torsdag 21 maj 2009

Tränarintervju, del 4

Jag hoppas att ni inte har tröttnat på Praktikant-Leos intervjuer med de Allsvenska tränarna, för det här är bara den fjärde - vilket innebär att det kommer att dyka upp tolv till. Själv tycker jag att det är väldigt kul att höra vilken relation de har till engelsk fotboll, vilka favoritlag de har och hur de följde alla TV-programs moder - Tipsextra - när det begav sig. I höst är det för övrigt 40 år sen det första Tipsextra sändes, det ska vi nog uppmärksamma på något sätt i våra program, tycker jag.

Nu är det dags för Häckens Peter Gerhardsson att prata om engelsk fotboll:

Vilken europeisk liga följer du mest?
- Framförallt följer jag Premier League. Det har genom alla år varit hög intensitet och funnits en ärlighet inom brittisk fotboll som har lockat mig. Nu på senare år har det kryddats med de bästa utländska spelarna, något som förstås har höjt nivån ännu mer. Ett tag var det dock riktig "crap-fotboll" med lag som Wimbledon och sådär... Men nu ser det bättre ut med Aston Villa och Everton som också spelar väldigt attraktiv fotboll.

Har du ett favoritlag?
- Arsenal. Jag har följt dem ända sedan jag var liten grabb, passionerat dessutom. Jag kollar på alla matcher jag kan, A-lagsmatcher, B-lagsmatcher, allt. Arsenal är bokat i min kalender året om! När Wenger kom till klubben och ändrade spelfilosofin blev det ännu roligare att kolla på dem. Den mannen står för en fotbollsfilosofi som jag gillar.

Hämtar du inspiration från något lag i Premier League?
- Ja, det gör jag. När jag var assisterande i Helsingborg var jag över med Stuart Baxter för att studera både Arsenal och Manchester United. Det finns mycket att hämta i Premier League.

Emirates eller Highbury?
- Highbury var ju väldigt speciell. Det fanns en härlig atmosfär där hela tiden. Emirates är också fantastisk förstås. När jag var yngre åkte jag med grabbgänget och såg Arsenal en del, men vi såg även QPR på Loftus Road. En typisk brittisk arena som ligger insprängd mellan husen. Den gillar jag.

Vem är din favoritspelare genom tiderna?
- Här borde jag väl säga en Arsenalspelare, men jag var som mest fascinerad av Kenny Dalglish. När jag spelade själv såg jag upp till honom och vad han gjorde. Han var inte så snabb men han var ändå alltid bäst. Självklart hoppades jag ändå att det skulle gå åt helvete för honom när han mötte Arsenal.

Vem är din favoritspelare i Arsenal?
- Fabregas! En fantastisk spelfördelare med otrolig teknik, ändå tycker jag att många missar hans bästa egenskap - kollar man på hans huvudrörelser ser man att han har en fantastisk blick för spelet. Han vet precis var alla är hela tiden. Att titta upp och lära sig omgivningen är något som många fotbollsspelare skulle kunna jobba på.

Vad har du för relation till Tipsextra?
- Jag följde det så mycket jag kunde. Jag kommer ihåg spelare som Charlie George och lag som Wolverhampton. Tipsextra och Buster hängde liksom ihop med mitt fotbollsliv.

Slutligen, hur går det för Arsenal nästa år?
- Får vi behålla Adebayor tror jag att det kan räcka hela vägen. Han är en spelare som ännu inte har nått sin maximala potential. Försvinner han måste en liknande spelartyp värvas för Bendtner är inte fullfjädrad än.

2 kommentarer:

987jjh sa...

Eftersom du tycker att gula tröjor är fula kanske du gillar Arsenals nya bortatröjor! http://www.arsenal.com/news/news-archive/new-away-kit-2009/2010-picture-gallery

loontoon sa...

Tycker gott att praktikanten kan ställa lite följdfrågor ibland när det är på sin plats och inte bara beta av frågorna i den ordning de står på papperet.

När någon säger att Emirates är fantastisk så tycker jag en motivering krävs. Fantastiskt själlös? Fantastiskt dåligt tryck? Fantastiskt vad egentligen?