tisdag 16 juni 2009

Tränarintervju, del 12

Praktikant-Leo har åkt iväg på en charterresa med sina kompisar. Jag tror att de är i Turkiet. Ungdomen kan åka och roa sig medan vi seriösa journalister stannar hemma och sliter, minsann. Innan han åkte iväg så lämnade praktikant-Leo den här intervjun med BP:s tränare Kim Bergstrand.

Hej Kim. Följer du Premier League?
- Nej, det gör jag inte.

Va? Varför inte?
- Jag har inte kanalen så då är det svårt för mig att kolla.

Men varför har du inte Canal+!?
- Äh, jag har prioriterat annan fotboll.

Som vilken då?
- Den spanska, jag gillar verkligen Barcelona. De spelar den bästa och mest offensiva fotbollen. Det är intressant.

Håller du på något lag i England då?
- Ja, Manchester United är mitt lag.

Varför då?
- För att de fick stryk med 3-5 mot West Bromwich 1978... Nej, för att vara ärlig så vet jag inte. Jag gillar dem bara.

Har du sett dem på plats någon gång?
- Nej, tyvärr inte. Däremot har jag sett andra lag.

Vilka då?
- Tottenham, Arsenal och Sheffield Wednesday bland andra.

Vilken arena gillar du bäst av dem du har varit på?
- Highbury var ju riktigt häftig. Den gillade jag.

Hämtar du inspiration från de stora ligorna?
- Ja, det gör jag väl. Främst anfallsspelet då.

Någon speciell tränare du ser upp till?
- Nja, det finns ju massa bra tränare. I England finns ju förstås Ferguson, Wenger och Benitez. Stortränare allihop som står för fantastisk fotboll. Man har ju ingen relation till dem i och för sig, men bra är de.

Har du någon favoritspelare från den engelska fotbollen?
- Ja, Paul Scholes!

Varför just han?
- När han var som bäst var han världens bästa tvåvägsspelare. Han styrde och ställde i alla matcher och var en nyckelspelare i United.

Vem i BP:s trupp är mest lik Scholes?
- Haha, det är väl Andreas Eriksson tror jag. Han springer åt båda hållen.

Vad har du att säga om Tipsextra?
- Massor! Man kollade ju på det hela tiden, visserligen för att det var det enda som fanns att kolla på. Det var skitiga planer och leriga åkrar! Fotbollen gick framförallt otroligt fort!

Är fotbollen bättre idag?
- Oh ja, fotbollen är bättre nu, men då var fotbollen som bäst för sin tid. Dock är den som sagt mycket bättre idag.

Inga kommentarer: