onsdag 3 juni 2009

Tränarintervju, del 9

Praktikant-Leo gör sin sista dag på redaktionen imorrn, så nu får han ringa rejält de sista skälvande timmarna till kvarvarande Allsvenska tränare. Han har dock hunnit med rätt många, och nu är det Zoran Lukic's tur.

God morgon, Zoran. Vilka ligor i Europa följer du mest?
- La Liga och Bundesliga är de två bästa ligorna tycker jag.

Varför då?
- Det är ligorna med både de bästa lagen och de bästa spelarna. Bundesliga har ju framförallt publiktrycket men båda dessa ligor bjuder också alltid på ett bländande offensivt spel.

Premier League då?
- Självklart kollar jag på den engelska ligan men inte lika mycket som de andra två.

Varför inte?
- Som jag sa tycker jag att den bästa fotbollen finns i Tyskland och Spanien.

Kan du verkligen säga att det finns bättre lag i Tyskland än i England?
- Ja det kan jag. I Sverige tycker man att det är självklart att ett engelskt mittenlag är bättre än ett tyskt. Men jag tror exempelvis inte att Newcastle skulle slå Schalke 04. Det tror jag verkligen inte.

Varför tror du att folk i Sverige generellt tycker att Premier League är den bästa ligan?
- För att England ligger närmast oss. Det är den liga vi helst identifierar oss med plus att det är den liga som visas mest på tv. Då är det inte så konstigt att många tycker att den engelska ligan är den bästa.

Succélaget Wolfsburg vann ju Bundesliga i år vilket var en enorm överraskning. Kan du förklara det?
- Då och då kommer det uppstickare som för en säsong kan utmana de stora lagen i ligorna. I år var det Wolfsburgs tur. De hade framförallt två målskyttar som sprutade in mål (Edin Dzeko & Grafite, Leos anmärkning) och gör man mål så vinner man matcher.

I Premier League har det ju dock saknats en rejäl uppstickare på ett tag, vad beror det på?
- Ekonomin är avgörande. De lag med störst ekonomiska resurser blir också de bästa. Kan du köpa de bästa spelarna får du också ett slagkraftigt lag.

Ser du någon framtida uppstickare i Premier League?
- Nej, egentligen inte. Manchester City kommer ju försöka och några andra med dem men de kommer inte att lyckas eftersom att de kommer att få de spelare som storklubbarna har ratat.

Har du något favoritlag i England?
- Liverpool är mitt favoritlag. Jag har hållit på dem sen jag var ung.

Varför just Liverpool?
- För att de var bland de första lagen i England att börja spela en vacker och attraktiv fotboll. Jag gillar spelande lag och Liverpool är ett sådant. Det var lätt att charmas av Liverpool när jag var yngre.

Har du någon favoritspelare?
- Jag trodde inte att man skulle få uppleva någon lika bra spelare som de gamla klassikerna men jag måste säga Steven Gerrard. Han är helt enkelt bäst.

Har du varit på plats i England någon gång?
- Ja men bara på Anfield. Liverpool är en fantastisk upplevelse och vill man se en riktig publikfest ska man ju åka dit. England har ju lyckats fantastiskt bra med stämningen på arenorna numera. Alla dricker öl, sjunger och festar men det är inga bråk längre. Det är fantastiskt.

I höst är det 40 år sedan Tipsextra visades för första gången på svensk tv. Hur följde du engelska ligan när du var yngre?
- Det gjorde jag inte eftersom jag växte upp i forna Jugoslavien, och där kollade man mest på matcher från Tyskland, Italien och Spanien. England hade oteknisk fotboll tyckte man. Därför kollade man inte. Men när jag blev äldre och flyttade vidare såg man ju mer och förstod att engelska ligan kanske inte var så dålig.

Slutligen, vad tror du om nästa säsong?
- Det känns som att Manchester United och Liverpool kommer att fortsätta dominera.

8 kommentarer:

Henrik sa...

Praktikant Leo fick nyss en till att ringa till då Lukic avgått.

Dennis sa...

"I Sverige tycker man att det är självklart att ett engelskt mittenlag är bättre än ett tyskt. Men jag tror exempelvis inte att Newcastle skulle slå Schalke 04. Det tror jag verkligen inte."

Han verkar inte ha jättekoll på engelsk fotboll.

Martin Karlsson sa...

Liverpool kommer fortsätta dominera?

Hur många ligatitlar har pool vunnit de senaste 20 åren?

Han verkar, som sagt, inte ha jättekoll påengelsk fotboll.

Jonas Dahlquist sa...

Precis - han insåg ju det och avgick strax efter intervjun.

bLyGE_kEntA sa...

Inte konstigt att han avgick/fick sparken. Usel koll och märkliga åsikter. Märks att han är Liverpoolsupporter faktiskt.

gooner sa...

Vilken clown.

Unknown sa...

Som Dennis redan sagt. Newcastle är ett bottenlag i Pl, och har varit under många år.
Att han skulle ha stort intresse för tysk fotbolls bevisas inte direkt heller då Schalke varit ett topplag i många år. Möjligen inte den absoluta toppen men att kalla dom ett mittenlag är bara larvigt.

Så ja den jämförelsen var ganska usel.

Jonte sa...

Spelar roll? Schalke 04 skulle troligen spöa Wigan 8 av 10 gånger också.