torsdag 16 april 2009

75%-igt!

Tre av fyra semifinallag i Champions League kommer återigen från England. Det är inget konstigt med det. Premier League är klart bättre än Primera Division (eller La Liga, som den tydligen alltid ska kallas) och något så in i helvete bättre än Serie A.

Inget av lagen som kommer att åka ur Premier League den här säsongen hade åkt ur Serie A. Så stor är skillnaden. Det är jag övertygad om.

Det är helt omöjligt att säga vilka som kommer att vinna CL till slut. Arsenal, Man Utd, Barcelona och Chelsea förefaller vara ungefär lika bra för tillfället. Ska jag ändå gissa på några får det väl bli Chelsea. Gör man sju mål på två matcher mot det som förmodligen är världens bästa lag, försvarsmässigt, så finns det onekligen en hel del potential i truppen.

15 kommentarer:

Braxingen.se sa...

Tycker du inte att du gör lite lätt för dig när du låter den engelska toppen representera klassen för hela Premier League?

Du är väl medveten om att de är totalt överlägsna i Premier League (bara att titta statistik på topp 4 de senaste åren).

I Spanien är det endast Real Madrid och Barcelona som man kan konstatera är bofasta i toppen och åtminstone Barcelona håller ju upp klassen i Europa.

Vägledande exempel: Valencia spelade CL i fjol och kom 10:a i ligan. Hur hade det sett ut om West Ham (som blev PL-10:a fjol) hade spelat Champions League? Förmodligen inte särskilt bra.

Det är bara konstatera att Premier League har den starkaste "bredden" på toppen. Men att därifrån gå till att ligan är klart bättre än ex spanska ligan är en ogenomtänkt och tafatt slutsats som är representativ för svensk media av rent populistiska (folk gillar den typen av fotboll och de lagen i Sverige) skäl.

henke sa...

Föregående/

Exakt! Typsikt för journalister som Dahlqvist (som jag för övrigt gillar), som är uppväxta med Tipslördag och League One fotboll med Coventry, att tycka så här. Argumentet håller helt enkelt inte...
Jag kan hålla med om att topp 4 i England just nu är bättre än topp 4 i dom övriga länderna, tack vare det enorma penningaflöde som råder i PL. Men att Hull och WBA skulle överleva i La liga eller Serie A tror jag är YTTERST tveksamt.

Skulle vara roligt att se West Ham möta Valencia, Roma eller Lazio...

Holmgren sa...

Igår var det 20 år sedan Hillsboroughkatastrofen. Det hade gott kunnats nämnas med en liten mening i alla fall.

Har du glömt, eller valde du bort, Jonas?

Jonas Dahlquist sa...

Jag har ju inte skrivit nåt inlägg än idag!

Anonym sa...

Jag tror att Barcelona spelar hem bucklan till slut. Hoppas på en reprisfinal mellan Gunners och Barca.

Jonas Dahlquist sa...

Jag tror varken att Bologna, Lecce eller Reggina hade hängt kvar i Premier League, om man vänder på det. Valencia har jag väl inte sagt något om? De är ju ett ganska bra lag, men jag tror inte att man mäter en ligas styrka genom att titta på ett enda lag. Premier Leagues 1-4 är generellt bättre än de övrigas 1-4. Jag gissar att bottenlagen i Premier League är minst lika bra som bottenlagen i både Spanien och Italien. Jag gissar att 11:an Man City är bättre än både Sampdoria och Osasuna.

Enstaka säsonger hamnar ett lag lite "oförtjänt" långt ner, och då kan de väl anses vara starkare är lagen som har kommit på motsvarande plats i en annan liga. Och så bra kan ju inte Valencia ha varit om de kom tia?

bLyGE_kEntA sa...

Kollar man på pappret är givet lag som Valencia, Manchester City, Spurs, Zaragoza ifjol, väldigt bra lag. Men så fungerar inte allitd fotbollen, det är lätt att ta upp argument som att Valencia aldrig skulle blivit 10a i Premier League, men å andra sidan skulle Spurs aldrig bli 12a i La Liga.

Premier League är bättre. Trots att nästan inga engelska lag satsade på UEFA-cupen har de ändå lag kvar i turneringen. Alla spanska lagen, inklusive spanska ligatrean åkte ut med dunder och brak.

byron sa...

Jonas Dahlquist är bland det bästa Sverige har i sportjournalistväg.

Tyvärr är det samma jävla visa som vanligt om storheten hos Premier League.
Själv anser jag att bottenlagen och mittenlagen i Serie A håller högre standard än motsvarigheten i England.

Däremot håller jag med om att de fyra topplagen i England är bättre än motsvarigheten i Serie A.
Å andra sidan var det slumpen som avgjorde att Roma blev utslagna av Arsenal. Inter gjorde bra matcher mot United. Så överlägsna var faktiskt inte de röda jävlarna.

bLyGE_kEntA sa...

United dominerade mot Inter både på hemmaplan och bortaplan. Dessutom började Uniteds "svacka" hemma mot Inter, och kunde ändå vinna hyfsat komfortabelt. Inter var, ärligt talat, ett av slutspelets sämsta lag. Men det var egentligen ingen överraskning. Jag är säker på att Serie A har sämre motsvarigheter än PL och La Liga, på alla positioner.

Unknown sa...

byron/

Jag blir trött på sånna som dig. Varför du tror att mitten- och bottenlagen i Seria A är att topplagen där inte är bra med "Premier League top 4" mått mätt. Du säger att United inte var så överlägsna mot Inter, för att Inter gjorde bra matcher, hur såg de ut i Milano rent spelmässigt. Det må hända att Jonas är uppväxt med Tipslördag och vad allt det innebär. Men till saken hör att jag tror att du är uppväxt med ett Juventus och Milan som dominerade Europa större delar av 90-talet. Så jag tycker det är lite same same.

byron sa...

Gernas

Jag har absolut inte vuxit upp med Serie A utan tvärtom. Jag var ung på 80- talet och såg matcherna hemma i soffan. Ofrånkomligt somnade man i början av andra halvlek pga supportrarnas sång och det bedrövliga spelet.
Bättre sömnpiller gick inte att hitta.

Vissa vägrar att se längre än näsan räcker. Jag erkänner att United var det bättre laget och till slut stod som rättvis segrare. That´s it!
I första matchen var United klassen bättre men i returmötet kunde det ha gått precis hur som helst. En Inter seger hade inte varit helt orättvis faktiskt.

Jag skyller inte på oturen heller andra bortförklaringar. Faktum är att Inter fick möta ett United i superform medan Inters spel har varit i en enda lång svacka sedan Mourinho kom till klubben.

Däremot är jag helt övertyg om att lag som Roma (Everton), Palermo (West Ham), Lazio (Tottenham), Napoli (Man City) och Sampdoria (Wigan) är bättre på allt än sina engelska motsvarigheter på samma tabellposition.

Unknown sa...

Att du skriver att Inter varit i en lång svacka sedan Mourinho kom till klubben samtidigt leder de Serie A med 10 poäng så håller du med mig om Serie As kvalité.

montani sa...

Slutdiskuterat.
Vilka argument som anförs är det hopplöst att få någon som fanatiskt håller på Premier League att erkänna ligans brister.

loontoon sa...

Fotboll är idag mer än 11 spelare på en plan som ska spela klubben till framgångar.

För att lyckas krävs organisation, framförhållning och en generellt välskött klubb.

"PL-klubbarna har mest pengar, hade vi haft lika mycket hade vi varit lika bra" och liknande argument poängterar ingen orättvisa utan bara att PL-klubbarna sköts mycket bättre. Varför får PL mer pengar? Jo för att de bland annat får mycket TV-pengar. Varför får de det? Jo för att arenorna håller hög standard och det är tryck på arenorna vilket gör det till bra TV. När arenorna dessutom är fyllda varje helg och tar in mellan 30-50 tusen åskådare så ökar pengaflödet in ytterligare.

Om Tottenham skulle komma före Napoli i en liga är i mina ögon irrelevant. Vad jag däremot tror är att PL överlag håller högre klass än övriga toppligor och att ett stort skäl till varför "top-4" går långt i CL är för att de i princip varje vecka möter lag som håller hög klass. Klarar man att åka upp till nordöst och vinna på SJP eller Stadium of light så är det inte så svårt att åka ut i Europa och dominera...

Unknown sa...

David/

Du har helt rätt i det du säger. Men jag vill bara tillägga att i England så delas tv-pengarna ut över alla lag i PL, medans i Seria A får t.ex Inter betydligt mer än Lecce. Med det systemet så talar det ju inte direkt för att Lecce kommer kunna förstärka sin trupp på samma sätt som kanske Wigan kan (om jag ska jämföra). Just där tror jag gynnar PL otroligt mycket.