måndag 18 maj 2009

On Site vs Off Tube

TV-branschen svällar över av engelska uttryck och fackord, och Off Tube och On Site är två av dem.

On Site betyder att man kommenterar på plats på arenan där matchen spelas.

Off Tube innebär att man sitter i en skrubb på Tegeluddsvägen och tittar på TV och kommenterar.

Givetvis föredrar alla att vara On Site, men det är svindyrt att få kommentatorsplatser i England, och sen hade det kostat multum att flyga över folk till alla matcher vi sänder - så vi kör Off Tube för det mesta.

Portsmouth-Sunderland var en trist historia i 55 minuter innan den exploderade, och efter 60 minuter kom Off Tube-kommenterandets mardrömsscenario. Bollen gick fram emot John Utaka i straffområdet, han och Sunderlandförsvararen drog i varandras tröjor och domaren Alan Wiley visslade i pipan någon tiondel innan Utaka lyckades smälla in bollen i mål. Det godkändes ändå.

Som kommentator begriper man då ingenting. Givetvis börjar man tvivla på hur man bedömde situationen. Man börjar tänka att man har gjort bort sig. Sen vevar den engelske producenten repris på repris av målet, kryddat med närbilder på domare Wiley. Då börjar man ana att man kanske hade rätt ändå - men vad var det han i såna fall blåste för?

Engelsmännen hade Martin Tyler på plats på Fratton Park, en synnerligen rutinerad och duktig kommentator, och när jag lyssnade på hans referat efter matchen blev jag lugn. Han fattade nämligen inte heller ett smack av vad som hände.

Alan Wiley har en del att förklara, och jag slapp skämmas för att jag missuppfattat situationen. En seger i sig... Och även om det inte spelade någon roll just den här gången föredrar jag fortfarande givetvis On Site framför Off Tube alla dagar i veckan.

2 kommentarer:

Gw sa...

Tack för en bra genomförd match igår. Tur att du finns för att väga upp de andra usla kommentatorerna på Canal +(alla är inte usla). men du kan i alla fall kommentera dessa lag utanför "the big four"(gillar inte detta uttryck) utan att jämföra med dessa hela tiden.
Jag är en total insnöad fotbolls-nörd som gillar alla matcher även Wigan-Bolton typ. Mer än jag ser dessa upphosade topp matcher som inte gärna blir så bra, undantaget i år typ.
Oj jag skulle kunna skriva mycket i detta märker jag. skulle bara tacka!
AVFC.

King Gw.

Cani sa...

Jag kanske är dum, men efter att ha läst ditt inlägg så förstår jag fortfarande inte varför domaren blåste.
Vad hade hänt om Utaka inte gjort mål?

För övrigt vill jag bara tacka för en oerhört bra blogg =)