fredag 17 april 2009

It's grim up north

I England har de inget Norrlandsfönster, men hade de haft det så hade det gällt Newcastle, Sunderland och Middlesbrough. Dessutom kan man räkna in Hull till de där lagen, trots att staden Kingston-Upon-Hull ligger ungefär lika långt norrut som Manchester. Varför? Tja, av samma anledning som vi i Sverige brukar kalla Timrå-Luleå för ett Norrlandsderby trots att det är typ tusen mil mellan orterna.

Hur som helst håller det engelska Norrlandsförstret på att smälla igen ganska kraftigt, och fortfarande är det matematiskt möjligt att tre lag därifrån åker ur. Värst är läget för Newcastle och Middlesbrough, men närmaste lag ovanför nedflyttningsstrecket är Sunderland - så de ska inte känna sig allt för säkra. Bara två poäng före Sunderland ligger Hull, och de får också passa sig. Så här ser bottentabellen ut:

14. Portsmouth: 31 (8-10-13) 34-48 34
15. Hull: 32 (8-10-14) 36-55 34
16. Blackburn: 32 (8-10-14) 35-54 34
17. Sunderland: 32 (8-8-16) 30-43 32
-----------------------------------------
18. Newcastle: 32 (6-12-14) 37-52 30
19. Middlesbrough: 32 (7-9-16) 25-47 30
20. West Bromwich: 32 (6-7-19) 28-59 25

Newcastle har följande matcher kvar:
Tottenham (b)
Portsmouth (h)
Liverpool (b)
Middlesbrough (h)
Fulham (h)
Aston Villa (b)

Jag tror inte att de vinner mer än en av dessa, hemma mot Middlesbrough. Det blir förluster mot Tottenham och Liverpool, resten slutar oavgjorda. Det innebär sex poäng på de sex sista matcherna, och det räcker inte.

Middlesbrough åker också ur eftersom de är sämre än Newcastle, och Sunderland klarar sig tack vare att de har varit inställda på att det skulle kunna bli en bottenstrid ganska så länge, och dessutom har materialet för att klara av det.

4 kommentarer:

Björn Orrenius sa...

Hårda bud men du är väl hård mot Newcastle. De har precis kommit ur en sjukt svår spelschemaperiod och någonting har ändå hänt runt klubben sen Shearer tog över. Jag tror de tar minst 9 p på de resterande 6 matcherna. Sen är jag ganska övertygad om att Hull åker. Deras kvarvarande matcher är inte en lätt uppgift och de har en rakt nergående trend.
Sen står det mellan NUFC o Boro med Sunderland o Blackburn som outsiders till att åka ner.

Men mitt tips är WBA,Hull, Boro

Ska kanske tillägga att jag håller på Newcastle.. ;-)

Jonas Dahlquist sa...

Hmmmm... kan du precisera VAD det är i Newcastles spel de senaste veckorna eller månaderna som gör dem till ett vinnande lag snart igen?

Tilläggas bör kanske att jag absolut vill ha kvar Newcastle, de hör verkligen hemma ovanför mitten i Premier League om man ser till arena, fans och status. Styrelsen och de flesta spelarna hör däremot hemma precis där de är just nu.

Björn Orrenius sa...

Det var lite av min poäng, man kan inte peka för mkt på den senaste tidens resultat. Arsenal, Chelsea, Man U. Ser man dock till spel o matchbild här så tycker jag att de har bjudit till rejält men inte orkat stå emot. Mot sämre lag kommer poängen.

Pompey hemma
Boro hemma
Fulham hemma

o kanske nåt borta, Villa har antagligen inget att spela för i sista omgången. Det blir tight men jag tror de fixar det. Kanske främst på grund av att Hull o Boro är ännu uslare.

loontoon sa...

Innan säsongen hade jag skrivit under alla dar i veckan på att Hull och Boro är sämre än oss (NUFC alltså). Numer anser jag att vi är precis så dåliga som tabellen visar. Finns i dagsläget ingenting som får mig att tro att vi ska ta 9p på våra hemmamatcher. Boro blir det alltid kryss mot, Fulham är bättre än oss och Pompey bjuder vi säkert på 3 mål (minns Cacapa förra året...).

Nu låter jag kanske uppgiven och inte så där käckt positiv och hoppfull som man ju ska vara. Faktum är att jag faktiskt nästan ser fram emot vår startelva i cocacolaligan nästa år. Jag blir bara arg och upprörd när spelare som Butt, Owen, Viduka, Smith, Geremi och andra högt avlönade underpresterare vecka ut och vecka in inte spelar med den stolthet och aggressivitet som de skall göra.

Tyvärr förlorar vi väl guldklimpar som Bassong och Jonas, men jag ser hellre ett NUFC i CC som blir av med dödköttet, satsar på de unga talangerna som faktiskt bubblar upp i klubben och hittar tillbaka till sina rötter igen. Ge Shearer några år att sätta sin prägel och bygga upp lite Shearermentalitet i laget och sen kan vi försöka ta oss upp igen.

Hänger vi kvar kommer vi nästa säsong ha kvar de flesta av dessa urusla pengasugare (vem skulle vilja köpa dem för mer än kakpengar??) så det är värt smällen att åka ur bara för att hitta tillbaks till rötterna i mina ögon.