onsdag 10 juni 2009

Spännande Wigan!

Wigan Athletics ordförande Dave Whelan har sagt till Sky Sports att Roberto Martinez är klar som ny manager för klubben nu när Steve Bruce flyttat till Sunderland.

Roberto Martinez är kanske inget "household name" här i Sverige, men i England fick han enormt mycket beröm för sitt arbete med Swansea den senaste säsongen. Martinez är bara 35 år gammal, och i vanliga fall är jag ju tveksam till unga managers, men här tror jag att Wigan har hittat en liten juvel.

Martinez kom som spelare till Wigan från Real Zaragoza 1995, och då låg Wigan i League Two. Dave Whelan var ordförande redan då, och han passade på att samtidigt värva ytterligare två spanjorer som hette Jesus Seba och Isidrio Diaz. Tillsammans med Martinez blev de givetvis kallade "The three amigos".

Jag påstår inte att han är någon ny José Mourinho, men han står för en attraktiv och snabb passningsfotboll och han verkar veta vad han pysslar med. Huruvida han har rätt spelarmaterial för att spela så i Wigan eller ej låter jag vara osagt till dess att transferfönstret har stängt, men han lyckades uppenbarligen med Swansea, så...

Lite Mourinho är det allt ändå över honom, va?

Egentligen är det helt bisarrt, här sitter jag i juni månad och funderar på hur intressanta Wigan kan bli till hösten. Jag måste söka hjälp, tror jag.

Inga kommentarer: