tisdag 9 juni 2009

Tränarintervju, del 10

Praktikant-Leo har nu lämnat byggnaden ett tag. Han är inte praktikant längre, utan har sommarlov. Han var vänlig nog att lämna efter sig ett litet "arv" i form av resten av tränarintervjuerna, som jag kommer att fortsätta portionera ut under juni månad. Idag får ni höra hur intresserad/ointresserad AIK:s Mikael Stahre är av engelsk fotboll!

Hejsan Mikael! Vilken fotbollsliga följer du mest?
- Som allsvensk tränare måste jag svara Allsvenskan.

Premier League då?
- Jag kollar mest sporadiskt sådär på fotboll utanför Sverige. Premier League är den liga som tilltalar mig mest men sedan jag blev tränare för AIK har allt min fokus legat där.

Hur var det när du var tränare i Väsby?
- Haha, det var förstås ingen skillnad då heller. Man kollade när man hade tid men Väsby prioriterades hela tiden.

Vad tycker du om Premier League?
- England känns som det land med högst underhållningsvärde när det gäller den inhemska fotbollen. De bästa lagen och de bästa spelarna finns ju där så därför är Premier League den roligaste ligan att kolla på.

Är ditt förhållande till Premier League strikt professionellt eller följer du något av lagen som en supporter?
- Chelsea har alltid varit mitt favoritlag så jag får väl erkänna att jag följer dem. Bara för att jag prioriterar AIK betyder inte det att jag inte vet vilka ligor som har vilka lag, spelare och så vidare.

Varför håller du på Chelsea?
- Min morfar höll på Chelsea och då var de ju långt ifrån framgångsrika.

Vilket Chelsea föredrar du, det gamla Chelsea eller Abramovich-versionen?
- Det Chelsea vi ser idag är ju fullt av världsstjärnor och därför får jag säga att det är roligare att kolla på dem idag.

Har du någon favoritspelare i klubben?
- Kerry Dixon är min absoluta Chelseafavorit.

Vad säger du om jag säger Gianfranco Zola?
- Teknisk.

Har du varit på Stamford Bridge någon gång?
- Nej, tyvärr.

Har du sett några andra lag i England?
- Ja, mest Arsenal. Jag såg när de mötte AIK bland annat. Jag såg också när Tottenham spelade mot Fulham.

Vilken arena gillar du bäst?
- Att se Arsenal mot AIK på Wembley var en fantastisk upplevelse. Wembley var riktigt häftig.

Hämtar du inspiration från den engelska fotbollen?
- Så är det ju alltid när man kollar på bra fotboll. Allt som är bra går att hämta inspiration ifrån. Ibland är det till och med så bra att det är svårt att applicera men kollar man med öppna sinnen går man inte miste om mycket.

Vad har du för relation till Tipsextra?
- Jag kollade på det hela tiden när jag var liten. Det är minst sagt en kontrast om man jämför med idag. Jag får en viss känsla av DDR-Sverige som jag växte upp i när man säger Tipsextra. Grå-beiga bilder från gamla arenor var det då, att jämföra med sändningarna idag där både själva fotbollen och programmen har blivit bättre. (tack för den, Mikael säger Jonas!)

Inga kommentarer: