna under 30 och får man bara ha Torres skadefri under en större del av säsongen så tror jag att dom kommer bli bättre, dessutom ser man ut att klara sig igenom sommaren med en relativt intakt trupp. Det tar emot att säga det men Liverpool ser oroväckande starka ut inför nästa säsong.

bLyGE_kEntA sa...

Henrik: Varför måste man alltid snacka om "ersättare"? United skaffade ingen ersättare för RVN, man ersatte Beckham med en finnig tonåring, man har aldrig ersatt Keane. Likväl vinner dom ligan år efter år. Tystar alltid tvivlarna som kommer år efter år. Sedan kan man väl knappast kalla Giggs och Scholes för några nyckelspelare nuförtiden?

Liverpool har köpt en spelare hittills och köper de inte några till ser jag inte hur de skulle kunna vinna över en hel säsong, behövs fortfarande mer offensiv kvalitet.

Kriss sa...

Hoppas och vill tro på att mitt Liverpool tar hem ligan iår, men som Kenta säger så behövs det fler alternativ framåt. Matcherna utan Torres blev allt för ofta ett oavgjort resultat vilket i längden visade sig vara den avgörande faktorn till att man slutade på en andra plats.

United blir starka, men mer mänskliga och kan därmed få det svårt att vinna iår igen.

Arsenal kommer med en intakt trupp från förra säsongen, med mindre skador blir dom kanonfarliga.

Chelsea är tunga, och med lite köpkraft blir de en allvarlig utmanare till ligatiteln.

Henrik sa...

Kenta, när Beckham drog och Keane inte riktigt presterade(kom inte och säg att han var i sitt forna jag sista perioden i Man Utd) så vann Man Utd inte heller ligan på 3 säsonger, vi hade dessutom stora problem i försvaret. Har du helt förträngt perioden när vi hade Alan Smith som testade att vara defensiv mittfältare? När Van Nistelroy drog så hade vi ändå riktigt bra anfallare i Saha och Rooney.

Att komma och tro att Man Utd kan kortsiktigt täcka upp de offensiva kvalliteter genom de värvningar som gjorts jämfört med de som vi tappat är lite väl optimistiskt. Visst kan Valencia och Nani utvecklas till att bli riktigt bra, men ingen av dom kommer att göra 20 mål nästa säsong.

Man Utd vann inte ligan säsongerna 2004-2006 och det var först när vi värvat Vidic, Evra och Carrick (januari,januari och sommarn) samt att Ronaldo och Rooney växt till sig 2006 som det började vända ordentligt säsongen 2006/2007. Man behöver kompetenta ersättare, eller åtminstone sådana som kan göra jobbet nästan lika bra till folk som är på väg ner i karriären. Man Utd saknar en bra stabil offensiv spelfördelare när Scholes inte spelar och risken är stor att vi kommer att ha ett sämre kantspel nästa säsong. Jag vill hoppas att det löser sig men det känns som att det blir än tuffare i ligan nästa år.

bLyGE_kEntA sa...

Kantspelet blir ju snarare bättre nu när Ronaldo stuckit och United får in en klassisk winger som slickar kanten. Tippar på att United börjar lira 4-4-2 igen.

Nja, det är ju en klassiker. Ruud såldes och ingen ersättare köptes in, förutom Carrick. Då kom ju det klassiska citat "Where are the goals going to come from?" och United svarade genom att vinna ligan och gjorde fler mål än på mycket länge.

Jonas sa...

Arsenal kommer utmana om titeln i år, mark my words.

Försvaret ser brett ut nu när Vermaelen (stavning?) är värvad. En mittfältare till på väg in, Rosicky är hel igen så även där ser laget MYCKET starkt ut.

Arsenal har färmodligen ligans bredaste och starkaste forwardsuppsättning.

Glöm inte, Arshavin tillgänglig redan från start!

tompagräs sa...

Hoppas att du har rätt Jonas då jag är pool-fan, men jag tycker att du och flera andra underskattar Arsenal. De gjorde ingen bra säsong men i slutspurten förlorade de nästan inga matcher och med Arshavin en hel säsong tror jag att de kommer att slåss om titeln. Tror att om det är något top-4 lag som ligger risigt till så är det Chelsea. United är fortfarande starka och kommer att sluta i toppen.

t-bear sa...

Arsenal kommer som det känns nu top 3. Som tidigare sagts, intakt trupp, Arsjavin från start, bra ny mittback etc.

Om inte Chelsea värvar blir det nog tufft med top 3 faktiskt. Vet inte hur Ancelottis engelska är, men jag tror det blir en "Juande Ramos" av det hela...

Dags för Bolton att åka ur och hoppas Wolves klarar sig!

bLyGE_kEntA sa...

Beror lite på hur Chelsea värvar. Som det ser ut nu så lär inte Chelsea vinna, men jag tror de köper in minst två till så man vet aldrig.

Anonym sa...

Att Rosicky och Eduardo kommer tillbaks i truppen känns som ett stort lyft för Wenger. Mitt tips är tredje plats, med sniff på andra plats.

Anton sa...

Kan aldrig i mitt liv tänka mig att Arsenal slutar på en femteplats nästa säsong. Truppen har förstärkts sen förra säsongen, och till slut var det en ganska god marginal till Everton och Villa. Möjligt att det blir en fjärdeplats, men aldrig femma.

Liverpool är så jäkla oberäkneliga också. Kan vara hur bra som helst men samtidigt mediokra. Man United KAN bara inte vinna i år igen, och jag tror att Chelsea floppar med Ancelotti och "bara" får en fjärdeplats. Jag sticker ut och tippar såhär till slut:

1. Liverpool
2. Arsenal
3. Man Utd
4. Chelsea