måndag 18 maj 2009

Tränarintervju, del 2

Nu har praktikant-Leo haft telefonen framme igen, den här gången är det Elfsborgs Magnus Haglunds tur att få svara på frågor om engelsk fotboll.

Vilken europeisk liga följer du mest?
- Både Premier League och La Liga. Premier League kollar jag på för att det är ligan med högst intensitet och kvalitet medan La Liga har det bästa anfallsspelet.

Följer du Premier League som supporter eller som tränare?
- Mest följer jag all fotboll ur en professionell synvinkel. Det är bra att ta intryck och lära sig av spelet i andra ligor.

Vilka lag kollar du mest på?
- De fyra stora är de jag följer som mest. Anledningen är helt enkelt att det är just de fyra som är de bästa lagen. De har de bästa spelarna, det bästa spelet och de mest intressanta tränarna. Att följa toppstriden i England är otroligt intressant. Sedan finns det ett lag till som jag följer och det är Fulham. Jag känner Roy Hodgson sen tidigare och han har gjort ett fantastiskt jobb med det lilla Londonlaget. Klarar de sjundeplatsen får de spela i Europa i höst och det är en stor bedrift.

Vilka lag har du sett på plats?
- Otroligt många. För många. Fortfarande ur en professionell synvinkel. Senast i vintras var jag på Craven Cottage och såg Fulham slå Middlesbrough med 3-0.

Vilken arena tycker du är den bästa?
- Hmmm... Jag vet inte riktigt. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin har tänkt på det.

Vem är din favoritspelare i Premier League?
- Thierry Henry när han spelade i Arsenal! Det fanns ingen bättre än honom när han stod på sin topp. Han var otroligt bra, lätt på foten och målfarlig. Han betydde mycket för Arsenal.

Vad har du för relation till Tipsextra?
- Jag är ju född -73 och när jag började intressera mig för fotboll i slutet av 70-talet blev det så att jag kollade på Tipsextra varje lördag med farsan. Det gick inte en lördag utan att man satt där framför TV:n, så man kan säga att jag har en stark relation till Tipsextra.

Hejade du på något lag när du var liten?
- Jag växte ju upp med Liverpool. De höll jag länge på. Sen när både Wenger och Ljungberg gick till Arsenal på 90-talet följde jag dem extra noga. Men då mer professionellt.

1 kommentar:

Svanen sa...

Hallo!

Bra blogg (smicker)
Kan inte du som verkar gå igång
på statistik kolla upp vilka
lag som har fått mest uvisningar
med sig och emot sig.
Samma sak med straffsparkar.
Känns som att Liverpool har fått
mest med sig under säsongen.
Men motbevisa mig gärna...

Ha de gott!