onsdag 15 april 2009

Reklam

igår sände Viasat en 90 minuter lång reklamfilm för Premier League på TV6, och det tackar vi på Canal+ givetvis för. Reklamfilmen var maskerad som en Champions League-kvartsfinal mellan Chelsea och Liverpool, och det utvecklade sig till en av de bästa fotbollsmatcherna på mycket, mycket länge.

Egentligen är det ingen idé att jag försöker analysera matchen eftersom jag fortfarande lider av någon sorts överstimulanschock. Ska jag ändå försöka så kan jag väl säga att det var som att båda lagen kastade hanskarna, sket i allt vad taktik hette, och sen började sluggerfesten. Det blev givetvis alldeles underbart.

Innan matchen var jag bombsäker på att Chelsea redan var klara för semi. När Xabi Alonso satte 0-2 var jag övertygad om att Liverpool skulle fixa det. När Lampard satte 3-2 var matchen helt över i mina ögon. Men sen small det igen, och när Kuyt nickade in 3-4 var jag helt på det klara med att Liverpool skulle göra 3-5 också. Det kändes verkligen inte avgjort förrän den 93:e minuten - och man hann väl med att tänka en miljon tankar och måla upp en miljard olika scenarion under matchens gång.

Upp med en hand alla ni som förutspådde att den här kvartsfinalseriens 180 ordinarie matchminuter skulle bjuda på TOLV mål...

Nu blir det Chelsea-Barcelona i semifinal, och det låter väl ganska så aptitligt? Ikväll tror jag på de engelska lagen, men höjer en varningsflagga för att Villarreal är ett fantastiskt lag offensivt och kan slå Arsenal. Porto behöver man kanske inte hissa den där varningsflaggan för eftersom folk redan vet att de är bra och kan slå ut Man Utd, men jag tror inte att de gör det. Å andra sidan finns det få människor som är sämre tippare än jag.

6 kommentarer:

gooner sa...

Inte bara matchen var lysande reklam för PL på C+. Viasats studio samt kommentatorer är nog den bästa reklamen för C+.
Glenn S undantagen.

Sinaken sa...

Viasats studio är bara pinsam om man jämför med canal+. Granqvist, Fjellström och Dahlqvist, ärligt talat kan det bli bättre?

Michael sa...

Chelsea vinner välförkänt inget snack om det. Satt igår och taggade med sky dokumentären Liverpool: One Night in May och hoppades på ännu en grym liverpoolmatch. När målen sen började ramla in vart det galet. Det höll inte riktigt hela vägen den här gången för liverpool. Men än en gång bjuder dom på underhållning i världsklass.

Joakim Lindqvist sa...

Det är för mig ett mysterium med Matchen igår. Egentligen, det var knappast bra reklam för Premier League sett till kvaliteten på spelet. Båda lagen visade tveksamt försvarsarbete och målvaktsspelet ska vi inte tala om - Helt värdelöst. Att Liverpool lyckas göra fyra mål är helt också ofattbart.

Roligt, javisst, man vill ju se mål, men spelet i sig var ju knappast så att Barca eller Porto darrade av skräck.

Och hävdar alla fortfarande att Cech och Reina är två av världens absolut bästa målvakter? Själv har man bara väntat på den här matchen. Reina är som vanligt en clown i luften och vad han sysslar med på Drogbas mål vettefan (Zubizarreta revival!). Cech var allmänt instabil - precis den känslan jag fått av honom sedan han slog i huvudet.

Om man kanske skulle sluta gnälla nu?

Nåja, ska bli spännande att se vad United lyckas med i Porto. Jag räknar med att Arsenal slår Villarreal.

Henrik sa...

Det var fotbollsporr där lagen saknade försvar. Påminner mig om ett el-classico från förra (eller om det var förrförra) året som slutade 3-3 men likaväl hade kunnat slutat 9-9. Bara det faktum att Liverpool orkade resa sig igen efter 3-2 var imponerande att se.

gooner sa...

One night in May?
Jag minns en dag i maj, närmre bestämt den 26 maj 1989....